CO2 tryck till

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

CO2 tryck till

Inläggav Klaus Söilen » fredag 2019-11-15 12:14

Hej,

Jag behöver hjälp med å få rätt tryck i min klarstein Ölkylare med tappningskran.
CO2 visar 3,5 bar. Jag använder en vanlig CO2 patron som man har i köket. Det kommer bara litt skum upp i kranen.

Vet någon om de finns någon man kan ringa i Skåne?

M v h

Klaus Söilen,
Svedala
Klaus Söilen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-11-15 12:04

Re: CO2 tryck till

Inläggav Djonk » fredag 2019-11-15 12:33

Det är för högt. En liten kylare för partyfat? Släpp inte på kolsyra från regulatorn förrän ölet börjar rinna långsammare. Har du gjort det får du nog nöja dig med skum tills trycket sjunker.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: CO2 tryck till

Inläggav Klaus Söilen » fredag 2019-11-15 12:44

Tack för svar, fatet är på 30 liter. Jag har skruvat på det mesta, men uten resultatet. Om någon vet någon man kan ringa i Malmö området, som kan komma ut och titta, vore det jättebra.

Klaus
Klaus Söilen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-11-15 12:04

Re: CO2 tryck till

Inläggav Djonk » fredag 2019-11-15 13:44

Om du skriver modell/produktnr kan vi åtminstone förstå vad det är för kylare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: CO2 tryck till

Inläggav Klaus Söilen » fredag 2019-11-15 14:12

Hej,

Det är denna:


Type: Portable Fridge ean: 4260509685429
Brand: Klarstein EU to UK Plug adapter included?: yes
MPN: ICE4-BigSpender Doub

Hittade en här

https://www.ebay.co.uk/itm/283674455487

/Klaus
Klaus Söilen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-11-15 12:04

Re: CO2 tryck till

Inläggav Djonk » fredag 2019-11-15 14:36

Har inget med kylen i sig att göra. Justera ner trycket i regulatorn. Har du en koppling på fatet likt https://www.olbryggning.se/fat-og-tilbe ... el-for-co2 ? Dra i den lilla ringen på sidan för att släppa ut kolsyra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: CO2 tryck till

Inläggav skyking » fredag 2019-11-15 15:16

Det är på tok för högt tryck. Normalt tryck vid serveringstemperatur (som det bör vara för en kyl som denna) är runt 1 bar. Har det stått på det trycket en längre tid så lär det vara tokmycket kolsyra i ölet vilket bara det är en anledning till att det skummar.

För att råda bot på det så behöver du leta rätt på var du kan lätta på trycket. Det bör finnas en säkerhetsventil någonstans som du kan dra i och släppa ut kolsyra. Problemet är att med för mycket kolsyra i ölet så kommer ölet bygga upp nästan samma tryck igen så du måste göra detta om och om igen tills kolsyrenivån kommit ner till normal nivå. Lättast att veta när det är normalt är ifall man har en mätare, men det har du ju väl regulatorn? Om allt funkar som jag tror så gör du:

1. Skruva ner kolsyran till minimum, notera att trycket inte ändras nu
2. Släpp ut trycket via säkerhetsventil, notera att nu faller trycket
3. Vänta tills trycket stiger upp till över 1 bar igen.

Upprepa steg 2 och 3 tills trycket inte stiger upp över 1 bar igen. Det kan ta längre tid allteftersom kolsyrenivån i ölen sjunker. Om det är öl utan bottensats kan du eventuellt snabba på genom att skaka på fatet. När trycket inte längre kommer upp till 1 bar kan du testa att tappa upp öl.

Ett annat problem kan vara om det inte finns flödesstrypning eller regulering(*). Då kan det hända att ölen sprutar ur kranen vilket också gör att det skummar. Man löser det bäst genom att ha flödesstrypning eller regulering, men har man inte det så måste man hålla olika tryck vid servering och förvaring. Då gör du så att du helt enkelt släpper av lite tryck när du skall servera så att ölet rinner ur kranen i lagom takt, när det börjar gå för långsamt kan du dra på lite tryck på CO2-regulatorn. Sen när du är nöjd för kvällen så drar du upp CO2-regulatorn till runt 1 bar (detta för att kolsyrenivån på ölen skall hålla sig på lagom nivå).

(*) Flödesregulering brukar vara en liten metallspak på själva kranen eller liknande, ett reglage som inte är själva tapphantaget alltså. Flödesstrypning gör man genom att byta slang mot en smalare slang. Har du inget av dessa så går det att lösa, byta slang är billigare, men inget som är lönt att göra förrän du fått rätt på det grundläggande.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: CO2 tryck till

Inläggav Klaus Söilen » fredag 2019-11-15 23:08

Tack för alla råd.

Jag har provat lite:
1. När jag drar i ventilen sjunker trycket, men då (vid 1-2 bar) kommer det ingen ut ur tunnan. Det måste ver vara ett visst tryck för att det ska fungera
2. Om jag slipper ut all COs så tar väl innehållet i CO2 flaskan helt slut

Ursäkta för alla dessa dumma frågor från en amatör.

/Klaus
Klaus Söilen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-11-15 12:04

Re: CO2 tryck till

Inläggav Djonk » lördag 2019-11-16 03:25

Så länge trycket är men än 0 borde det tryckas ut öl, så det låter märkligt.

Tanken är att släppa ut kolsyran från fatet om det är för högt/överkolsyrat - har man regulatorn helt stängd förlarar man inget från kolsyreflaskan.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: CO2 tryck till

Inläggav Klaus Söilen » lördag 2019-11-16 21:48

Finns det någon man kan ringa i Malmö området för hjälp? Jag betalar för detta, måste fungera till jul annars blir det nedtur -)

/Klaus
Klaus Söilen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-11-15 12:04


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster