Skillnad mellan tre bryggverk?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Skillnad mellan tre bryggverk?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2019-09-20 08:04

ecmik skrev:Jag gjorde mig faktiskt av med mitt bryggverk pga att jag tyckte det var för omständigt och gjorde inte bryggningen varken direkt bättre eller roligare. Gick tillbaka till min gamla kylbox istället, men köpte en större kastrull och en kraftfull induktionshäll istället. Bästa jag gjort på länge! Som sagt, bara för att balansera upp bryggverks-snacket lite.


Brygger normalt i gryta och är helt nöjd med det så jag är lite undrande varför jag köpt ett bryggverk.
Kostnaden för att börja brygga behöver inte vara speciellt hög, lite beroende på hur mycket och vad man vill brygga, men har själv inga problem med att brygga runt 400 liter/år med en 36l gryta som utrustning.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Skillnad mellan tre bryggverk?

Inläggav Plawsworth » fredag 2019-09-20 19:22

Rotsac skrev:
Djonk skrev:
Rotsac skrev:Det är en "Hopfengott 15 *mäskkittel* ".
Har du en gryta att koka vörten framställd med en sådan, alltså?


Följ länken, det är ett vanligt bryggverk, koket sker i samma kärl efter att man lyft upp maltkorgen.


Hjo.... det var ju där jag läste "Hopfengott 15 *mäskkittel*", såklart......

Citat:

"Oavsett om du är nybörjare eller en skicklig hobby-bryggare, oneConcept Hopfengott mäskpanna är ett enkelt komplett paket för att sätta bryggmäsken".
Osv.

"Mäskpanna", alltså.
Var någonstans står det att det är ett bryggverk?


Dum fråga men vad särskiljer bryggverk och mäskpanna? När jag ser oneconcepts produkt och delarna den består av förefaller den väldigt lik klarstein, brew monk, grainfather, Coobra mfl om än kanske lite enklare modell?
Plawsworth
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2019-09-19 11:13

Re: Skillnad mellan tre bryggverk?

Inläggav Djonk » fredag 2019-09-20 21:52

Plawsworth skrev:Dum fråga men vad särskiljer bryggverk och mäskpanna? När jag ser oneconcepts produkt och delarna den består av förefaller den väldigt lik klarstein, brew monk, grainfather, Coobra mfl om än kanske lite enklare modell?


Nej inte dum, det är som du säger. Rotsac har inte kollat på den ordentligt bara.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Skillnad mellan tre bryggverk?

Inläggav Bönan » lördag 2019-12-07 20:41

använder mitt bryggverk bk35 som lakvattenvärmare för det mesta idag, gör sällan hela ölen i bk35an, ofta gör jag större satser, och tycker det blir bättre att mäska i min 40L isolerade mäskningstunna
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron