Kyla vört

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kyla vört

Inläggav peterg » tisdag 2019-09-10 01:26

Någon som har gjort en kylanläggning mha slaktad kylskåp (eller dylikt) som kopplas ihop med en kylspiral?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav peterg » torsdag 2019-09-12 08:05

Någon teknisk person som har en teori om hur man skulle kunna göra? På youtube finns ett antal förvirrade förslag som är svåra att greppa (för mig).
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav skyking » torsdag 2019-09-12 10:39

Min teori är att det skulle ge en ganska medioker kyleffekt. För att få en hum om vilken kyleffekt som krävs så är värmekapacitiviteten runt 4kJ/K*kg, vill man kyla 20L vört på krävs det 6400kJ eller 1.8kWh, vill man göra det på en timme måste kyleffekten vara 1.8kW. Jag tror inte att ett normalt kylskåp klarar den effekten.

Normalt när man kyler nytjar man ju dels att man har "obegränsad" mängd kallt vatten, eller annorlunda uttryckt att man har en reservoar som kan ta upp värmen från vörten. Vill/behöver man recirkulera kylvattnet så är den mest framkomliga vägen att på motsvarande sätt ha en reservoar som kan kyla vattnet. Det enda jag kan komma på som kan utgöra detta utan att utgå från "obegränsade" mängder är is. Smältvärmen är ganska stor för is, ett kg is kan ta upp värmen för att sänka vört med 80C (dvs har du förberett 20kg is kan du kyla 20L vört till 20C med recirkulerande kylvatten).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kyla vört

Inläggav Kenneth » torsdag 2019-09-12 18:17

Kanske lite utanför ämnet.
Men funkar inte en Plattvärmeväxlare bättre om man vill ha en snabb kylning?
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Kyla vört

Inläggav peterg » torsdag 2019-09-12 20:24

Pvv funkar inte så bra för mig eftersom jag har en Bm 10 och jag har svårt att få till en bra whirlpool pga den lilla diametern. Jag filtrerar istället vörten när jag tappar till fat för fermentering. Nu kyler jag vörten till ca 20 grader med kallvatten från kran och sedan kopplar jag om kylspiralen till ett 20 liters kärl med 5 gradigt vatten och cirkulerar vattnet mellan Bm o kärlet med en pentrypump. Funkar hyfsat.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav Bee » lördag 2019-09-14 12:58

Har du problem med vattentillgång? Det verkar ju enklast att bara kyla med vatten från kran direkt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kyla vört

Inläggav peterg » lördag 2019-09-14 19:55

Så kan man se det, för lite vatten ur kran! Men, nej Bee, det finns vatten i överflöd men inte om man på sommarhalvåret vill kyla till 10 grader, då saknas det KALLT vatten. Och dessutom känns det inte helt riktigt bra att bara spola vatten rakt ut i avloppet. Vatten en ändlig tillgång, även om du tycks tro annorlunda.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav HakanO » lördag 2019-09-14 20:06

Om du tar glycol vätska i en stor behållare som du stoppar in i en frys, och kör glycolen genom frysen så tror jag att det kommer fungera, det finns någon form av livsmedeklassad glycol liknande produkt om det skulle bli ett litet läckage.

Om det inte riktigt räcker går det att ta kallvatten första biten sen byta

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Kyla vört

Inläggav Bee » söndag 2019-09-15 09:03

peterg skrev:Så kan man se det, för lite vatten ur kran! Men, nej Bee, det finns vatten i överflöd men inte om man på sommarhalvåret vill kyla till 10 grader, då saknas det KALLT vatten. Och dessutom känns det inte helt riktigt bra att bara spola vatten rakt ut i avloppet. Vatten en ändlig tillgång, även om du tycks tro annorlunda.


Vem säger att jag spolar det rakt i avloppet? Jag behöver varmvatten att diska med så första 20 litrarna sparas.
Jag vet inte var du tar det där med ändliga tillgång ifrån... Det beror kanske lite på vart du tar vatten ifrån.
Jag har vatten från Mälaren och än så länge är inte det ett problem där.

Så vitt jag vet är inte det ett generellt stort problem med vattentillgång i Sverige, då vi större delen av året har mer än god tillgång till vatten. I år har det varit ganska blött så nästa års grundvattennivå borde bli normala, dvs låg risk med sinande vatten i egna brunnar. Personligen tycker jag att det finns viktigare saker att miljömässigt lägga sitt krut på än vatten.

Men åter till kylning, om du nu inte vill slösa på vatten så finns det flera alternativ.
Är problemet att du inte kan brygga lager i sommarvärmen kan man alltid brygga Ale under sommarmånaderna.

Om vattnet är ett så stort problem för dig, så finns "no chill" metoden där du använder noll vatten. Börja i rumstemperatur och sedan i kylen.
https://www.brewersfriend.com/2009/06/0 ... ue-tested/

Annars kan du ju frysa vatten och ha två hinkar och spiraler samt en pump. Första spiralen står i en hink med isvatten så att vatten från reservoaren kyls och pumpas genom spiralen i vörten. Returvattnet återgår till reservoaren och återanvänds. Sen är det bara att fylla på med is till dess att rätt temperatur uppnås.

Att köra ett glykolbad i kylen som Håkan föreslår funkar ju också, men då måste du ha en tillräckligt stor reservoar att kunna hålla glykolen under 10°C hela kylningen.

Om du vill spara vatten och kyla till och jäsa vid 10°C så kanske de sista graderna alltid kan ordnas i kylskåpet innan pitch.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kyla vört

Inläggav peterg » söndag 2019-09-15 12:59

Ok. Tack för bra råd. Undviker nog glykol eftersom vätskan i sig själv är ganska kletig. Jag ska anamma rådet från Bee och testa med två spiraler.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav Bee » söndag 2019-09-15 20:44

peterg skrev:Ok. Tack för bra råd. Undviker nog glykol eftersom vätskan i sig själv är ganska kletig. Jag ska anamma rådet från Bee och testa med två spiraler.
Lycka till, berätta gärna hur det går.

Ännu ett tips kan vara att dumpa is i vörten.
När jag började brygga och inte hade kylspiral kokade jag lite mer koncentrerat så att volymen vid kokslut var 4l mindre än till jäskärlet, så i början av kylningen dumpade jag i 2 frusna bigpack med is (4l) som gjorde den initala kylningen och fick ner temperaturen till ca 70°C.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kyla vört

Inläggav Perwaste » söndag 2019-09-15 22:41

Sådär brukar jag också göra på vintern, när jag står ute å brygger. Då kan man ju inte ha vattenslangarna framme när det är många minusgrader ute. Sen på morgonen efter är det i regel bra temp att tappa över till hinken, och jästa.

Edit/alltså det där med att kyla med isklumpar.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Kyla vört

Inläggav Rennstam » lördag 2021-01-02 15:09

Plockar upp den här tråden igen ...

Hur gick det peterg? Eller är det någon annan som använder sig av detta system?

Jag är inne på att göra samma sak. Till att börja med tänkte jag använda två kylspiraler där den första står i ett isbad. Att köpa pump är nästa steg. Då behöver man ju inte använda kranvatten mer än de första minuterna, tänker jag.

När det gäller pump, är det någon som har erfarenhet? Jag föredrar att köpa något ordentligt som håller länge och lutar åt Riptide. Men det blir en ganska saftig investering (2600-2800 verkar det som). Kanske är riptide overkill för detta ändamål? Någon som har erfarenhet av andra pumpar?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Kyla vört

Inläggav Bee » lördag 2021-01-02 23:20

Rennstam skrev:Plockar upp den här tråden igen ...

Hur gick det peterg? Eller är det någon annan som använder sig av detta system?

Jag är inne på att göra samma sak. Till att börja med tänkte jag använda två kylspiraler där den första står i ett isbad. Att köpa pump är nästa steg. Då behöver man ju inte använda kranvatten mer än de första minuterna, tänker jag.

När det gäller pump, är det någon som har erfarenhet? Jag föredrar att köpa något ordentligt som håller länge och lutar åt Riptide. Men det blir en ganska saftig investering (2600-2800 verkar det som). Kanske är riptide overkill för detta ändamål? Någon som har erfarenhet av andra pumpar?
Sikta på en bra pvv eller motströmskylare istället för pump. Hellre att kyla fort än cirkulera.
Har en Blichmann therminator till bryggeriet och cirkulerar endast för desinficering.

Skickat från min J9110 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kyla vört

Inläggav Rennstam » söndag 2021-01-03 02:38

Ja det är ju ett alternativ. Men kräver inte en pvv också en pump för att det ska fungera bra?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster