Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Anders_Adler » torsdag 2018-05-10 10:14

Falkens skrev:Kör du på annat sätt menar du?

https://youtu.be/PiSUFFSqivg


Skickar pm till dig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Anders_Adler » måndag 2018-05-14 20:31

Så trött och det är säkert ni på mig med. Brygger just nu och får liktförbannat stuck sparge efter att ha ställt in min MattMill så jag till synes får bra med skal i krossen, dock ser jag att det är mycket mjöl och min malt är säkert helt jävla för torr så att den bara exploderar och blir till mjöl vid krossning. fick köra för hand när jag krossade för att få et att fungera och ligger på ca 1.2 mm.

Jävla trött blir jag när jag har 25 kg malt hemma. Hur förvarar ni detta?
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Aprak » måndag 2019-07-29 01:07

Skapade konto precis för att betona att jag också har samma problem som trådskaparen Anders har eller hade. Nån mer som köpt denna manick under året? Den bara funkar för er andra?

För mig är det som om hur jag än gör så mjölar det. Större glipor ger mycket riktigt rikligt med hela korn men likt förbaskat hostas ändå två ton mjöl ut. Jag måste göra nått generalfel; vägrar tro att en tysk kross för 2.5K kan vara sådant smäck?
Aprak
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2019-07-29 00:56

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Perwaste » tisdag 2019-07-30 23:00

Men fuktar du kornen?

Vilken hastighet maler du på? Skruvdragare?

Jag har ju en tvåvalsars Buĺldog, kanske diskad i den här tråden, men med fuktade korn och lite långsammare malning (med skruvdragare) brukar det ändå bli rätt hyfsat. Jag kör på ca 0,8 mm eller så.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav whirren » tisdag 2019-11-12 14:37

Har en Mattmill och upplever inte samma bekymmer med vanliga maltsorter. Kör på originalinställningen med skruvdragare och kör lite lagom - inte fullt ös. Har provat fukta men fick inte till det då på lagom nivå och gav upp för stunden. Med vete har jag svårare att få till det och det har blivit stopp i genomrinningen.
(fanns bara dyr-versionen med kullager, men det spelar nog ingen roll).
whirren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2019-01-11 13:28

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav oset » söndag 2020-09-20 18:31

Bumpar den här eftersom jag är i precis samma situation som Anders_Adler. Har bryggt 66 bryggningar med Bulldog och Brewster NG (rostfri) utan problem. Nu har jag två katastrofbryggningar med MM Kompakt, senaste idag blev att slänga och börja om med Bulldogen. Har kört med 0.8-0.9mm på Bulldog, lite större med full maltvikt. Testat nu med 1mm och 1.2mm på MM men uppenbarligen alldeles för mjöligt, även om skalen ser fina och hela ut. Ni som hade problem när den här tråden var aktuell, hur löste ni det? Framförallt Anders_Adler om du ser det här, hur gick det för dig? Jag känner mig precis som du beskriver.

Mailade Matt på MattMill och fick som rekommendation 1.5-1.6mm gap och så långsamt som möjligt, som lämplig metod för recirkulerande anläggningar.
oset
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 08:10

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-09-20 21:26

Har också en Mattmill och ställt upp den väldigt högt. Har inte så mycket mjöl i mitt och jag ser till att fukta med 2% i 20 minuter innan krossningen. Jag har fått lite problem med dåligt utbyte på mina två senaste för jag tror att specialmalten har mindre korn än mina basmalter vilket gjort krossningen för dålig på dessa. Träffat väldigt bra en gång med samma inställningar så gissar på att det var felet. Jag bränner min bit lite men inte så farligt och tycker jag kan hålla ganska lågt varv!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster