Julas gaskök

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Julas gaskök

Inläggav jarin » fredag 2016-01-29 18:35

Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: Julas gaskök

Inläggav niklas_n » fredag 2016-01-29 18:59

Har du testat att skjuta fram metallringen på inloppet till kokpallen så att du får in lite förbränningsluft?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Julas gaskök

Inläggav jarin » fredag 2016-01-29 19:23

Ahhh jag trodde det skulle vara helt tätt vid den. Det är ju fritt fram för gasen att läcka ut där. Hur mycket ska det vara öppet? Jag är lite nojig med gas... :?
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: Julas gaskök

Inläggav kristian » fredag 2016-01-29 19:54

Jag gjorde detta precis före jul, och hittade efter skickligt många svordomar en bruksanvisning för vad som borde vara en "funktionellt ekvivalent" brännare, se sidan 4: https://dl.dropboxusercontent.com/u/467 ... Manual.pdf (det är tillverkarens dropbox, länk till deras produktsida: http://www.omcan.com/cookingequipment/p ... urner.html)

Om din ser likadan ut som min så finns det en röd ring målad på brännaren som visar var ändläget är, det är beskrivet i manualen hur långt man får skjuta plåtmojängen och det sammanföll rätt bra med den röda ringen.

Upptäckte också när jag kokade mina första batcher att färgen på brännaren gillar att brinna, det stinker rätt illa innan den har blivit bortbränd, så tänk på ventilationen. Misstänker att det är främsta anledningen till att de skriver "utomhusbruk" på såna där, förutom att den läcker rätt mycket värme neråt också.
kristian
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2016-01-29 19:37

Re: Julas gaskök

Inläggav kristian » fredag 2016-01-29 19:54

Klassikern dubbelpostning i phpbb slog till.
Senast redigerad av kristian fredag 2016-01-29 19:55, redigerad totalt 1 gång.
kristian
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2016-01-29 19:37

Re: Julas gaskök

Inläggav niklas_n » fredag 2016-01-29 22:02

Jag tror att det är som Kristian säger att det är en målad markering som visar hur mycket man skall skjuta fram ringen. Jag vill minnas att jag lossade lite på den jag hade och så kunde man skjuta fram och tillbaka under tiden brännaren var ingång så kunde man trimma in en bra låga. Jag skulle tro att största delen av gasolen sugs ut genom förbränningsmunstycket eftersom det också blir en rejäl temperaturökning där. Läckaget som skulle uppstå vid luftintaget är nog försumbart.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Julas gaskök

Inläggav BryggeriX » måndag 2016-02-01 13:42

Det är som redan framkommit justeringen av tillsatsluften.
Genom ejektorverkan drar gasolen med sig luft in i brännaren, så gasen läcker inte ut vid kranen.
Brännarna verkar vara hyggligt grundinställda och jag har inte ändrat på min trots att jag är grymt klåfingrig med allt tekniskt.
BryggeriX
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tisdag 2016-01-26 11:00

Re: Julas gaskök

Inläggav jarin » måndag 2016-02-01 14:28

Jo det är helt riktigt, så var det. Förmodligen är jag ännu klåfingrigare. Men när jag satte tillbaka "plåten" enligt markeringarna var allt frid och fröjd... :roll:
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: Julas gaskök

Inläggav JW Bottomtooth III » torsdag 2020-08-20 22:11

Köpte Julas brännare för några dagar sedan. Är helt ny på gasol.

Det är den här jag har: https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... ok-772178/

Blev först lite konfunderad över metallkåpan som sitter över inloppet, men det ska alltså inte vara tät där utan dra in luft? De röda markeringarna som ni pratar o för att ställa in luftintaget finns inte på mitt exemplar. Det behövs ingen packning där kranen sitter i inloppet?

Instruktionerna är på polska så inte så mycket att hämta där.

Ska koppla den till en Primagaz P11, behöver jag något annat än regulatorset och slangklämmor?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Julas gaskök

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2020-08-20 23:48

Glappet vid metallkåpan ger gasen lagom mängd luft för att förbränningen ska bli bra. Gissar att den är inställd för optimal förbränning utan att man rör den.

Det som behövs är bara regulatorsetet, ja förutom en gasflaska såklart.

Glappets storlek beror på vilken gasolblandning som används, butan /propan finns i lite olika blandningsförhållande beroende på var i världen man befinner sig.

Nej, det behövs ingen packning vid kraninfästningen, bara en slangklämma runt slangen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Julas gaskök

Inläggav JW Bottomtooth III » söndag 2020-08-23 21:41

Tack för svaret!

Tyvärr så har jag ju flyttat runt kåpan och har som sagt inte de röda markeringarna heller. Har du själv denna brännare och hur många mm öppning har du isf?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Julas gaskök

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2020-08-23 23:39

Inte just den från Jula men det är samma lösning på den sortens brännare.
Mig veterligt är det ingen större fara att testa, Öppna kåpan helt och tänd lågan på brännaren, du lär se rätt snabbt om lågan sotar eller är orange. Lågan ska vara blå, då får gasolen rätt mängd förbränningsluft.
På min brännare är kåpan helt öppen, när jag skulle använda brännaren en gång sotade lågan och den var rätt fjösig och gul, det visade sig att det var en spindel som tyckte att det var en bra idé att bygga bo i gaskanalen efter kåpan. Efter att jag rensat bort boet fungerade brännaren utmärkt igen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Julas gaskök

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2020-08-24 07:40

Testet ska ju givetvis göras utomhus, inte i husets minsta garderob med stängd dörr :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Julas gaskök

Inläggav AndersD » söndag 2020-09-27 08:46

Väldig nybörjare på ölbryggning men jag är relativt påläst när det gäller gas och förbränning med gasol och andra gaser.

Har själv ett Jula-gasolkök och den justerara "plåtskärmen" är, som nämnts tidigare, till för att justera förbränningsluftsmängden.
Skärmen ska ställas i ett läge så att luften är helt stängd när man tänder brännaren och när lågan är stabil öppnar man sakta tills hålet inte blockeras.
Fullt öppen gäller sedan sålänge brännaren är tänd och effekten regleras med mängden gas (på ställskruven).

En oerhört simpel konstruktion men den fungerar hyggligt tycker jag.
AndersD
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2020-09-27 08:31

Re: Julas gaskök

Inläggav JW Bottomtooth III » lördag 2020-10-03 16:14

AndersD skrev:Väldig nybörjare på ölbryggning men jag är relativt påläst när det gäller gas och förbränning med gasol och andra gaser.


Jag provtände brännaren idag, tyckte inte det blev så mycket "tryck" som jag tänkt mig, rätt korta lågor och lät inte så mycket. Plåtskärmen helt öppen eller 1-2cm stängd, blev ingen större skillnad. Hade inget vindskydd, blåste en del.

Har en primagaz P11 tub, öppnade kranen på tuben ett halv varv, kranen på brännaren fullt öppen. Blev ingen skillnad av att öppna upp mer på gasoltubens kran, slangen är 1,5m 8mm diameter.

Det kanske är såhär det ska se ut? Jag vet inte, då jag inte har använt gasol alls tidigare, men du kanske kan ge lite input?

I länken nedan finns video på hur gaslågan ser ut samt vad manometer eller läckindikatorn visar.

https://imgur.com/a/t8E7JJl
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster