Nu är det ombyggda bryggverket nästan klart.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Nu är det ombyggda bryggverket nästan klart.

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2020-03-30 08:11

Druvfällan är 40mm hög och Ø200 i diameter är tillverka av hålad plåt, Höjden kan vara betydligt högre och då lär jag få ut allt förutom den sista litern utan druv.
Att bara hälla på kranvatten vill jag inte, jo visst är det görligt men jag gissar att jag lika gärna kan skippa lakningen då. Har normalt en mäskeffektivitet på runt 93-96%, den lär sjunka som en gråsten med kallvattenslakning.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Djonk » måndag 2020-03-30 11:06

Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2025-05-04 16:39

Bryggde idag men det verkar som att tempmätaren inte fungerar som tänkt längre. 5-6° över inställt värde är inte bra, ren tur att jag mätte när jag skulle laka ur. Förväntade mig 72° (som det stod på displayen) men termometern visade 78° Så jag har mäskat på 70° :shock:

Blev inte nöjd med resultatet förra gången och detta är kanske anledningen till att smaken inte blev som den brukar. Får nog fundera över om jag ska vaska det som bryggts idag och brygga nytt.

Kan ju alltid börja med att prova med vatten några gånger och se om det är konsekvent eller så får jag plocka fram grytorna och återgå till BIAB.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2025-05-05 18:48

Nu är beslutet taget.
34 liter grönöl kommer att återbördas till naturen. :(

Det blir en ny bryggning, mäskning vid 72° är inte vad jag vill ha.
Får väl se om det blir bättre än förra gången.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Perwaste » torsdag 2025-05-08 22:50

Inte testa att spä ut den o se vad det kan ge för resultat?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2025-05-09 08:11

Eftersom jag inte blev nöjd med resultatet förra gången jag bryggde är det nog bättre att brygga nytt.
Där var felsmaker som jag normalt inte har i min öl så jag var väldigt undrande varför, jag hade ju inte ändrat något.
Det hade bryggverket gjort åt mig :(

När jag testade med vatten ligger tempen 5-6° över vad det står på displayen, verkar vara rimligt konsekvent så jag kan nog mäska i verket om jag bara sätter en lägre temp.
Om inte annat ska går det fortfarande att koka i bryggverket, det lär bli svårt att komma över 100° oavsett vad givaren säger.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Perwaste » fredag 2025-05-09 08:43

Ja, förstår dig.

Men ändå intressant, jag minns ett inlägg du gjorde för lääänge sen om att du hade missat på tempen någon gång när du hade haft i malten, men distraherades av något, vilket fick till följd att mäsken kokade etta tag. Men att det blev bra ändå. Fast det hann kanske inte hålla på så lång tid. Är väl skalsmakerna som får lite väl mycket spelrum nu på slutet.

F ö måste ju jag ställa in 101 grader på mitt bryggverk för att ha kontinuerlig kokning. Det har på- och avstängning med +-1 grad.

Sitter din tempgivare klurigt till?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2025-05-09 13:07

Den sitter i botten men om det är program eller hårdvarufel vet jag inte, får se hur jag gör.

Visst minns jag den bryggningen, det var utmäskningen som gick rejält fel och som du skriver så blev det inget större fel på den ölen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2025-05-26 07:49

Långt om länge så fick jag tid att brygga. Att bara värma vattnet funkade bra men sen fick det bli mer övervakning.
Som sämst haltade det på 12° så jag började tvivla på att min termometer stämde, men jag fick samma värde när jag provade med en annan.

Ölen är i fatet och jag nådde önskat OG så allt är frid och fröjd för tillfället.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2025-06-28 17:58

Nu har ölen provsmakat. :D

Den är lite grön fortfarande och kommer att vinna på att lagras men felsmaken är borta.

Det tar vanligtvis 6-8 veckor för min lager att bli klar så jag är ju lite tidigt på bollen den här gången.
Kul att jag hittat varför det inte blev som förväntat.

Nästa öl som ska bryggas är sambons sessionIPA och nu har jag rimlig koll på hur resultatet kan bli.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande