Dåligt flöde med sytråd?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Dåligt flöde med sytråd?

Inläggav C-land » torsdag 2024-05-02 20:34

Har kikat i många trådar och forum men blir inte riktigt klok på hur det fungerar. Kanske är det busenkelt trots allt men här kommer en fråga som säkerligen är ställd tidigare (hittar inte rätt svar bara)...

Hur som helst, jag har ett 18L corneliusfat med fatölskit köpt på Hembryggeriet. Det ingick regulator från Kegland, sytråd med kopplingar och SodaStream flaska.

I fatet finns en california common som jag enligt tabell fått fram bör ligga på 0,9-1.0 bar vid 5-6° temp. Fatet står i en partycooler och har gjort så i 5 dagar (5°). I början drog jag på med 1,5 bar och stängde av kranen efter varje co2 fyllning, låtit det sjunka in och kontrollerat varje dag, fyllt på upp till 1.1 bar ungefär. Allt verkar tätt. Så ville jag testa hur ölen smakade och ställde trycket till 1,1 men upplever att flödet är riktigt kass. Inte överdrivet med skum eller så utan bara rejält långsamt flöde. Sytråden är på 1 m. Vad gör jag för fel? Blir det kanske bättre om man väntar några dagar till med samma process?

Utsäkta ev dum fråga.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Dåligt flöde med sytråd?

Inläggav C-land » fredag 2024-05-03 11:04

Vill lägga till att det endast var skum i slangen när jag testade idag, droppar liksom ur. Trycker var det samma som igår.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Dåligt flöde med sytråd?

Inläggav Perwaste » söndag 2024-05-05 22:35

Nu använder ju inte jag fat egentligen, men har fuskat lite tidigare med de mycket mindre s.k partyfaten.

Där var det det tryck som du beskriver, och det kan ju ta ett par dagar att ölet stabiliseras på den nivån man vill.

När det sen skall serveras tror jag man ökar till det kanske dubbla, ett s.k "Serveringstryck". Då får du lite bättre fart genom slangen. Och lite skum blev det i början för mig med. Sen när man tappat klart för aftonen el liknande, vrider man regulator tillbaka till det normala trycket man vill ha över tid.

Sen om det fortsätter med skum, ja det kan nog vara en vetenskap för sig. Flödesreglering i kranar och sllt vad det nu kan vara. Det kan jag ingenting om.

Men kolla vidare på det där med serveringstryck.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Dåligt flöde med sytråd?

Inläggav C-land » måndag 2024-05-06 07:07

Perwaste skrev:Nu använder ju inte jag fat egentligen, men har fuskat lite tidigare med de mycket mindre s.k partyfaten.

Där var det det tryck som du beskriver, och det kan ju ta ett par dagar att ölet stabiliseras på den nivån man vill.

När det sen skall serveras tror jag man ökar till det kanske dubbla, ett s.k "Serveringstryck". Då får du lite bättre fart genom slangen. Och lite skum blev det i början för mig med. Sen när man tappat klart för aftonen el liknande, vrider man regulator tillbaka till det normala trycket man vill ha över tid.

Sen om det fortsätter med skum, ja det kan nog vara en vetenskap för sig. Flödesreglering i kranar och sllt vad det nu kan vara. Det kan jag ingenting om.

Men kolla vidare på det där med serveringstryck.
Tack! Det stämde väl med den metod jag använt de senaste dagarna: provade att släppa ut co2 genom säkerhetsventilen på fatet till 0 bar, gjorde samma sak dagen efter. Väntade ett dygn och sen drog jag upp till 1.5 bar. Då fick jag ett bra flöde, Så nu funkar det fint!

Ölen blev riktigt bra btw!

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster