Baksug i plasthink?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Baksug i plasthink?

Inläggav Rotsac » torsdag 2023-01-19 15:42

Jag slutade att använda plasthink för jäsning år 2015, och tänker nu ge bort mina gamla prylar till en arbetskollega.

Han verkar ha 7-4 grader i sitt garage. Det skulle kulle han kunna använda både för att jäsa ölet, samt att kyla ned det efter jäsning, före flasktappning.
Hinken jag använde hade två 60 watt (Kinesiska leverantörer tycks via E-bay skicka ofta något annat än vad man beställde), elektriska värmeband.
Samt även ett dykrör, en Inkbird kontrollenhet, samt en "dimmer" för att reglera effekten. Resultatet blev nycket bra, med väldigt små temperatursvängningar.
Med den hinken i garaget, så borde han ha bra förutsättningar att lyckas med sin första bryggning.

Men.... jag hade aldrig någon möjlighet att kyla ned hinken med ölet, så frågan är vad som händer med en standard 30-Liters (eller 15-Liters) plasthink med öl som har jäst ut vid kanske 20 grader, när man stänger av värmeslingorna, för att kyla ned ölet inför flasktappningen?

Jag tror att jäsröret kommer att bytas ut mot någon silikonpropp, som hindrar baksug av vätskan i jäsröret.

-Men hur mycket undertryck klarar en sådan här plasthink?

-Hur gör andra i denna situation?
Det behövs ju inte något kraftigare tryck med ett finger på locket, för att det ska svikta.

Övrigt:

Hinken som jag tänker på rymmer 30 Liter, kompisen har dock endast flaskor för 10 Liter, så det blir tydlgen så att det blir den mängd han tänker brygga

-Vilka -om några- nackdelar kan man tänka sig upstå, på grund av så stor volym gas i hinken?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Baksug i plasthink?

Inläggav Djonk » torsdag 2023-01-19 18:34

Det kommer i alla fall vara en påfrestning för hinken, som i alla fall kommer bukta in. Om den klarar det eller inte är svårt att säga, men jag har i alla fall gjort det både med hinkar och dunkar utan olyckor hittills. Det blir mindre påfrestning desto mer vätska det är i hinken. Däremot är det ingen större fara att jäsa lite över 10L i en 30L-hink.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Baksug i plasthink?

Inläggav fredrik.stahl » lördag 2023-01-21 15:22

Det är nog stor risk att det blir undertryck så att locket deformeras. Eftersom det inte går att trycksätta en hink så måste luft kunna komma in. Jag skulle sätta på ett tomt jäsrör med en propp av steril bomull, då är det iaf minimal risk att det blir infekterat. När det kylts ner kan man byta till jäsrör med vatten eller en tät propp.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Baksug i plasthink?

Inläggav Djonk » söndag 2023-01-22 00:45

Den som tycker om att pyssla kan försöka sig på ett BrüLoonLock https://brulosophy.com/2018/05/10/7-met ... wing-beer/ :lol:

Men den enkla, säkra lösningen är att inte kyla ölet, kanske ta in hinken istället och låta den stå en vecka extra innan flaskning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Baksug i plasthink?

Inläggav Rotsac » måndag 2023-01-23 19:05

Djonk skrev:Den som tycker om att pyssla kan försöka sig på ett BrüLoonLock https://brulosophy.com/2018/05/10/7-met ... wing-beer/ :lol:
Men den enkla, säkra lösningen är att inte kyla ölet, kanske ta in hinken istället och låta den stå en vecka extra innan flaskning.


Nja...
Sådant där hade jag glömt.

Min lösning -innan jag gick över till fatfyllning, skaffade regulator och kegerator- var bättre än den där ballongen.
Kompisen skulle kunna få de ihopfällbara Jula-hinkarna, lite slang och ett T-kors, övrigt använder jag fortfarande.

Bild

Bild

Bild
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster

cron