Återanvändning av Saniclean?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Återanvändning av Saniclean?

Inläggav Rotsac » onsdag 2022-08-31 17:31

Jag har en 20 Liters plastdunk med en färdigblandad lösing av vatten och Saniclean.

Jag använder den för att fylla upp ett fat, och sedan trycka ur vätskan med CO2.
Den återför jag till plastdunken, och använder på samma sätt till nästa fat. Vilket kan ta cirka en månad.

Det är väl inga problem med detta, då faten är väl rengjorda, och sköljda?
Att kasta bort den efter varje gång verkar onödigt slösaktigt.

Men hur många gånger bör man maximalt återanvända vätskan på detta sätt?
Märker man på något sätt att den är dålig?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Återanvändning av Saniclean?

Inläggav Lindh » torsdag 2022-09-01 06:56

När jag har saniclean i min sprayflaska blir den stående några veckor ibland. Då bildas mörka fläckar/prickar som förvisso är lätta att ta bort men gissningsvis inte helt fräscha.
En tanke är att blanda väldigt svag blandning. Den behöver inte desinficera fatet utan bara vattnet som redan är väldigt rent om du inte har egen brunn.

Ett annat problem med metoden att trycka ut saniclean/starsan är att det blir en hel del kvar i botten som stigarröret inte får ut.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Återanvändning av Saniclean?

Inläggav Djonk » torsdag 2022-09-01 11:25

Har en väldigt svag blandning verkligen någon effekt? Tanken är ju att desinficera med hjälp av lågt pH. Då tror jag mer på att hetta upp vattnet som alternativ.

Jag har haft en oanvänd lösning som började lukta illa. Någonstans verkar det rimligt att anta att de inte bör återanvändas hur länge som helst, men var gränsen går är svårare att svara på.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvändning av Saniclean?

Inläggav aletorp » torsdag 2022-09-01 11:57

Återförsäljaren Humlegården skriver att Saniclean-blandningen går att återanvända så länge denna inte är grumlig samt har ett pH under 3,5. Tycker detta verkar rimligt då produkten huvudsakligen består av fosforsyra.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Återanvändning av Saniclean?

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2022-09-01 18:23

Lindh skrev:Ett annat problem med metoden att trycka ut saniclean/starsan är att det blir en hel del kvar i botten som stigarröret inte får ut.


Se till att ha lite övertryck. Vänd fatet uppochner ett tag, och blås sen ut vätskan med säkerhetsventilen. Då blir det nästan inga rester kvar.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Återanvändning av Saniclean?

Inläggav Rotsac » söndag 2022-09-04 18:43

Lindh skrev:Ett annat problem med metoden att trycka ut saniclean/starsan är att det blir en hel del kvar i botten som stigarröret inte får ut.


Inte i mitt fall. Jag använder "Clear Beer Draught System". Då ligger flötet alldeles på botten. Dessutom så gör jag som föreslås nedan, med övertryck och fräser ut det allra sista med fatet vänt med underdelen uppåt. Senast upptäckte jag först inte att "ringen" till ventilen hade ställt sig i konstant öppet läge, och förstod inte varför det bubblade och fräste vid trycksättning....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron