Bygga nytt bryggsystem

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bygga nytt bryggsystem

Inläggav Magnus290 » fredag 2021-12-17 08:51

Hej, Ny Örebroare här i forumet men som har hållit på och bryggt öl i några år nu. Under hösten har funderingarna att bygga min egen anläggning istället för den brewzilla jag hittills har använt börjat smyga sig på.

Tänker mig att jag vill ha ett flexibelt system med avseende batchstorlek samt att man inte är låst till en minstanivå eller att maltpipan inte klarar all malt man vill ha i vid starkare brygder. Kunna laka eller köra "full" mäsk samt anpassa mäsk cirkulation eller inte. Ha möjlighet att prova LODO när jag känner mig redo. Det skall vara enkelt/snabbt att mäska fram vört att spara i kylen till starters. Minimera disk och väntetider för att kunna lägga mer tid på det som är roligt. Tja nåt sånt är väl tanken iallfall.

Det jag börjat få hem delar till kommer att bli ett 2 kärlsystem med 2 kastruller 50L med lauterhelix för mäsk och 36L för kok. Värmen kommer från 2 st Hendi manuella 3500W induktionshällar där den för mäsken skall tempstyras med en STC 1000 som jag har sett diverse moddar på runt om på nätet. Vätskan kommer att pumpas med en Riptide och kylas med en plattvärmeväxlare. Någon form av isolering kommer att sättas runt kastrullerna för att få dom mer tempstabila och något snabbare uppvärmning. Batchstorlek kommer vanligtvis att bli ett fat men jag får flexibilitet att gå lite upp men även mindre satser. Några funderingar jag har som man kanske kan få lite hjälp med.

1. Är det någon här som har moddat Hendi 3500W med STC1000? Alla bilderna i forumet här finns inte längre så går inte att se hur ni gjort. Annars får jag gå in och mäta på potten var jag behöver bryta för att styra av/på signalen externt.

2. Var bör tempgivaren i mäskkärlet placeras, borras in i kastrullen eller är det bättre att mäta i returröret för cirkulationen. ( Kan ev tänka att det blir dumt om man kör LODO utan cirkulation iof)

3. Några andra synpunkter eller reflektioner som man bör tänka på?

Mvh Magnus
Magnus290
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2021-12-17 08:19

Re: Bygga nytt bryggsystem

Inläggav assistredo » fredag 2021-12-17 19:46

Den här tråden rullade på i två år

viewtopic.php?f=6&t=11762&p=69198&hilit=Hendi+3500#p69198
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bygga nytt bryggsystem

Inläggav assistredo » fredag 2021-12-17 19:51

den förutnämda tråden har väl varit inne på men har någon skoltyska att damma av så finns det en hel del här.

https://hobbybrauer.de/forum/search.php ... 42eae01ad9
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bygga nytt bryggsystem

Inläggav Magnus290 » fredag 2021-12-17 22:49

Tjena. Jo jag har kollat bägge länkarna men eftersom de är gamla är bilderna på moddarna borta. Var mest sugen o se hur andra gjort. Alternativet är att mäta upp potten o bygga av/på regleringen efter eget huvud men tänkte om nån har en fungerande lösning kunde man gena lite. Tack för länkarna hur som.
Magnus290
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2021-12-17 08:19

Re: Bygga nytt bryggsystem

Inläggav Magnus290 » lördag 2021-12-18 00:27

Tjena. Jo jag har kollat bägge länkarna men eftersom de är gamla är bilderna på moddarna borta. Var mest sugen o se hur andra gjort. Alternativet är att mäta upp potten o bygga av/på regleringen efter eget huvud men tänkte om nån har en fungerande lösning kunde man gena lite. Tack för länkarna hur som.
Magnus290
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2021-12-17 08:19


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster