Rengöring slangar och fatkopplingar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav jonasg » onsdag 2021-08-25 09:51

Hur gör ni rent era slangar och fatkopplingar? Tycker det är rätt meckigt, så jag måste göra på fel sätt :)
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav fluke12 » onsdag 2021-08-25 10:55

Jag har en dammpump och lite olika adaptrar jag skrivit ut med 3D skrivare. Kopplar i hop alla slangar och cirkulerar varm PBW lösning i 15-30 minuter.

De blir som nya även sytrådar som jag kört stout igenom och mögliga slangar
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav SGP » onsdag 2021-08-25 11:06

Jag har Mark's Keg Washer och pumpen (som är fristående) kommer med en liten adapter så man kan trycka fast en slang på direkt. I andra änden av denna slang (ca 20 cm) har jag en PET-adapter som jag trycker fatkopplingen på.

Pumpen dränker jag i en hink med PBW-lösning som jag sätter under ölkranen så när jag drar igång pumpen så får jag en rengöringsloop.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Karl R » torsdag 2021-08-26 09:39

så många slangar som möjligt kokar jag (silikon)
Gärna efter pbw.

Annars lat på det sättet att jag låter kopplingar ligga i pbw något dygn och sköljer sen.

Saker i rostfritt får gärna kokas de med, typ sintersten och annat.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav martinb » torsdag 2021-08-26 14:06

PET-adapter + PET-flaska + PBW. Kör igenom allt, låter stå 30 min. Sköljer igenom 2ggr. Sedan kör jag en runda med Saniclean efter med. Sanicleanet måste dock ut ur slangarna sen för JG-kopplingar gillar inte att stå med sådant länge.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Brewhog » onsdag 2021-09-15 21:19

Intressant. Jag har en helt annan inställning. Rengöring för hand tycker jag är det enda som tar och går ihop med alla material. Fast jag har bara ett fat och använder picknickkran. Mjuk slang har jag bara på gassidan.

Rengöringen av sytråden är allra lättast. Jag struntar i det. En meter slang kostar 19 kr och jag brukar ha 3-4 dm så spara 6 kr på en sats öl är inget för mig. Bara ta en ny och jag kan inte tänka mig att miljöpåverkan är större då än att använda kemikalier. Om man flyttar ekipaget från ett fat till ett annat och allt varit kylt hela tiden rengör jag ingenting utan kör på.

Alla andra delar har så korta slangbitar eller inga alls att man når igenom med flaskborste och piprensare.

Kulkopplingen och kranen tar jag också isär i småbitar och handdiskar.

Fatventilen drömmer jag om att en gång kunna demontera men det kan jag inte så den får ligga i PBW eller liknande och sköljs sedan.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Djonk » onsdag 2021-09-15 22:57

Problemet med mekanisk rengöring är att det är risk för små repor som blir svåra att få rent ordentligt nästa gång. I alla fall för plast försöker jag undvika det.

Vad har du för fatventil som inte går att demontera?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Brewhog » torsdag 2021-09-16 09:57

Djonk skrev:Problemet med mekanisk rengöring är att det är risk för små repor som blir svåra att få rent ordentligt nästa gång. I alla fall för plast försöker jag undvika det.

Vad har du för fatventil som inte går att demontera?


Vanlig fatventil för kulkoppling som kom med fatet. Se viewtopic.php?f=6&t=16502 Jag har aldrig lyckats skruva ur månlandaren som sitter inuti.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Djonk » torsdag 2021-09-16 11:47

Okej, på de ventiler jag har där den sitter i gängorna har det gått att skruva loss med hjälp av en rundtång och eventuellt lite tryck på toppen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Brewhog » onsdag 2021-09-29 20:08

Djonk skrev:Okej, på de ventiler jag har där den sitter i gängorna har det gått att skruva loss med hjälp av en rundtång och eventuellt lite tryck på toppen.


Den sitter ovanför den gängade delen längre upp där gängorna tagit slut. Man kan se en skarv där de tre benen vilar men bara skruva ur går inte. Det är ganska långt in. Jag har hört om de modeller av fatventiler där delen ramlar ur när man tar bort ventilen. Det skulle vara bra.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Djonk » onsdag 2021-09-29 20:36

Jahapp. Så länge du sätter en kulkopping på den tror jag att du kommer åt med PBW överallt runt fjäderpackningen som du inte får ut. Med våld lär den ploppa loss om inte annat, så kan man sätta dit en universalfjäder istället om du tycker att det är värt det.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Brewhog » torsdag 2021-11-04 21:43

Tack för alla svar trots sen respons som denna. Jag har inte tagit itu med det än men jag skall nu.

Nej, jag har faktiskt inte kört den öppen med rengöringsmedel någon gång. Dock måste jag göra det för de måste bli ordentligt sköljda av något annat än öl och hetvatten. Anledningen är en del av det jag beskrev ovan. Handdisk går till allt men jag tror att kulkopplingarna är gjorda av polyoxymetylen/acetal och det tål, i motsats till allmän uppfattning, varken PBW eller sura rengöringsmedel även om man inte sett effekt av dem. Men om jag inte kan köpa en som ramlar isär när man öppnar dem eller en kulkoppling i rostfritt så får man väl skölja lite snabbt helt enkelt.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Djonk » torsdag 2021-11-04 22:06

Det var intressant, om jag läser rätt är det natriumsilikatet i PBW som inte lämpar sig för acetal. Men natriumperkarbonat verkar vara ett skonsammare alternativ?

Jag tänker att mekanisk rengöring inte heller är helt skonsamt för plast.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Brewhog » fredag 2021-11-05 00:44

Perkarbonat kanske är ok men det är ofta blandningar i alla olika medel. Egentligen skulle man ha en ren utspädd lutlösning.

Försiktig bör man alltid vara men så länge man inte skrapar med metalldelar utan bara kör med borst av nylon så är det lugnt. Jag brukar ta en piprensare som är väldigt mjuk för smala utrymmen. Men POMs stora fördel är stryktåligheten och hårdheten.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Rengöring slangar och fatkopplingar

Inläggav Djonk » fredag 2021-11-05 02:47

Brewhog skrev:Perkarbonat kanske är ok men det är ofta blandningar i alla olika medel.


https://www.jordklok.se/sv/articles/2.8 ... bonat-1-kg
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster