Lindr Kontakt 40 tillsammans med Corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lindr Kontakt 40 tillsammans med Corneliusfat

Inläggav Bryggare_Bob » onsdag 2021-09-15 13:56

Hej!

Jag undrar om någon har kopplat ett corneliusfat till en Lindr Kontakt 40 (2 kranar). Ska man ha den med kompressor eller är det överkurs? Vilka kopplingar och storlek/längt på slangar måsta jag komplettera med för att inte bara få skum ur tappen. Vilket CO2 tryck har ni in i faten? Hur har ni löst rengöringen av kranen och slangarna?
Bryggare_Bob
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2021-09-15 13:52

Re: Lindr Kontakt 40 tillsammans med Corneliusfat

Inläggav Djonk » onsdag 2021-09-15 23:06

Planerar du inte att servera från t.ex. KeyKeg är det tveksamt att använda luft för servering. De andra frågorna undrar jag också över :)
Rengöring kan man i alla fall lösa ganska enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=pJkBqg3FAhw eller bara trycka genom från ett fat. Där finns visserligen ett användningsområde för luftkompressorn.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lindr Kontakt 40 tillsammans med Corneliusfat

Inläggav Bryggare_Bob » torsdag 2021-09-16 12:17

Smart rengöring! Tack!!!

Men om jag kyler fatet till låt säg 5grader och kolsyrar till rätt nivå enligt tabeller för 5 grader. När jag sen ställer fatet i rumstemperatur lär väl trycket öka i fatet men att jämvikt råder. När sen ölen med det högre trycket kyls i Lindr Kontakt 40 så borde väl kolsyran i ölet fortfarande vara densamma och jag får ut en snabbkyld öl med rätt mängd kolsyra?

Även om jag kolsyrat ölen vid 5 grader och tappar upp från ett fat som flyttats och värmts upp till rumstemperatur så borde väl ölen som kommer ut ha rätt mängd kolsyra...

Eller tänker jag helt fel?
Bryggare_Bob
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2021-09-15 13:52

Re: Lindr Kontakt 40 tillsammans med Corneliusfat

Inläggav HakanO » fredag 2021-09-17 14:58

Jag har en liten dränkbar pump som jag lägger i en hink och en siliconslang runt tap kranen ner i hinken så får allt pumpas runt en stund innan jag sköljer med vatten och avslutar med star san, köpte en pump på Ebay inkl frakt för 60:-
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Lindr Kontakt 40 tillsammans med Corneliusfat

Inläggav jonasg » tisdag 2021-09-21 19:15

Jag har den utan kompressor.

Saxat från produktbeskrivningen på humle.se gällande den som har kompressor.

Kompressorn på denna kylare kan även användas för att servera öl med luft som drivgas. Med vanliga fat bör ölen i så fall konsumeras relativt snabbt, men med "Bag-in-Ball"-fat såsom KeyKeg är inte detta ett problem eftersom luften inte kommer i kontakt med ölet. Självklart kan man istället använda koldioxid som drivgas.


Så känns bara som en onödig kostnad jämfört med den vanliga om du har corneliusfat.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster