Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Inläggav Folkabuss » torsdag 2021-07-01 23:17

Jag har en lite knasig och mycket okunnig fråga. Ni får gärna skratta åt mej om ni vill.
Saken är den att jag håller på och bygger en campinginredning i en gammal folkabuss från 60-talet. Utrymmet är mycket mycket begränsat. Ett femliters fat rymmer ju 15 flaskor mumsig dricka, men tar bara en bråkdel av platsen. Och hade det inte varit smutt med en tapp i bussen?
Men ett femliters fat öl springer man ju inte bara in i affär’n och köper när det gamla gått tomt.
Så, nu fantiserar jag, går det att tappa köpeöl från flaska över i ett fat, utan att döda den? (Och sen panta flaskorna direkt.)
Jag tänker mej ett kolsyredrivet fat och tapp typ de som Humlegården säljer. Dolt fat, synlig tapp.
Kolsyresätter ett sånt fat kanske den öl som evt. blev avslagen vid överföringen till fatet?
Ska jag sluta drömma? (Jag vet det är ett hugskott.)
/Jacob

PS. Jag kommer bygga bussens kyl själv, så utrymmet för fatet kan mycket väl byggas ihop med den.
Folkabuss
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2021-07-01 23:04

Re: Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2021-07-02 13:23

Tycker väl att det inte är en så bra idé att tappa från flaska till fat, ölen kommer nog inte må så bra. Men om du mottrycksfyller från flaska till fat, då funkar det nog bättre.
Visst går det att trycka i kolsyra i fatet men när ölen blivit avslagen lär den också ha utsatts för syre och då är det nog kört att få den god igen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Inläggav SGP » fredag 2021-07-02 15:07

Om affären heter Systembolaget ska det väl inte vara så svårt att få tag i fyllda 5-litersfat?

edit: Det visar sig att utbudet av 5L partyfat på Systembolaget var tämligen skralt. Det var ju trist.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Inläggav Djonk » fredag 2021-07-02 19:05

Tror att 6L-fat har tagit över marknaden för köpe-öl, man får beställa på nätet eller köpa utomlands om man vill ha lite att välja på. Tror inte heller på idén att föra över från flaska/burk.

Men blir det inte roligare att brygga egen öl? Vill man inte lägga så mycket tid och energi på det kommer man ganska lindrigt (och jämförelsevis billigt) undan med maltextrakt. Skulle satsat på ett minifat av något slag, finns många olika storlekar att välja på. Bättre framtidssäkring på det eftersom bryggerierna har ändrat standard och utbud flera gånger.

Finns det tillräckligt med plats är det här den bästa lösningen:
9liter.jpg
9liter.jpg (10.46 KiB) Visad 3029 gånger


Men man kan göra det ganska slimmat annars och ändå undvika små slösaktiga kolsyrepatroner:
4liter.jpg
4liter.jpg (11.26 KiB) Visad 3029 gånger
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Inläggav hizzle » tisdag 2021-07-06 16:10

Kul fråga. Överföring från flaska/burk till fat måste vara syrefri, annars kommer du inte vilja dricka ölet efter någon dag. Teoretiskt är det förstås möjligt med praktiskt så instämmer jag att enklaste vägen är att investera i ett litet tioliters BIAB och tappa på niolitersfat direkt från jäskärl. En timme rengöring, tre timmar bryggning, två veckors jäsning och sedan en vecka kolsyrning (det går att tvinga i på 30 minuter också) sedan har du nio liter öl att njuta av.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Tappa flasköl på 5-liters fat? (retro campingbuss-bygge)

Inläggav ängesbryggarna » torsdag 2021-07-29 08:32

Jag tycker det är värt att prova!

Men det är en fight mot syret och oxidation. Väldigt humliga öl som IPA /NEIPA mm = större risk för fail. Lager kan nog funka bättre.
Kolsyran är inga problem att återställa.

Kyl ölen så mycket det går, gärna ner till -2, för att dämpa kolsyran så ölet blir så stilla som möjligt. Fyll fatet helt med vatten, montera locket och tryck ut vattnet med CO2 genom stigröret/slangen, så det blir helt fyllt med bara CO2. Öppna locket på fatet och sprätta burk/kapsyl, och häll ölen ner i fatet längs en lång stav/rör, som du håller mitt i fatets öppning, för att minimera plask. Fyll HELA fatet med öl, till brädden, och sätt tillbaks locket.

Koppla på CO2, trycksätt till 1 Bar, stäng regulatorn, och blås ur. Upprepa några gånger så det lilla headspacet i fatet blir så syrefritt som möjligt. Sätt ca 2 bars kolsyretryck, och lasta in i partyvagnens bar ! :)

Om inte campingturen är månadslång, så tror jag faktisk att ölen klarar sig helt ok.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster