Trycksatt jäskärl för mindre satser (≈10 liter)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Trycksatt jäskärl för mindre satser (≈10 liter)

Inläggav Chubb » onsdag 2020-08-05 10:09

Jag brygger med en satsstorlek som matchar 10 liters corneliusfat, dvs oftast ca 12 liter ner i jäskärl. Jag letar efter tips på jäskärl i lämplig storlek som klarar av trycksatt jäsning. Det verkar mest finnas lösningar för 30 liter och uppåt. Alternativen som jag har tittat på just nu är följande:

  • 19 liters corneliusfat med och flottör
  • Keg King Fermenter King JR (20 liter)

Båda alternativen medför ganska mycket headspace.

Att skala upp till 19-liters fat är inget alternativ, jag har haft det innan och jag gör inte av med så mycket öl.
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 2009-07-22 22:00

Re: Trycksatt jäskärl för mindre satser (≈10 liter)

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-05 17:21

Är det så farligt mycket tomrum då? Brygger mest till mina 9,5-litersfat och jäser i ett större med några liter extra för att stoppa undan på flaska. Ett 18-litersfat fyller du ju 2/3. 15L kanske hade varit perfekt men känner inte till något i den storleken.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Trycksatt jäskärl för mindre satser (≈10 liter)

Inläggav skyking » torsdag 2020-08-06 00:30

Chubb skrev:Jag brygger med en satsstorlek som matchar 10 liters corneliusfat, dvs oftast ca 12 liter ner i jäskärl. Jag letar efter tips på jäskärl i lämplig storlek som klarar av trycksatt jäsning. Det verkar mest finnas lösningar för 30 liter och uppåt. Alternativen som jag har tittat på just nu är följande:

  • 19 liters corneliusfat med och flottör
  • Keg King Fermenter King JR (20 liter)

Båda alternativen medför ganska mycket headspace.

Att skala upp till 19-liters fat är inget alternativ, jag har haft det innan och jag gör inte av med så mycket öl.


Ja, mycket headspace blir det, men jag tycker inte du behöver hänga upp dig på det. Du fyller ju kärlet till 60-65% vilket i mina ögon är fullt acceptabelt, jag skulle tro att man kan gå ner till 20-25% fyllnadsgrad utan att få några större problem med överdrivet headspace, iaf om man ser till att man undviker baksug (vilket inte är aktuellt eftersom du tänker jäsa under tryck).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster