Webbregistreringen öppen!

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2009 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Webbregistreringen öppen!

Inläggav Staffan Ulfberg » torsdag 2009-03-12 00:30

Nu har vi till slut öppnat webbregistreringen för årets inlämning av öl till domartävlingen.

Rapportera gärna fel i systemet till webmaster <at> shbf.se

En nyhet för i år är att vi vill att ni som lämnar in öl sätter på etiketter med ölets tävlingsnummer redan innan ni kommer till inlämningen. Det finns en funktion i registreringssystemet för att skriva ut dessa.

En annan nyhet är att vi inte vill ha några utskriva bryggprotokoll vid inlämningen, eftersom vi ju redan har recepten i registreringssystemet och det kommer att skrivas ut några dagar innan dömningen. Så, om ditt recept inte är komplett då kommer din öl att uteslutas.

Webbgruppen i SHBF
Staffan Ulfberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Webbregistreringen öppen!

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2009-03-12 01:11

Efter att ha matat in uppgifter om klass och OG mm, sedan bryggare mm så står det först "styrs till receptinmatningen" men därefter kommer jag till

Missing password!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Jonas » torsdag 2009-03-12 01:15

Staffan Ulfberg skrev:En annan nyhet är att vi inte vill ha några utskriva bryggprotokoll vid inlämningen, eftersom vi ju redan har recepten i registreringssystemet och det kommer att skrivas ut några dagar innan dömningen. Så, om ditt recept inte är komplett då kommer din öl att uteslutas.

Webbgruppen i SHBF

Fast det står fortfarande "Från systemet skriver du också ut bryggprotokollet och bifogar din öl vid inlämningen" på inlämningssidan.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2009-03-12 01:48

Under kryddor:
Man kan inte skriva in exempelvis 0,5 gram saffran, utan antingen inte alls eller minst 1 gram
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Staffan Ulfberg » torsdag 2009-03-12 01:55

Hmmm... Vi gissar att du provade i Internet Explorer, och vi erkänner att ingen av oss testade den under kvällen. Vi kommer förstås att jobba på att lösa det på något sätt, men en workaround om ni vill mata in något ikväll är nog att köra Firefox eller Safari istället.

Kanske fungerar det att redigera receptet i Explorer efter att man fått felet, eller provade du redan en annan borwser?

Vad gäller kryddmängen så är den ett heltal i databasen, och problemet är inte nytt för i år, men jag skall ändra.
Staffan Ulfberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Staffan Ulfberg » torsdag 2009-03-12 01:57

Fel av mig. Det är inte ett heltal. Kan det vara så att det spelar roll om man skriver "0.5" eller "0,5" (komma eller decimalpunkt)?
Staffan Ulfberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2009-03-12 08:58

Staffan Ulfberg skrev:Hmmm... Vi gissar att du provade i Internet Explorer, och vi erkänner att ingen av oss testade den under kvällen. Vi kommer förstås att jobba på att lösa det på något sätt, men en workaround om ni vill mata in något ikväll är nog att köra Firefox eller Safari istället.

Kanske fungerar det att redigera receptet i Explorer efter att man fått felet, eller provade du redan en annan borwser?

Vad gäller kryddmängen så är den ett heltal i databasen, och problemet är inte nytt för i år, men jag skall ändra.

Jag har bara testat med Firefox Mozilla/5.0

Felet försvann då jag valde ett nytt namn och skippade att fylla i medbryggare samt kommentar.
Sedan kunde jag göra det på följande och även gå tillbaka och ändra på den första.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2009-03-12 09:00

Nu gick jag in för att testa ändra i mitt recept som funkade att lägga in igår kväll, för att se om det var fel bara då jag skrev 0,5 men nu får jag igen
Missing password!

Då den skall skicka mig vidare till receptinmatningen.

Testar igen, då funkar det, men efter att ha loggat in igen.
Det går bra att lägga in 0.5 där det inte gick att lägga in 0,5 för övrigt.
Däremot gick det att lägga in med kommatecken då man petade in sina humlesorters alfastyrka.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2009-03-12 11:14

En fråga, nu då det är rätt tajt om tid (eftersom jag själv ska jobba och resa dessutom).

Kan man registrera öl i sina klasser, men vänta med att fylla i recept, så man till på måndag kan printa sina lappar som skall klistras på flaskorna.

Sedan i lite mer lugn och ro i veckan efter sätta sig och plita in recepten i efterhand?
Alltså lämna in ölen på måndag med korrekt märkning, fast recepten är inte klara förrän säg på fredag nästa vecka.

Jag tror inte ärligt jag hinner registrera alla 8 öl annars.

Vill heller inte chansa på ovanstående bara för att i efterhand få veta att mina öl är diskade.
Någon som kan ge svar?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Kalle » torsdag 2009-03-12 11:55

Hejsan,

Du kan absolut göra som du har tänkt. Det viktigaste är att du registrerar dina öl märker dem och ser till att de kommer in till inlämningen.

Recepten behöver finnas på plats senast några dagar innan dömningen för att vi då ska kunna printa ut dessa och sätta in i pärmen som någon av huvuddomarna har på själva dömningstillfället.

//Kalle
Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2009-03-12 11:58

Lysande.
Tack för snabbt svar Kalle!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Porterbryggare » torsdag 2009-03-12 16:11

Jag har samma problem som gnoff. Det går bra att registrera brygderna, men när jag går vidare till receptinmatningen får jag bara meddelandet 'missing password'. Det spelar ingen roll om jag använder Firefox eller Explorer, och inte heller om jag försöker gå in i efterhand och redigera.

Jag tänker försöka hinna med att skriva ut och fylla i recepten manuellt, och skicka med runt flaskorna vid inlämningen. Annars går det kanske bra att skicka recepten med post senare?
Porterbryggare
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav Jonas » torsdag 2009-03-12 20:14

Stefan! Du behöver inte skicka med bryggprotokollet med flaskorna, om du inte ska ha dem som stötdämpare. :)
Gör som gnoff och Kalle skriver här ovan så kommer det att funka bra.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inläggav LuckyDuck » torsdag 2009-03-12 21:21

Hur bär man sig åt för att anmäla ett öl endast i folkets val?
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009

Inläggav Staffan Ulfberg » fredag 2009-03-13 01:09

För att anmäla ett öl endast till Folkets val väntar man tills sista anmälningsdatum för öl i domartävlingen varit. Då kommer inlämningssystemet att vara öppet men bara för anmälan till Folkets val. Om vi hinner kommer vi att göra det möjligt att välja att bara vara med i folkets val, innan dess, men tiden är knapp...
Staffan Ulfberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nästa

Återgå till SM 2009