Önskemål om läslighet i domarprotokollen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2010 i Göteborg

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Önskemål om läslighet i domarprotokollen

Inläggav Rapax » tisdag 2010-05-25 23:52

Jag sitter och läser igenom mina domarprotokoll från SM i Göteborg. Det är stundom rolig läsning (två medaljer blev det) och stundom lite tråkigare (man lyckas ju inte varje gång). Det finns också en tredje kategori av kritik, och det är den totalt oläsliga. Vissa kommentarer kräver minst en enigma-maskin för att förstå.

Jag skulle därför vilja uttrycka ett önskemål om att alla domare på framtida SM anstränger sig extra mycket för att skriva läsligt i bryggprotokollen.
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2007-05-12 15:20
Ort: Linköping

Re: Önskemål om läslighet i domarprotokollen

Inläggav Kalle » torsdag 2010-05-27 09:53

Först av allt grattis till medaljerna. Jag håller med dig om att det är tråkigt när man får prtokoll som knappt är läsbara. Det finns även problem med att vissa domareknappt skriver en rad på sina protokoll. De nya domarprtokollen med ett gemensamt summerande prtokoll var från DK´s sida bland annat tänkt som ett försök att råda bot på problem som du beskriver. Jag vet att det inte alltid lyckas. Vid varje dömningstillfälle trycker vi från DK på att det är väldigt viktigt att man som domare SKA fylla i protokollen, Att tänka på att skriva TYDLIGT. Var nogranna med att ge feedback på alla öl och var extra nogranna på de öl som får lägre poäng.

Till domarnas försvar kan man säga att det ofta är väldigt stressigt att döma då det är många öl som ska testas, vilket leder till att man tenderar att skriva slarvigt för att hinna med. Inom DK försöker vi hela tiden att förbättra protokollen så att de ska passa både bryggare och domare. Någon som har förslag på hur detta skulle kunna förbättras?
Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 211
Blev medlem: måndag 2006-10-09 21:15
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Önskemål om läslighet i domarprotokollen

Inläggav Kenneth » torsdag 2010-05-27 19:32

Kanske ska man införa "datoriserade" protokoll
Dvs att man via dator skriver in kommentarer.
Det blir läsligt, även om det smyger in lite stavfel.
Vet själv hur svårt det är att skriva läsligt eftersom min handstil är oläslig för de flesta (även mig själv)
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Önskemål om läslighet i domarprotokollen

Inläggav Kalle » onsdag 2010-06-02 14:59

Vi i DK har pratat om det, det känns lite bökigt, dels för att det behöves ett stor antal datorer. Förvisso har de flesta bärbara datorer att ta med. Jag ser dock en risk att det tar ännu längre tid vid dömningstillfället.
Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 211
Blev medlem: måndag 2006-10-09 21:15
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Önskemål om läslighet i domarprotokollen

Inläggav Rapax » lördag 2010-06-05 23:04

Jag tycker de nya domarprotokollen är riktigt bra. Framför allt "för mycket/för lite"-rutorna är kanon. Där får man snabbt koll på de största felen man gjort.

Om det nu är så att domarna är stressade under bedömningen, varför då inte utöka tiden något? Jag vet att det är många öl att bedömma, speciellt i vissa klasser, men det borde gå att skapa de extra sekunder per brygd det tar att skriva en läslig kommentar.

Nu planerar jag att ta domarkursen i november och det är möjligt att jag får äta upp min egen kritik till våren.
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2007-05-12 15:20
Ort: Linköping


Återgå till SM 2010

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst