SM 2010 för nybörjare

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2010 i Göteborg

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2010 för nybörjare

Inläggav martinb » torsdag 2009-09-03 22:31

Vet inte om jag ska starta en ny tråd eller inte men here goes!

SM för nybryggare!

Jag och mina bryggarkamrater hade tankarna på att ställa upp nu 2010 och funderade på att ta med två öl till folkets val. Vi äger ingen form av fatanläggning i dagsläget men vi har fått uppfattningen av att minst 18 liter per sort bör följa med. Vi förutsätter att man bör ha med sig egna Corneliusfat men vad annat för fat bör man köpa in? Går det hyra/låna kolsyretub och slangar eller dyl och isf hur går det till väga? Har inte kollat igenom mina gamla nummer av hembryggaren än men finns det nån guide/walkthrough gällande vad man bör tänka på eller kommer det senare?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2010

Inläggav gedman » fredag 2009-09-04 01:23

Har lite samma fråga: finns det någon sammanställd information om kraven för att ställa upp i SM? Vilka mängder som behövs, hur brygden ska levereras, vilken dokumentation som behövs mm.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2009-09-04 07:25

Det går utmärkt att ha med sig flaskor också, men man får antingen sitta och dekantera själv till kannor eller så får man ta risken att besökarna får med sig bottensatsen.

Vet ej om det finns en sida som säger all info, men brukar väl stå i Hembryggaren?
Går nog att få loss en pdf om man frågar rätt person.

Jag antar att ni läst här:
http://shbf.se/index.php/evenemang/sm-i ... gdoel.html

Vad jag kan komma ihåg -
Dokumentation: Man lägger upp sina värden via en hemsida, se receptdatabasen vad som skall läggas in.
Mängd: Tror inte det är speciellt stor mängd som "krävs" för att "få" ställa upp, men om den skall räcka till alla bör man nog ha 40 liter med sig. Tänk om 400 personer tar en deciliter var av din öl.
Slangar och kolsyretuber bör man nog ha med sig eller åtminstone säkerställt med någon privat att man kan låna av dem.
Levereras: Dagen innan brukar det finnas möjlighet att ha med sig sina öl och ställa dem i närheten av lokalen, man får dock själv vara där samma dag och rodda upp allting. Man kan även komma med det samma dag om man vill.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2009-09-04 07:30

Leta reda på Hembrygagren #1, 2008 (säger jag inte bara för att jag är med på framsidan), går säkert bra med nummer 1 vilket år som helst.

2008's version:
Gå till sidorna 20 och 21, läs.


--------

Edit:
För 2009, läs sidorna 12 och 13 av nummer #1
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav Kim » söndag 2009-09-06 02:03

Brukar väl vara 10 liter som krävs för folkets val. Så lite mer än en back skall funka, kegg är inget krav.
Men blir ölen populär så brukar den dock ta slut (snacket börjar gå).

För att få ställa upp på själva SM innebär annars 5 st 33cl flarror, som lämnas/skickas in tidigare.
Allt är öppet för alla (även hela världen), men är ni medlemmar får ni vissa förmåner.

SHBF är väldigt schyssta i mina ögpn och gör allt för att alla skall bli nöjda utan krångel och en massa regler -givetvis finns regler, men de är på ett annat plan. Smidigt och reko saker som inte hindrar utan mer uppmanar folk att ställa upp på SM.

Lycka till.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: SM 2010 för nybörjare

Inläggav Belgaren » tisdag 2009-11-17 09:23

Är det för övrigt någon som vet hur mycket tryck 33 cl flaskor tål? Jag har en ljus stark belgisk ale i sekundären som jag funderar på att skicka in till SM, och den behöver rejält med CO2 (typ 3-3.5 volymer hade jag tänkt mig). Eftersom varken champagne- eller Duvelflaskor får plats i en röd back vore det bra att veta hur mycket CO2-tryck man kan ha i svenska pantflaskor. Man vill ju ha tillräckligt med CO2, men ändå ha flaskan kvar...
Användarvisningsbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: söndag 2009-11-08 23:05

Re: SM 2010 för nybörjare

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2009-11-17 19:15

I samband med SM i våras gick det att ladda ner ett särtryck som pdf från Hembryggaren med de relevanta sidorna. De kanske borde länkas till mer permanent från hemsidan? Sedan kan man bara uppdatera länken när det kommer aktuell information inför nästa SM.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: SM 2010 för nybörjare

Inläggav Kenneth » tisdag 2009-11-17 20:57

För folkets val (antar att ursprungsfrågan gäller det) så får bryggaren själv stå för utskänkningen.
Om man vill använda flaskor eller fat spelar ingen roll. Har man inte fat så är det flaska som gäller.
SHBF har inte någon extra utrustning att hyra/låna.
Däremot finns det enskilda bryggare som säkerligen hjälper till i den mån de kan.
Vill du låna ett fat så fråga på nätet (här till exempel)
Kolsyra brukar man kunna få låna om man får slut.
Alla hembryggare är snälla (är man inte snäll så är man inte hembryggare :D )
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 912
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: SM 2010 för nybörjare

Inläggav Kenneth » tisdag 2009-11-17 21:00

Nästa fråga var hur mycket tryck vanliga 33cl flaskor tål
Svaret är väldigt högt om flaskan är hel.
Jag har haft flaskor som jag öppnat utomhus där ölet står som en fontän 3-4 meter upp i luften :o
Men det är inte roligt som domare att få en flaska som skummar över kraftigt. :(
Då blir det troligen ett visst avdrag för "överkarbonisering"
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 912
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: SM 2010 för nybörjare

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2009-11-17 23:46

Kenneth skrev:Men det är inte roligt som domare att få en flaska som skummar över kraftigt. :(
Då blir det troligen ett visst avdrag för "överkarbonisering"

Eller väldigt lite öl kvar att prova...
Men visst - jag tror att svaret är ungefär: "Om ölet är så kraftigt karboniserat att det spränger flaskan så
är det troligen alltför karboniserat för att vara prövningsbart på vettigt sätt." Om nu inte flaskan är trasig
till att börja med.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta


Återgå till SM 2010

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst