33:or till SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2010 i Göteborg

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

33:or till SM

Inläggav bersabira » onsdag 2009-09-09 11:45

Hej
Ser att det är på gång en ändring ang tävlingsflaskor.
Kravet verkar vara att flaskan går ner utan våld och inte sticker upp.

Min erfarenhet är att det är svårt att hitta andra flaskor med samma diameter och höjd.
Är det fortfarande ett krav att flaskorna måste innehålle minst 33 cl?
Eller får man ta en något mindre flaska som passar i den röda backen?

Varför måste det vara en röd back?
Kan man inte ta en blå back istället, de är väl också stapelbara med de röda backarna.
Då kan man ta bredare, kortare 33:or
De finns det gott om.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: 33:or till SM

Inläggav jrm » onsdag 2009-09-09 15:17

Jag har inte hittat andra flaskor med samma diameter och hojd, men 355 ml flaskor från Anchor Brewing Company (t.x. Steam Beer) och 350 ml flaskor från Sierra Nevada Brewing Co. står ganska bra i dom röda returbackarna utan att stapelbarheten försvåras. Jag tyckar dock det är mycket lättare att köpa en back med lättöl och använda dom som matdyck...
Användarvisningsbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: fredag 2008-10-24 09:47
Ort: Ljusdal

Viktigast är tydliga regler

Inläggav Tre Vänner » torsdag 2009-10-01 14:06

För mig är det positivt om fler typer av flaskor godkänns i SM. Jag tror dock att det är viktigt att sätta tydliga regler, så att de som tar emot flaskorna slipper ta en diskussion om huruvida en falska går ner i en back eller ej vid själva inlämnandet.

Mitt råd är därför att INTE sätta en generell regel om att flaskorna skall gå ner i en röd back som kan staplas, utan att specificera vilka typer av flaskor som godkänns (svenska 33 cl returglas, "Anchor" flaskor, och Sierra Neveda 355 ml).

Jag önskar också att man från tävlingsledning annonserar hur många flaksor som skall lämnas in med lång framförhållning. Det bästa vore om reglerna för nästa SM kunde publiceras direkt efter ett SM genomförts.

Jag och mina bryggarbröder låter våra brygder efterjäsa på flaska, så vi har bara ett tillfälle att tappa upp på "tävlingsflaskor". Vi har inte hållit på mer än ett och ett halvt år, men siktade ändå på att vara med vid SM 2009 som en kul grej. Därför följde vi reglerna för 2008 års SM och tappade upp allt vi gjorde under 2008 på 3 stycken svenska returglas (33 cl).

När vi väl skulle anmäla oss blev vi något förvånade över att man till 2009 års mästerskap skulle lämna in 5 st flaskor. Då "tävlingsflaksor" är en bristvara kunde vi inte komplettera de 3 vi hade så det blev inget SM för oss i år.

Nu hänger vi inte läpp för det utan satsar på att vara med på SM 2010, och för säkerhets skull så tappar vi numer upp våra alster på 6 st "tävlingsflaskor".

Till sist vill jag tacka alla ideella krafter som hjälper till att fixa SM i hembrygd öl, med en förhoppning om att mina kommentarer kan vara till hjälp att göra tävlingen något bättre.

Vi ses på SM 2010...
Keep on Brewing....
Tre Vänner
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2008-08-26 15:13

Re: 33:or till SM

Inläggav ekstedt » fredag 2009-10-02 09:31

Jag har svårt att se hur det kan vara ett problem att få tag på 5 svenska 33 cl-flaskor. I värsta fall får man köpa 5 lättöl och dricka till maten (eller hälla ut). Kostnaden för detta borde vara ganska marginell jämfört med anmälningsavgiften. För egen del tycker jag i stället man kunde strama upp reglerna ännu mer och t.ex. kräva bruna flaskor samt endast guldfärgade kapsyler.

Men allra viktigast är föstås - som Tre Vänner skriver - att reglerna är tydliga och kommuniceras i god tid. I fjol var jag t.ex. osäker på om mina vita kapsyler skulle godkännas.

/Fredrik
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: 33:or till SM

Inläggav assistredo » fredag 2009-10-02 11:50

Formen för flaskhanteringen verkar vara något väl etablerat och väl fungerande. Det kan möjligtvis finnas en kanske bortglömd historia om ett sämre liberalare förhållande som lett fram till beslutet om nuvarande system. Det bör
IMG_0339_mod1.jpg
IMG_0339_mod1.jpg (205.1 KiB) Visad 9426 gånger
också finnas en miljö- och inte minst arbetsmiljöaspekt i sammanhanget. Panten är väl också en positiv aspekt för föreningens verksamhet. Andra glasflaskor innebär en tillkommande ofinansierad sophantering i slutänden.

Jag tycker inte att det är besvärligt att få fram flaskor (och backar om detta behövs).
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: 33:or till SM

Inläggav Kenneth » fredag 2009-10-02 21:48

Så länge jag minns så har kravet alltid varit minst 5 (fem) 33:cl svenska flaskor om man villl tävla i SM.
Jag förstår inte den som tror att det var 3 (tre) flaskor.
Det har aldrig någonsin varit en SM-regel.
Om man inte kan läsa så är det inte SHBF:s "fel".

Rättning mittåt, mina bryggare!
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: 33:or till SM

Inläggav Tre Vänner » lördag 2009-10-03 13:54

Tråkigt att denna tråden har börjat debattera min läskunnighet.
Det var inte det fokus jag önskade på mitt inlägg.

Ser hellre att fokus läggs på min åsikt om tydlighet gällande reglerna i SM.
Keep on Brewing....
Tre Vänner
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2008-08-26 15:13

Re: 33:or till SM

Inläggav Pål » tisdag 2010-02-23 19:23

Hej hembryggarkollegor.

Så hur blev det nu? Det är dags att börja tappa ölen för SM på flaska. Är det tillåtet att ställa upp med andra flaskor än svenska pantbara 33cl flaskor, så länge de inte är för långa och får plats i röda backar? Och hur var det med färgade kapsyler.

Förlåt om jag knackar på en öppen dörr, men jag hittar faktiskt inte var reglerna för SM ligger på hemsidan? Tar gärna en tillrättavisning med länk eller dylikt.

Mvh
Pål
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Re: 33:or till SM

Inläggav Jonas » tisdag 2010-02-23 22:13

Här hittar du i alla fall vad som gällde i fjol.
http://www.shbf.se/documents/sm2009/SM-sidorna_2009.pdf

Vill du ta det säkra före det osäkra är det lika bra att köra med svenska pantbara 33:or och guldkapsyler, det kan aldrig bli fel. :D
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: 33:or till SM

Inläggav Pål » tisdag 2010-02-23 23:46

Tack Jonas. Men nu var det årets regler jag var mest intresserad av. Det är två månader till SM och jag behöver veta om jag kan använda mina norska pantbara flaskor eller ej. Om inte reglerna är fastställda nu så är det väl på tiden? /Pål
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46

Re: 33:or till SM

Inläggav Johan Håkansson » onsdag 2010-02-24 08:20

I verksamhetsberättelsen under rubriken Domarkommittén, DK, och domarna står det så här: "En tredje fråga som kom upp under året var möjligheten att använda andra flaskor än svenska 33:or, självklart med kravet att de skulle gå ner i en svensk röd returback utan att äventyra stapelbarheten. Detta förslag testades också på hemsidan i en nätomröstning. Då betydligt fler var för användandet av svenska 33:or än för att tillåta vad som helst samt pga. av risken att känna igen någons udda flasktyp beslöt vi att även framöver bara tillåter svenska 33:or."
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarvisningsbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 352
Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
Ort: Kalmar

Re: 33:or till SM

Inläggav rick.lindqvist » onsdag 2010-02-24 11:08

Skönt med lite ordning och reda till slut!

Bra regel för övrigt!
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: 33:or till SM

Inläggav Pål » torsdag 2010-02-25 20:35

Tack för tydligt och klart besked, Johan.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46


Återgå till SM 2010

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst