SM 2010

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2010 i Göteborg

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2010-02-21 23:54

Jonte skrev:När och var lämnar man in flaskor till domartävlingen om man bor i Göteborg? Och hur många flaskor?


Verkar inte helt säkert att vi i Göteborg har någon som kan fixa att skicka pall längre, så eventuellt får man lösa det genom att posta in dem själv.
Är det någon som jobbar på ett ställe där man kan få hjälp att skicka en pall med backar och öl så får man gärna höra av sig snarast.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav assistredo » tisdag 2010-03-02 00:26

Jan Segerström skrev:Det brukar vara 3 klasser. Underjäst, överjäst och specialöl.


Jo nu är det klart att det blir det också. Men någon eventuell specifikation av högsta alkoholstyrka har inte (ännu inte?) angetts. Dessutom ska varje bryggare själv avgöra om vederbörandes öl är ett specialöl eller inte. Lite mer avgränsat tycker nog jag att det ska vara. En högsta alkoholstyrka för respektive av de två första var väl bra.

Vi får väl inte glömma att från början en klass i Folkets Val blev tre bl.a. på grund av att de mindre alkoholstarka kom i underläge.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2010

Inläggav martinb » tisdag 2010-03-02 09:35

Har kollat lite på SM-filmerna från förra året och noterar att flera verkar ha lysande tappkranar och såg t.om. en datorskärm i ett hörn. Kommer det finnas möjlighet att få tillgång till ett eluttag under SM?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2010-03-02 10:20

firelight skrev:Har kollat lite på SM-filmerna från förra året och noterar att flera verkar ha lysande tappkranar och såg t.om. en datorskärm i ett hörn. Kommer det finnas möjlighet att få tillgång till ett eluttag under SM?


Det finns ett par eluttag i den hall där vi kommer att vara, men frågan är om de är planerade att användas till något speciellt samt om du får tag på en plats att stå på i närheten av ett av dem.
Gissar på att chansen att stå nära ett uttag ökar om du är där tidigt och väljer plats.

I vilket fall skulle jag råda dig att ta med egen förlängningssladd/grendosa för säkerhets skull.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav UlfB » tisdag 2010-03-02 10:44

Räcker det att vara medlem i SHBF för att komma dit o kika eller finns det andra kriterier som måste uppfyllas? Nån entréavgift?
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tisdag 2009-09-15 09:42
Ort: Karlstad

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2010-03-02 11:07

Lite mer svar kring tider mm finns nu:

http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... rerna.html
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2010-03-02 11:08

UlfB skrev:Räcker det att vara medlem i SHBF för att komma dit o kika eller finns det andra kriterier som måste uppfyllas? Nån entréavgift?



Man behöver inte vara medlem i shbf, men tidigare har man fått rabatt på inträdet om man är medlem.

Finns säkert en åldersgräns också, gissningsvis 20 år.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2010-03-02 14:15

assistredo skrev:Jo nu är det klart att det blir det också. Men någon eventuell specifikation av högsta alkoholstyrka har inte (ännu inte?) angetts. Dessutom ska varje bryggare själv avgöra om vederbörandes öl är ett specialöl eller inte. Lite mer avgränsat tycker nog jag att det ska vara. En högsta alkoholstyrka för respektive av de två första var väl bra.
Det är de lokala arrangöererna av SM som bestämmer vilka klasser som finns i folkets val. Så om de vill
att det skall finnas en alkoholgräns så kan de bestämma det. Det kan ju vara bra ju snarare det sker så klart.

Annars kan det vara spännande att helt låta bryggarna bestämma om de känner att det är mer taktiskt att kalla en öl specialöl
eller inte. Kan nog vålla en del diskussion det också.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2010

Inläggav gedman » tisdag 2010-03-02 14:45

Finns det någon som helst info från i år om domartävlingen? Framförallt inlämningsdagar mm börjar ju bli intressant.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: SM 2010

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2010-03-02 15:11

gedman skrev:Finns det någon som helst info från i år om domartävlingen? Framförallt inlämningsdagar mm börjar ju bli intressant.


Brukar väl vara 2 veckor innan varje år.
Alltså att man i Stockholm kan lämna in helgen vecka 14, samt att det man postar från övriga Sverige skall vara framme före denna helg.

Men det har nog inte kommit upp någon info ännu nej, står ev med i Hembryggaren #1 då den kommer, kan jag tänka mig.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2010

Inläggav UlfB » fredag 2010-03-05 17:56

Vad kostar det att besöka SM?
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tisdag 2009-09-15 09:42
Ort: Karlstad

Re: SM 2010

Inläggav Kim » lördag 2010-03-06 00:59

Resa, boende, tid och inträde.
Det senare kostar ca 200-300:- beroende på medlemskap eller inte och om man ställer upp i folkets val - då ingår provningsglas och en massa trevliga personer, hembryggda alster och en massa trevligt folk (de senare får du leva med, vare sig du vill eller ej :-).

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: SM 2010

Inläggav UlfB » lördag 2010-03-06 11:11

Jag är medlem i SHBF och jag vill prova en massa hembryggd öl och rösta i folkets val och träffa en massa trevligt folk :D

Jag ämnar inte delta med egen hembryggd öl, inte i år iaf
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tisdag 2009-09-15 09:42
Ort: Karlstad

Re: SM 2010

Inläggav Kim » lördag 2010-03-06 12:38

Då är det ju bara att åka dit.

Det senare avgör du ju helt själv om du vill ställa upp på. Det är just det alla andra gör, ställer upp med sina brygder i folkets val för att alla andra skall få prova. Utan alla dessa utställare/utskänkare av öl så stannar ju den härliga/bästa delen av SM upp - men givetvis är ju publiken viktig för att det hela skall fortsätta. Så att bara komma dit är ju ett bra sätt att dra sitt lilla strå till stacken, man måste ju börja någonstans. Själv hade jag heller inget med mig på mitt första SM jag var på och jag tror nog det är bra, så man slipper ha fokus på det med och kan ägna sig helt och hållet på att bara vara besökare.
Inträdet är ju till för att bekosta lokalhyra, hyra av stolar/bord, scen, ljud, provningsglas etc. och jag kan lova att det kostar en hel del pengar att genomföra evenemanget - bara en dagshyra för en lämplig lokal kostar en förmögenhet (30'-60 000:-).

Så alla är ytterst välkomna, oberoende med eller utan öl och med eller utan medlemskap i SHBF.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: SM 2010

Inläggav martinb » tisdag 2010-03-09 09:47

Får man bjuda på öl som man inte ämnar att delta med i folkets val men deltar i domartävlingen med?

Vi har några brygder som vi kommer skicka in till domartävlingen men inte har tillräckligt av för att delta i folkets val med, kanske 1-1,5 liter. Vi hade velat bjuda på dessa mest för att vi vill få mer feedback och kommentarer på det vi producerar. Får man göra detta eller måste all öl som man erbjuder vara registrerade för folkets val?

Visst går det att anmäla dem till FV men det känns lite "onödigt" då bara ett fåtal kommer få möjligheten att smaka på produkterna.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2010

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst