Strul med posten igen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Strul med posten igen

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2011-04-12 16:36

AAARRGGGHH! Nu hände samma strul med posten igen - se denna tråd från förra året. Nu vet jag inte hur jag ska få in ölen till SM, att få in det i tid till på torsdag blir svårt.

Jag gjorde precis det som till slut funkade förra året: åkte ut till postterminalen i Östersund och lämnade in backen, täckt med masonit enligt instruktionerna i den gamla tråden. Nu på eftermiddagen ringde de och sa att det inte gick att skicka. Det måste "förpackas i ett stöttåligt emballage" och dessutom med "packmaterial som kan suga upp eventuellt spilld vätska". Så idiotin har spritt sig, förra året var det bara problem med den lokala transporten från inlämningen till terminalen.

Schenker privpak verkar inte ta över 10 kg. Och DHL servicepoint kör inte ut till företagsadresser. Jag försöker ringa dem nu för att få tag på nån som vet nåt, på serviceställena (Staoil/Shell etc) vet de ju ingenting utan tar bara emot färdigbetalda paket.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Strul med posten igen

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2011-04-12 16:50

DHL är tydligen uteslutet som privatperson, enda möjligheten att skicka till en företagsadress med dem är DHL Express via flyg till det facila priset av 1400 kr.

Schenker verkar vara bättre, jag pratade med dem på telefon och det ska gå att lämna in på deras terminal så levereras det nästa dag. Kostnad 263 kr för 14 kg. Jag lämnar in hos dem i morgon så får vi hoppas det går hela vägen den här gången.

Posten kan gärna gå under för min del, det var sista gången jag skickar ett paket med dem. :evil:
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Strul med posten igen

Inläggav Malt Magnus » tisdag 2011-04-12 22:02

Det är det som är problemet med att skicka flytande saker, man måste packa med tillräckligt med material för att suga upp om flaskorna går sönder.
Det är så för att paketen packas i burar på terminalerna och fraktas på det viset mellan terminalerna för att det ska bli hanterligt för personalen.
Och om man då tänker sig en ölback någonstans ganska högt upp i en bur full med paket, och så går några flaskor sönder, då kan ganska många andra paket bli dränkta i öl, anta att dom paketen innehåller någon dyrbar elektronik eller nått, då blir det besvärligt...

Borde gå att skicka som oembalerat styckegods dock,men det är nog aningens dyrare än att skicka paket.

Hoppas ditt paket kommer fram i tid!

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2008-06-24 17:09
Ort: Kumla

Re: Strul med posten igen

Inläggav martinb » onsdag 2011-04-13 09:17

Iom den korta tiden mellan registreringsstart och inlämningsstopp så blev det akut packning i måndags kväll med mängder av bubbelplats runt flaskor, insidan av en kartong, runt kartongen och runt 1 tidning eller så i lådan. På inlämningsstället i går efter jobbet blev jag tvingad att skicka med företagspost då adressatens information var "för lång" eller dyl. 290 kr senare hoppas man på att det a) kommer fram i tid b) håller, och c) blir lite längre tid mellan registreringsstart och sista inlämningsdatumet i framtiden.

Vi funderade nästan på att skippa SM helt nu pga de orimligt små tidsmarginalerna...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Strul med posten igen

Inläggav Pesadelo » onsdag 2011-04-13 09:23

Hmm, det där med adressen. Jag tror kvinnan på posten helt sonika strök företaget (Slottsvägen Fastigheter AB) jag skrivit på paketet på sin lapp. Så nu är frågan om posten när de märker att ett hundratal paket skickas till samma adress förstår att även mitt ska dit, eller om det får stå kvar på postkontoret.
Pesadelo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2010-06-16 13:12
Ort: Örebro

Re: Strul med posten igen

Inläggav Jonas » onsdag 2011-04-13 13:25

firelight skrev:Iom den korta tiden mellan registreringsstart och inlämningsstopp ///// blir lite längre tid mellan registreringsstart och sista inlämningsdatumet i framtiden.

Vi funderade nästan på att skippa SM helt nu pga de orimligt små tidsmarginalerna...


Mm, håller med dig om att det blev alldeles för kort tid i år, vi tar med det i utvärderingen. Lite sent nu, men jag antar att vårt lokala ombud i Skåne, Bosse B i Torna Hällestad hade lite senare inlämning. Helsingborg - Lund och en liten bit till, kan det vara 6 - 7 mil att åka? Fast då krävs det bil antar jag. I alla fall SKA det bli mer tid till registrering nästa år och skickar du med Bosse B slipper du en del packningsbesvär.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Strul med posten igen

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2011-04-13 14:28

Det gick i alla fall bra på Schenker i morse. De skickar som styckegods för 400 kr. Lite dyrare men det känns betydligt mer pålitligt.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Strul med posten igen

Inläggav martinb » onsdag 2011-04-13 14:41

Jag får säga att Bosse var mycket behjälplig med försöka hitta tider för oss att lämna flaskor men det där med bil var det stora stötestenen där. Nu hoppas vi bara att de två brygder vi skickat upp med post tar sig fram helskinnade. Brygderna till Folkets Val fraktar kommer dock garanterat fram i tid.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till SM 2011

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst