SM 2011 - och kapsyler

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2011 - och kapsyler

Inläggav Pål » torsdag 2011-03-10 15:34

Ja, jag vet att detta ventlieras i den allmäna tråden om SM 2011 och jag vet att detta ämna ältas varje gång, men antingen är det fortfarande otydligt eller så är jag mer än ovanligt trög. Men...

Hur är det nu med godkända kapsyler i SM 2011? Det här är vad jag har läst mig till:
- det skall vara en kronkapsyl
- dom skall vara enfärgade
- dom skall inte ha någon form av tryck på kapsylen
- det får inte finnas någon annan form av kännetecken på kapsylen

Min tolkning, rätta mig nu om jag har fel, är att det går utmärkt att använda de gröna, röda och blå kapsylerna som exempelvis Humlegården säljer, likväl som de "klassiska" gyllene eller silvermetallfärgade kapsylerna (som min morsa använde när hon lämnade in öl i SM en gång i tiden). Är detta rätt tolkning?

För mig är det en avgörande fråga eftersom jag redan har kapsylerade flaskor med öl som jag skulle vilja få bedömda i SM, tyvärr då med röda, blå och gröna kapsyler i tillägg till min morsas gamla kapsyler. Färgade kapsyler har ju en fördel att man inte blandar ihop dom hur som helst. Man vill ju inte dricka en stout om det var en belgisk dubbel man var sugen på, eller hur ? :wink:
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kapsyler och SM 2011

Inläggav brandemannen » onsdag 2011-03-16 10:51

Bra frÅga tycker jag. Jag tolkar det sommatt det är ok men min uppfattning efter vad jag läst i diskussionen är att det inte passerar utan ett visst knorr. Ett tydligt klargörande vore på sin plats så att det inte behöver diskuteras mer. Kanske kommer i nästa bryggaren men ett klargörande i wikin vore väl bra ocksÅ?
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kapsyler och SM 2011

Inläggav Jonas » onsdag 2011-03-16 15:20

Hej!
Förhoppningsvis kommer vi att ha allt om SM på hemsidan sent i kväll, men jag citerar från reglerna för domartävlingen:

§10. Alla brygder måste lämnas in i fem stycken 33 cl svenska returflaskor. Flaskorna skall vara väl rengjorda och inte ha några igenkänningstecken som på något sätt kan identifiera bryggaren. Kapsylerna ska vara enfärgade.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Re: SM 2011 - och kapsyler

Inläggav Pål » lördag 2011-03-19 20:45

Tack Jonas!

Vad skönt! Jag behöver inte kapsylera om, pust!

Mvh
Pål
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till SM 2011