SM 2011 - inför hembryggare-SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2011-03-09 00:06

Chubb skrev:Finns det nån info om regler till SM? Som t.ex. hur många flaskor man ska lämna in, vart man lämnar i dem. " Flaskorna måste vara rena och fria från igenkänningstecken. " vad innebär det? Vilken typ av kapysl får man använda, ska flaskorna vara 50 eller 33cl? Speciellt krav på vilken typ av flaska det ska vara? Vad kostar det att lämna in öl? etc.



Infon finns i många många inlägg genom åren på forumet samt i ett antal av tidningen Hembrygagren inför SM varje år.

Men...

5 st svenska 33 cl returflaskor per öl.
Det skall inte finnas NÅGRA som helst spår av etiketter eller annat på flaskan förutom själva tävlingsetiketten, innan du lägger öl på den skall den alltså bestå av glas alena och inget annat klistat utanpå.
Enfärgade kapsyler tror jag var det senaste man sa, men för att vara 100% säker skulle jag se till att välja enfärgade i metall, alltså guls, silver, mässingsfärgade och ingen med någon glad röd, blå, vit eller annan färg. Absolut ingen kapsyl med tryckta figurer av något slag på.

Var man lämnar in dem kommer i nästa Hembryggaren, skulle jag tro, men kommer också upp på hemsidan. Normalt finns ett par olika ställen i landet där man kan lämna in sina öl lokalt ca 2 veckor före SM. Annars postar man in dem till en adress som kommer att redovisas senare.


Edit, från Verksamhetsberättlesen 2009:
En annan fråga som diskuterats är kapsylerna. Där har domarkommittén enats om att fr.o.m. 2011
års SM kräva enfärgade och omärkta kapsyler på alla flaskor som lämnas in till SM. Anledningen är att
det inte skall finnas möjlighet att känna igen någon bryggares öl pga. av att denne använder udda
kapsyler.
En tredje fråga som kom upp under året var möjligheten att använda andra flaskor än svenska 33:or,
självklart med kravet att de skulle gå ner i en svensk röd returback utan att äventyra stapelbarheten.
Detta förslag testades också på hemsidan i en nätomröstning. Då betydligt fler var för användandet
av svenska 33:or än för att tillåta vad som helst samt pga. av risken att känna igen någons udda
flasktyp beslöt vi att även framöver bara tillåter svenska 33:or.


Länkar till info:
viewtopic.php?f=2&t=6062
viewtopic.php?f=2&t=5745
viewtopic.php?f=2&t=5766
http://www.shbf.se/documents/sm2009/SM-sidorna_2009.pdf
Senast redigerad av Janne gnoff Berglund onsdag 2011-03-09 00:27, redigerad totalt 1 gång.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Chubb » onsdag 2011-03-09 00:26

Tyvärr så är det ju inte alla som har hembryggaren eller som hängt med på detta forum många år tillbaka.

Med svenska 33cl flaskor, menas då ENBART den typen som man köper läsk/lättöl på ica?
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 2009-07-22 22:00

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2011-03-09 00:43

Chubb skrev:Tyvärr så är det ju inte alla som har hembryggaren eller som hängt med på detta forum många år tillbaka.

Med svenska 33cl flaskor, menas då ENBART den typen som man köper läsk/lättöl på ica?



Ja, 33 cl pantbara glasflaskor (returglas) med kronkapsyl av den typen nästan alla läsk och öl såldes på förr, ingen typ av profilglas eller specialdesigner, endast de som säljs i röda pantbackar.

Exempel:
Bild
Bild
Bild

Se även mitt editerade inlägg ovan.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2011-03-09 00:57

Janne gnoff Berglund skrev:Infon finns i många många inlägg genom åren på forumet samt i ett antal av tidningen Hembryggaren inför SM varje år.



Jag kan förtydliga kanske att jag inte har något emot att du eller någon annan frågar, men jag som har sett frågan eller liknande så många gånger, samt vet hur ofta den besvarats, blir mest trött för att det tydligen behövs.

Antingen fungerar inte sökfunktionen på forumet tillräckligt bra och/eller så saknas bra sammanställd information.

Frågan är var skall denna information finnas för att de som behöver den snabbt skall hitta den?
En annan fråga är vem som ansvarar för att sammanställa denna information och se till att hålla den uppdaterad?

Det kommer ju att komma info om SM samt tävlingsregler i Hembryggaren nummer 1, 2011 exempelvis, men inför SM varje år kommer samma frågor upp liksom ett antal missförstånd om vad "som har fungerat förr".
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Fredrik Almgren » onsdag 2011-03-09 01:15

Jag säger inte att det löser allt men här är lite allmän info om SM:
http://shbf.se/index.php/evenemang/sm-i ... gdoel.html

Här är instruktionerna från förra året:
http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... v-oel.html

För tillfället väntar vi på att få info att publicera på webben om årets arrangemang.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Chubb » onsdag 2011-03-09 20:40

Well ett tips kan ju vara att slänga upp infon på hemsidan permanent, istället för i forumposter och i tidningen. Rätt logiskt borde ju infon ligga under Evenemang -> SM i hembryggd öl.
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 2009-07-22 22:00

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2011-03-09 23:57

Chubb skrev:Well ett tips kan ju vara att slänga upp infon på hemsidan permanent, istället för i forumposter och i tidningen. Rätt logiskt borde ju infon ligga under Evenemang -> SM i hembryggd öl.


Om infon inte ändrar sig är det ju bra, men då får man lägga upp att det gäller fram till år x, vilket troligen leder till att frågan om vad som gäller för kommande år dyker upp istället.

Men visst, att det skall vara 5 st 33 cl glasflaskor av en viss typ och att det inte skall finnas några kännetecken har ju varit regeln så länge jag kan minnas under tiden jag varit med i shbf.
Att kapsylen kan räknas som ett kännetecken borde väl ingå i detta, men tydligen inte.

Förra året fick vi in flaskor med mycket speciella kapsyler likväl som etiketter kvar på flaskorna, vi valde att inte diskvalificera ölen, men mest för att vi skulle försöka förtydliga reglerna inför 2011.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav ekstedt » torsdag 2011-03-10 10:46

Janne gnoff Berglund skrev:
Men visst, att det skall vara 5 st 33 cl glasflaskor av en viss typ och att det inte skall finnas några kännetecken har ju varit regeln så länge jag kan minnas under tiden jag varit med i shbf.
Att kapsylen kan räknas som ett kännetecken borde väl ingå i detta, men tydligen inte.

Förra året fick vi in flaskor med mycket speciella kapsyler likväl som etiketter kvar på flaskorna, vi valde att inte diskvalificera ölen, men mest för att vi skulle försöka förtydliga reglerna inför 2011.


Det var bussigt, för jag tycker nog att reglerna har varit tillräckligt tydliga för att diskvalificera sådana bidrag. Man kan ju fortfarande bedömma ölen som vanligt, men hålla dem utanför själva tävlingen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hembryggar-SM 2011?

Inläggav Jonas » torsdag 2011-03-17 14:31

Nu finns det mesta om SM utlagt på startsidan.

sm2011b.png
sm2011b.png (114.75 KiB) Visad 9484 gånger
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM 2011 - inför hembryggare-SM

Inläggav hakan.liljegren » torsdag 2011-03-17 23:11

Vi kommer att behöva funktionärer till SM. Ju fler som ställer upp, desto kortare arbetspass (och mer tid till ölprovning).

Skicka ett e-post till mig om du kan hjälpa till.

Håkan Liljegren
Evenemangsgruppen
hakan.liljegren@nordlil.se
hakan.liljegren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 2006-12-29 23:15

Re: SM 2011 - inför hembryggare-SM

Inläggav martinb » fredag 2011-03-18 13:15

Jag noterade en sak i Hembryggaren igår och tänkte bara verifiera detta.
För varje brygd som lämnas in till SM skall ett bryggprotokoll inkluderas. Ska detta ske via utskrivet papper eller kommer systemet som användes i fjol fungera även detta år, d.v.s. att webbregistreringen av brygden blir det inlämnade bryggprotokollet?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2011 - inför hembryggare-SM

Inläggav Fredrik Almgren » fredag 2011-03-18 14:37

När jag fick alla handlingar för publicering på webben i veckan så noterade jag att
regel nr 11 i beskrivningen av domartävlingen var gammal. Versionen som ligger på
http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... egler.html skall ha en
korrigerad version av regel 11.

Enligt denna skall du märka flaskorna i enlighet med instruktion från webbregistrerings-
systemet
. Då alla protokoll måste vara inmatade i systemet så tas dessa ut centralt
inför dömningen för att slippa hantera utskrivna protokoll.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2011 - inför hembryggare-SM

Inläggav martinb » tisdag 2011-03-22 11:00

Precis det svar vi ville ha! Tackar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2011 - inför hembryggare-SM

Inläggav mr_lulle » torsdag 2011-03-24 12:04

Har några frågor jag gärna vill ha svar på om någon kan.

Om jag inte vet vad jag använde för jäst kan jag ändå anmäla ölet?
Jag odlade jäst från en flaska men kommer inte ihåg vad det var för öl.

Hur exakt måste bryggprotokollet vara?
Som mäsknings scheman, rasterna, temperaturerna, ska det vara exakta tider och temperaturer?

Finns det något gammalt protokoll jag kan titta på?
mr_lulle
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2008-11-04 19:20
Ort: Bålsta

Re: SM 2011 - inför hembryggare-SM

Inläggav eberlund » torsdag 2011-03-24 15:02

jag kom på en fråga till.. som egentligen inte har med själva inlämnande av öl att göra men om bedömingen.


vilken temperatur provar domarna ölet vid? kallt? rumstemp?

som alla vet har ju alla öl olika "bästa-temperaturer" som dels varierar från rekommenderad till vad man personligen tycker.. tex dricker jag ofta stouts etc rumstempererade.

hur görs det på SM?
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 112
Blev medlem: måndag 2010-02-01 20:16

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2011

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst