SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav Weinkeller » söndag 2013-01-13 19:36

Hej,
Jag undrar om det går att lämna in samma unika öl i flera av huvudklasserna? Eller rentav inom samma huvudklass?
Om inte, hur mycket behöver man modifiera ölen för att göra just detta? Räcker det med torrhumling tex eller måste man ändra maltgivan etc.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2013-01-14 19:38

Enda begränsningen jag vet om är att man bara får lämna in ett öl per underklass och att man måste ligga inom typdefinition i värdena på klassen med ölen man tävlar med.

Frågan är om din öl verkligen passar in i så många klasser, eller är du bara osäker på var den passar in och vill få kommentarer?

Kanske bättre att skicka in ett par flaskor till domarna som ställer upp och ger kommentarer på medlemmars öl.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav Weinkeller » tisdag 2013-01-15 00:34

Funderade lite på klass 3F och 4A som drar in lite i varandra. Håller man OG på 1,040 så hamnar man i ytterligheterna på båda klasserna. Dock så kan ölen som helhet passa bättre in i en av klasserna och därmed generera ett bättre resultat. Tråkigt om man då väljer fel klass beroende på den egna förmågan att skilja dessa klasser åt men även dagsformen på ölen. Den kan ju lätt gå från fräscht humlig med maltstöd till komplex maltig med balanserad humle under lagringsfasen. Jag känner att jag inte riktigt kommer kunna bestämma mig för vilken klass jag ska lämna in den i så därför skulle det bli enklare att lämna in ölen i båda och hoppas på ett bra resultat i någon av klasserna.

Ytterligare en fundering angående ölklasser:
Belgisk IPA, 9K?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav Dompan » tisdag 2013-01-15 17:46

Spinner vidare på Weinkellers...

Vete-IPA: 5C eller 11C? Maltigheten får en lite annan karaktär än i förebilderna enligt öltypsdefinitionerna för IPA.
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07

Re: SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav Weinkeller » måndag 2013-01-21 22:15

Så vände man på sidan och hittade fortsättningen på öltypsdefinitionen, 9K it is.

På Dompans fråga gissar jag 11C, det verkar troligast.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav ekstedt » tisdag 2013-01-22 11:54

Dompan skrev:Spinner vidare på Weinkellers...

Vete-IPA: 5C eller 11C? Maltigheten får en lite annan karaktär än i förebilderna enligt öltypsdefinitionerna för IPA.


Har du jäst med veteölsjäst är det absolut 11C. Har du bara bytt ut en del av malten är det inte lika uppenbart, men förmodligen är 11C lämpligast om det handlar om rejält med vetemalt, uppåt 50 % eller mer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM, Lämna in samma öl i flera klasser?

Inläggav Dompan » tisdag 2013-01-22 19:56

Har använt 25% Vetemalt och 5% omältat vete, annars är den som en vanlig IPA med neutral alejäst. Den blir garanterat god men hamnar lite ifrån mittfåran i 5C. Men med tanke på vad som skrivits är nog 11C mer fel än 5C. :)
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07


Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster