Tolka Domarprotokoll SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tolka Domarprotokoll SM

Inläggav Weinkeller » tisdag 2012-06-12 19:13

Hej,
På förekommande anledning undrar jag över tredje raden som finns på domarprotokollen. Där står: "Gick detta öl vidare till final" samt en Ja och en Nej ruta. Innebär krysset i Ja rutan att ölen gått vidare till finalen på SM-dagen eller den lokala semifinalen enligt info nedan saxat från SHBF:
"När alla öl i huvudklassen är bedömda och poängsatta, så väljer man ut de öl som har fått högst medelpoäng till en semifinalomgång. I semifinalen ställs alltså de bästa ölen mot varandra. Domarna provar dessa öl åter igen för att kunna välja ut de bästa brygderna i huvudklassen. Semifinalen är till för att noggrannare få möjlighet att avgöra vilka öl som skall få medalj. Detta förfaringssätt kan resultera i att det öl som fått den högsta poängen i grundomgången ändå inte får guldmedalj. Domarna utser två öl som skickas vidare till finalen på SM-dagen, samt vilket öl som skall få bronsmedaljen i huvudklassen. När bronsölet är utsett skall domargruppen tillsammans skriva ner en uttrycksfull beskrivning av bronsölet - en domarmotivering."

Hur många öl går normalt vidare till semi eller är det helt olika?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Tolka Domarprotokoll SM

Inläggav Kenneth » tisdag 2012-06-12 20:31

Jag är inte så aktiv domare nuförtiden så mitt svar kanske inte stämmer helt.
Men mitt svar kanske ändå kan belysa frågan.

När man dömmer en ölklass så provar man först alla öl och bedömmer samt ger poäng till samtliga öl.
Detta skrivs ner på domarprotokollen.

OM det är en hård konkurrens mellan ett antal olika öl så att man inte direkt kan besluta om vilka öl som skall gå vidare till final (två stycken) samt tredjeplats så kör man en vända till med de öl som samtliga domare tycker är värda att prova om.
Det kan vara allt från tre till kanske tio-tolv öl.
Det beror helt på hur jämt det är mellan ölen och då tittar man på poängbedömningen från den första provomgången.
Det är oftast öl som bara ligger någon enstaka poäng från varandra.

Den extra vändan av bedömning/provning är det som kallas semi-final.

Då kan det vara så att ett eller flera öl omvärderas av en eller flera domare.
Till slut så måste man få konsensus mellan domarna om vilka öl som är de bästa i klassen.

En tuff uppgift och det är ibland hugget som stucket vilka öl som slutligen utses till att gå vidare till final och vilket öl som hamnar på tredje plats.

Så även om man inte får medalj så kan det vara ett väldigt bra öl, men som hade för hårt motstånd och inte nådde ända fram.

Min erfarenhet är att det är ohyggligt svårt att plocka fram medaljölen.

Åtminstonde var det så förr att domarna kunde ge ett "hedersomnämnande" till ett eller flera öl som var riktigt bra men som på grund av den tuffa konkurrensen blev utslaget. En hedrande fjärdeplats som tyvärr är lite tråkigt för bryggaren, men som domarna ändå vill lyfta fram.

Det är länge sedan jag såg ett sådant "hedersomnämnande" och det är möjligt att man idag har skippat det.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Tolka Domarprotokoll SM

Inläggav peps » tisdag 2012-06-12 22:58

Inget att tillägga till Kenneths inlägg, mer än att jag absolut har för mig att vi delade ut ett hedersomnämnande i klass 11 förra året. Tyvärr står det ingenting om den saken i resultatlistan från den tävlingen.

I år var det väldigt många öl att bedöma, så semifinalomgångar var absolut nödvändiga i många klasser.
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 179
Blev medlem: lördag 2010-01-09 16:50
Ort: Göteborg

Re: Tolka Domarprotokoll SM

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2012-06-12 23:37

Weinkeller skrev: "Gick detta öl vidare till final" samt en Ja och en Nej ruta. Innebär krysset i Ja rutan att ölen gått vidare till finalen på SM-dagen eller den lokala semifinalen?
Det kanske redan framgår av tidigare svar men jag skull påstå att krysset i den rutan indikerar det som
kallas semifinal. Om din öl hade skickats vidare till finalen vid SM-dagen så skulle du ha fått medalj.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Tolka Domarprotokoll SM

Inläggav Weinkeller » tisdag 2012-06-12 23:54

Misstänkte nästan det då två av mina öl var kryssade och bara en av dem fick medalj. Jag vill passa på att tacka för konstruktiv kritik från domarna som troligen kommer att göra mig till en bättre bryggare med mer finslipade bidrag nästa år :-)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Tolka Domarprotokoll SM

Inläggav ekstedt » onsdag 2012-06-13 08:31

Det blev ett hedersomnämnande i klass 5 i årets SM.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst