SM postinlämning - bryggprotokoll?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2012-04-22 20:24

Hej,

i instruktionerna på hemsidan för inlämning till SM står det

Postinlämnade brygder ska vara SHBF tillhanda senast fredag den 27 april med ett bryggprotokoll.


Vad då bryggprotokoll? Man skriver väl in alla data i webbregistreringen. Ska man skriva ut det och skicka med, och varför gäller det i så fall bara postinlämning?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2012-04-22 20:34

En sak till: på sidan SM 2012 - Så tävlar du står det att postinlämnad öl ska vara framme senast 27 april. Men när man loggat in i systemet står det att det ska vara framme senast 2012-05-03. Det verkar i och för sig säkrast att sikta på 27 april så inte ölen står på en varm postterminal över valborg och 1:a maj. Men vad gäller?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav brandemannen » söndag 2012-04-22 22:04

På inloggningssidan står det att man inte behöver skicka med protokoll eftersom receptet är inmatat i systemet. Men jag blir också lur på datumen.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2012-04-22 22:06

fredrik.stahl skrev:Vad då bryggprotokoll? Man skriver väl in alla data i webbregistreringen. Ska man skriva ut det och skicka med, och varför gäller det i så fall bara postinlämning?
Det är nog ett gammalt påstående som inte gäller längre. All öl har sin recept i webbsystemet och inget utskrivet protokoll skall behövas.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2012-04-22 22:10

Jag har inte facit. Jag bara försöker göra som jag blir tillsagd.
Men så vitt jag kan reda ut har man satt datumet för postinlämning till 27 april för det skall vara
helt säkert att ingen postinlämnad öl kommer in för sent. I teorin borde 3 maj räcka men det är inte
jag som bestämmer så skyll inte på mig om ngt kommer fram för sent...
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav Jonas » söndag 2012-04-22 23:30

Själv skulle jag satsa på 27:e, just för att som tidigare sagts slippa riskera att ha mina öl "på vift" över lördag-söndag-valborg-första maj. Men visst, dyker det upp några öl den 3:e kommer de också att sorteras in bland de övriga bidragen.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2012-04-23 18:21

Helt OK, då siktar jag på att skicka ölen i morgon. Vis av tidigare års erfarenheter skyr jag posten som pesten, och åker upp på Schenker istället.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav brandemannen » måndag 2012-04-23 18:39

Hur packar man bäst lösa flaskor? Så du föredrar schenker... Ja, bättre än dhl iaf... Men om man skickar ikväll ska det väl nå fram.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2012-04-23 22:35

brandemannen skrev:Hur packar man bäst lösa flaskor? Så du föredrar schenker... Ja, bättre än dhl iaf... Men om man skickar ikväll ska det väl nå fram.


Jag brukar packa in varje flaska i papper/bubbelplast och sedan lägga den i en tom 1,5 liters mjölkförpackning/motsvarande, sedan packa de små förpackningarna i en större låda så de ligegr tätt mot varandra och fylla upp ev mellanrum mot större lådans väggar med bubbelplast så de inre kartongerna ligger stumt.

Hittills har bara en flaska någonsin gått sönder då jag packat så, det var i en väska på flyget. Allt som gått med post har hållt.

Eller så packar du flaskorna i en "tom röd back" och lägger en skiva eller liknande över som håller flaskorna på plats.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM postinlämning - bryggprotokoll?

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2012-04-23 22:46

Jag packar i en röd ölback efter tips i denna tråd.

Här är en tråd från förra året som beskriver problemen jag hade med posten. Så nu blir det styckegods med Schenker istället. Ett problem som ändå dök upp förra året var att Schenker behövde telefonnummer till mottagaren. Men då ringde de faktiskt mig och frågade efter det. Hoppas inte Björn Arvidsson bytt nummer sen förra året.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron