SM 2012 - Inlämning till SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2012 - Inlämning till SM

Inläggav brandemannen » tisdag 2012-04-10 20:42

Hej! Satte portern i vrångstrupen häromdagen då jag läste att tävlingsbidagen skulle vara inne redan i slutet av april. I senaste hembryggaren noterar jag dock att man som en punkt på programmet på fredagen innan tävlingen har inlämning av brygder.
Jag hinner knappast bli färdig med mina bidrag redan om 2 veckor.

Har jag nu förstått det hela rätt att det bara är om man ska förinlämna på annan ort som flaskorna måste lämnas i slutet av april. Om man registrerar tävlingsbidragen på weben och tar bilen full med öl till SM så kan man lämna tävlingsbidragen på kvällen innan tävlingen drar igång?
Mvh
Love
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: Inlämning till SM

Inläggav Klas Welin » tisdag 2012-04-10 21:42

Om du planerar att lämna in öl till den domarbedömda delen av SM, så är inlämningen satt till slutet av april eller början av maj (beroende på inlämningsort).
Dömningen av dessa tävlingsbidrag sker en tid innan SM-dagen och dömningen tar ett par dagar i anspråk = omöjligt att genomföra på själva SM-dagen.

Men om du däremot planerar att ställa upp i folkets val på SM så kan man mycket riktigt lämna in brygder och serveringsattiraljer (kolsyretub, slang, tappkran, bar, etc) på fredagen innan SM. Men då handlar det om större mängder öl och inte fem 33cl-flaskor. Rekommenderad mängd för folkets val är nog (?) minst 18 liter öl, men 30 liter och uppåt är nog att rekommendera om man vill att allt folk ska få smakprov och ev omprovning.
Användarvisningsbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 174
Blev medlem: torsdag 2008-01-24 21:07
Ort: Stockholm

Re: Inlämning till SM

Inläggav brandemannen » tisdag 2012-04-10 22:04

Det var fan. Men man får väl skicka in ett par osmakade bidrag och hoppas de hinner mogna och utveckla kolsyra innan de öppnas då.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: Inlämning till SM

Inläggav assistredo » onsdag 2012-04-11 04:06

Saxar lite om reglerna 2011 till Folkets Val som ett förtydligande:

"7. Anmälan till folkets val sker först och främst i samband med anmälan till domartävlingen genom anmälan på webbplatsen.

8. Om bryggaren endast ställer upp i folkets val skall ölen anmälas på webben under den tid webbregistreringen håller extra öppet för folkets val-öl nära inpå SM-dagen.

9. För sent inkomna anmälningar till folkets val kan godkännas av tävlingsledningen. En sådan sen anmälan skall åtföljas av ett fullständigt ifyllt bryggprotokoll. Bryggaren kan dock inte räkna med att få med brygden på det officiella programbladet."

M.a.o hänger det inte på om du lämnar ölet och de övriga grejerna kvällen innan - du kan ta dit dem på tävlingsdagen. Ölet ska (eller undantagsvis bör) dock vara anmält senast föreskrivet datum.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Inlämning till SM

Inläggav brandemannen » onsdag 2012-04-11 09:16

Jo precis, men det där gäller ju folkets val där jag inte hade några planer på att ställa upp. Jag trodde domartävling avgjordes under helgen också och det gör den ju på sätt och vis. Jag har läst lite mer noga och ser att de bästa ölen ur varje klass tas ut och smakas ännu en gång under SM-dagen och att man alltså då bara bedömer de bästa bidragen som sållats ut från tidigare provningar (veckorna innan SM).
Jag har ett par som ska med, men de börjar tyvärr passera bäst före datum och jag trodde jag skulle hinna brygga om dem.
Det blir till att planera bättre inför nästa år.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16

Re: Inlämning till SM

Inläggav Dompan » onsdag 2012-04-11 16:01

Hej!

Det står angående SM att 5st 33cl returflaskor med enfärgade kapsyler skall inlämnas om man avser deltaga i domartävlingen. För att inte åka dit på någon trivialitet (det är nog svårt att få till en typriktig höjdaröl) så undrar jag vad man avser med "returflaskor". Är det enbart sådana som kan lämnas tillbaka för pantning?

De kommersiella öl jag konsumerar är oftast inte i pantbara flaskor utan är sådana som skall slängas i glasåtervinningen. Är det OK med sådana så länge dom är 33cl eller?

Ska flaska ikväll.. så jag är ytterst tacksam om någon ser detta och kan svara.. :D

Dompan
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07

Re: Inlämning till SM

Inläggav PeO » onsdag 2012-04-11 16:12

Det skall vara 33cl RETURglas, dvs sådana som man betalat pant för och som man får tillbaka panten på.
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: Inlämning till SM

Inläggav pegas » onsdag 2012-04-11 18:14

Det är ju svårt att få tillbaka få tillbaka panten eftersom eankoden är borta för den sitter ju på originaletiketten.
bryggning: Swartz beer, enkel bock, Ale, en lager samt en IPA.
Jag handlar hos Bryggbolaget.se
pegas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2011-11-16 17:31

Re: Inlämning till SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2012-04-11 19:18

Dompan skrev:Hej!

Det står angående SM att 5st 33cl returflaskor med enfärgade kapsyler skall inlämnas om man avser deltaga i domartävlingen. För att inte åka dit på någon trivialitet (det är nog svårt att få till en typriktig höjdaröl) så undrar jag vad man avser med "returflaskor". Är det enbart sådana som kan lämnas tillbaka för pantning?

De kommersiella öl jag konsumerar är oftast inte i pantbara flaskor utan är sådana som skall slängas i glasåtervinningen. Är det OK med sådana så länge dom är 33cl eller?

Ska flaska ikväll.. så jag är ytterst tacksam om någon ser detta och kan svara.. :D

Dompan



33 cl svenska returflaskor är det ja, endast sådana som kan och skall (om man inte är hembryggare såklart...) lämnas in som pant/retur i butiker för återanvändning.
Alltså de flaskor som normalt kommer i röda plastbackar, tänk dig vanliga lättöl och mineralvatten och läsk som kommer som 33 cl glasflaska på livsmedelsbutiker, samt den typ som de flesta starköl på 33 cl kom i förr i tiden (samt vissa gör fortfarande från främst större bryggerier)

Dessa flaskor skall dessutom vara helt rengjorda från etiketter och annat samt vara försedd med enfärgad kapsyl.

ENDA gången som det är OK att lämna in andra typer av flaskor är om tävlande som inte bor i Sverige är med och tävlar i domarbedömda delen av tävlingen inför SM.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Inlämning till SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2012-04-11 19:19

pegas skrev:Det är ju svårt att få tillbaka få tillbaka panten eftersom eankoden är borta för den sitter ju på originaletiketten.


Det kan hända att de ändrat detta nu, men förr läste man inte av EAN-koden på returflaskorna, ex har det ju gått bra (går bra?) att panta en hel back med glas.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Inlämning till SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2012-04-11 19:23

Gällande domartävlingen så kommer domarna i år att döma ölen helgen vecka 19 (12-13 maj).

Först skall all öl till Stockholm, därefter sorteras, sedan skall ett par klasser skickas ut i landet (ex till Göteborg) och allt detta måste ske så ölen hinner stå till sig innan domarna sätter sig ner på lördagen 12/5 och börjar döma.

Endast öl i domartävlingen som bedömts under denna helg och gått vidare till final provas sedan av finaljuryn på själva SM-dagen, samt i just detta fall 2012 även de öl som går vidare till SKM.


På denna sidan:
http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... ar-du.html

samt i senaste hembryggaren står förhoppningsvis all info man behöver, men räkna med att du behöver lämna in/skicka in din öl i god tid före maj månad.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Inlämning till SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2012-04-11 19:29

Lite länkar där liknande saker varit uppe förr, ex vilken typ av flaskor, hur många samt vilken typ av kapsyler -


viewtopic.php?f=2&t=6290&start=15


viewtopic.php?f=2&t=6567
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Inlämning till SM

Inläggav Dompan » torsdag 2012-04-12 08:40

PeO skrev:Det skall vara 33cl RETURglas, dvs sådana som man betalat pant för och som man får tillbaka panten på.


Tack för ditt svar PeO!

Det blev en snabb visit till närbutiken igår kväll för inköp av 5st lättöl för att komma åt flaskorna..
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07

Re: Inlämning till SM

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2012-04-12 16:11

Dompan skrev:
Tack för ditt svar PeO!

Det blev en snabb visit till närbutiken igår kväll för inköp av 5st lättöl för att komma åt flaskorna..



Glöm inte att blötlägga flaskorna för att få bort etiketterna också!
Sedan, om du inte hunnit buteljera och allt gått bra redan är det bra att ha minst en flaska i reserv, jag knäcker väl en flaska per var femte gång jag buteljerar pga sprickor och annat.

Lycka till på SM!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2012 - Inlämning till SM

Inläggav hampan » tisdag 2012-04-17 12:30

Till de som ansvarar för de lokala inlämningarna:
Hur vill ni ha tävlingsbidragen förpackade? Räcker det att placera dem uppmärkta flaskorna i en vanlig back eller ska det vara väl emballerat i en kartong eller liknande?
hampan
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tisdag 2012-04-17 09:58
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron