Domarprotokoll

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Domarprotokoll

Inläggav Kalle » tisdag 2014-05-20 09:55

Hej.
Årets runda med protokollen slår alla rekord i tarvlighet!!! Det har varit många turer, i kväll kommer dock allt att färdigställas och skicka iväg. Jag vet att det tagit ovanligt lång tid, och det får vi i DK ta på oss, vi är inte nöjda själva och har redan börjat fundera hur detta ska fungera bättre till nästa år!
Kalle
DK

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav rothman » tisdag 2014-05-20 13:37

Går det att göra elektroniskt tro?
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Kalle » tisdag 2014-05-20 17:17

Tror tyvärr att det blir svårt. Framförallt måste protokollen fungera snabbt att fylla i för samtliga domare vid Dömningen. Att göra det elektroniskt tror jag tyvärr blir svårt. Att efter Dömningen skanna in alla protokoll tror jag inte kommer fungera. Däremot finns det bättre sätt att lösa detta på en idag och det kommer vi inom DK att diskutera vid kommande möte.

Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Bee » tisdag 2014-05-20 20:06

Jag och säkert fler, skulle nog kunna tänka sig att spendera ett par timmar ideellt för att hjälpa till med sorteringen. Dessutom skulle ni spara ett par slantar på porto till oss som hjälpte till. :-D
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Inläggav Kalle » onsdag 2014-05-21 08:26

Nu är samtliga protokoll sorterade och frankerade. Så alla ni som väntar snart kommer de.

Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Henric megen » onsdag 2014-05-21 11:39

Finemang!
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav mankan » torsdag 2014-05-22 17:59

Fick det bästa beskedet idag: Protokollen låg i min brevlåda :-)
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Lindh » torsdag 2014-05-22 19:34

Fick mina idag också.

Mest bra betyg men en av ölen har uppenbarligen blivit dålig i flaskningen. Gick och öppnade min referensflaska och den smakade förfärligt, verkligen vedervärdigt... Besvikelse är bara förnamnet. Kommer en utförlig genomgång på min blogg där jag ska dissikera mina öl ordentligt.
Användarvisningsbild
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Bee » torsdag 2014-05-22 20:03

Jag med. Fick en 45:a och totalen på det ölet var 38. Tror domarna var lite oense, men jag är stolt som en tupp ändå, och kommer skicka in den igen, fast förbättrad. :-D
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Inläggav DonDegen » torsdag 2014-05-22 22:13

Vilka bra betyg jag fick! Inget under 35 o bästa va 45! Jag har bara bryggt ett år så det känns jävligt kul! Nästa år kommer jag soppa banan. Bara det finns humle kvar. För här bryggs inget annat än humlebomber!
Tycker att flaskregeln är as larvig. Vill man att en domare ska fuska åt än är det ju bara att säga nr som står på flaskan till honom.
Är bitter för att min Vete jag gjort blev diskad. Det är nämligen den jag är mest nöjd med! Jag hade vanliga svenska 33cl flaskor från eskilstuna öl kultur. Det va ingen som sa att de va tvugna att vara från tex norrlands eller pripps!
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Weinkeller » torsdag 2014-05-22 22:15

Hmm, hoppas mina protokoll dyker upp i morgon. Jobbig väntan.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav ekstedt » torsdag 2014-05-22 23:05

DonDegen skrev:Vilka bra betyg jag fick! Inget under 35 o bästa va 45! Jag har bara bryggt ett år så det känns jävligt kul! Nästa år kommer jag soppa banan. Bara det finns humle kvar. För här bryggs inget annat än humlebomber!
Tycker att flaskregeln är as larvig. Vill man att en domare ska fuska åt än är det ju bara att säga nr som står på flaskan till honom.
Är bitter för att min Vete jag gjort blev diskad. Det är nämligen den jag är mest nöjd med! Jag hade vanliga svenska 33cl flaskor från eskilstuna öl kultur. Det va ingen som sa att de va tvugna att vara från tex norrlands eller pripps!

Grattis till bra betyg, men här finns några missförstånd att räta ut.

Flaskregeln skyddar helt riktigt knappast mot rent fusk, men det är inte heller syftet rimligtvis. I stället handlar det om att domarna ska få prova blint och slippa riskera att känna igen en viss flaska och därmed omedvetet påverkas. Dessutom är de svenska 33-returflaskorna väldigt praktiska då de lätt går att stapla i röda backar. Att de börjar försvinna från marknaden är ett problem som SHBF måste börja titta på och jag misstänker att man redan har gjort det.

Flaskorna från Eskilstuna är varken svenska eller returnerbara, de är belgiska.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav rick.lindqvist » torsdag 2014-05-22 23:55

Gött - du ska vara stolt!

Domarna var nog trots allt ganska överens. Grejen med att man är fler domare är dels att man har olika smaktrösklar och så länge poängen hamnar inom två "poängspann" (35-43p resp. 44-50p) är man hyfsat överens, vilket nog var fallet med ditt öl. När skillnaderna är större än så - då är man inte överens.

Grattis!

Bee skrev:Jag med. Fick en 45:a och totalen på det ölet var 38. Tror domarna var lite oense, men jag är stolt som en tupp ändå, och kommer skicka in den igen, fast förbättrad. :-D
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Henric megen » fredag 2014-05-23 01:25

Jag fick mina protokoll idag. Mycket lustigt var att jag fick bara 36p för det ölet jag vann en guldmedalj med. Plus att ölet först inte verkar ha gått vidare till final, men att de ändrade sig och skickade den vidare iaf. Bild

Sen så var jag med när de läste upp de tre finalisterna som var nominerade årets hembryggare. Så visst kan nog det råda ganska stora meningsskiljaktigheter mellan de som dömmer. Finaljuryn måste ha tyckt ganska mycket bättre om mitt öl.
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav hembryggt » fredag 2014-05-23 08:29

DonDegen skrev:Vilka bra betyg jag fick! Inget under 35 o bästa va 45! Jag har bara bryggt ett år så det känns jävligt kul! Nästa år kommer jag soppa banan. Bara det finns humle kvar. För här bryggs inget annat än humlebomber!

Flaskregeln är inte alls larvig, den är en förutsättning. I år var 550 öl med och tävlade, vilket innebär att 2750 flaskor ska hanteras, vilket får plats i runt 140 röda backar. Den totala vikten är runt 1.5 ton. Går inte flaskorna att ställa i backar blir hanteringen betydligt besvärligare. Att använda pappkartonger är inte kul då en flaska går sönder. Att kunna stapla backarna utan flaskor som sticker upp gör också att hanteringen blir betydligt lättare, och backarna är dessutom ett utmärkt transportemballage. Tänka på att det är ett antal personer som ska ta emot och sortera upp all öl, för vidare distribution till de olika domargrupperna i landet. Men det är klart, skulle tre gånger så många personer engagera sig och hjälpa till med denna hantering skulle vi säkert kunna tillåta vilka flaskor som helst. Detta skulle dock ha den nackdelen att domar ofrivilligt känner igen flaskor.

/Erik Rönnqvist
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014