Utvärdering SM 2014

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-04-07 22:12

assistredo skrev:För mig är SM förutom prisutdelningen i domartävlingen årsfesten där man träffas, diskuterar och har allmänt trevligt, Folkets Val-tävlingen är mera på kul, att jämföra med säcklöpningen vid midsommar. Att lämna gravallvar och typdefinitioner à la kennelklubben och ta utsvängarna både med ölen och presentationen ( ex.bryggarsmiskare och fermentörer).

Allt mer tävlingsmoment behöver också allt mer tidskrävande och svåravlyssnade prisutdelningar - nej - det räcker som det är tycker jag.


Haha kan meddela att det fortfarande värker lite i rumpan. Jäklar att jag fick smisk i lördags :)

Kom på en grej som skulle kunna förbättras till nästa år. Det blev väldigt ojämna grupper. Framförallt blev gr1 väldigt liten och gr2 väldigt stor. Hade varit bra med lite mer flexibilitet i gruppbildandet där. Visserligen blir det då svårare för de som vill pricka in sina öl i olika klasser men skulle göra grupperna lite mer intressanta. Jag gillade dock i övrigt uppdelningen på alkoholhalt och att det nu var fyra grupper.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2014-04-08 15:49

Såg en grej nu som jag totalt bommade på SM-dagen.

"Du kan rösta på upp till tre olika öl i varje klass.
Varje röst ger en (1) poäng. Du kan rösta max två gånger på samma öl och
i så fall måste du även ge en tredje röst på ett annat öl."

Personligen skulle jag hellre se ett mer normalt röstningsförfarande där en person bara kan rösta på en öl en gång och placeringarna ger olika poäng:
1: 3 poäng
2: 2 poäng
3: 1 poäng.

Blir större spridning på rösterna då och ens individuella åsikt ger större genomslag.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav martinb » tisdag 2014-04-08 17:57

Olsvamlarn skrev:Personligen skulle jag hellre se ett mer normalt röstningsförfarande där en person bara kan rösta på en öl en gång och placeringarna ger olika poäng:
1: 3 poäng
2: 2 poäng
3: 1 poäng.

Blir större spridning på rösterna då och ens individuella åsikt ger större genomslag.

Vi diskuterade precis det när vi tittat på listan. Skumt att till vissa öl så röstar 1/3 eller 1/4 två gånger på en öl, känns inte helt sunt.
Jag skulle kunna tänka mig ett ännu mer "rättvist" system där antalet poäng du kan dela ut beror direkt på hur många du röstar på.
Röstar du på tre olika fördelas poängen 3, 2, 1. Röstar du bara på två blir det 2,1 och röstar du bara på 1 så får den bara 1 poäng. Då uppmuntrar/tvingar man folk att faktiskt rösta på lite fler och inte bara på sin "favvis". Om du har möjlighet att testa så många öl som du kan göra på ett SM känns det rätt osannolikt ifall det bara är 1st som är värd att ge poäng.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav mikeyoism » tisdag 2014-04-08 22:15

Olsvamlarn skrev:Personligen skulle jag hellre se ett mer normalt röstningsförfarande där en person bara kan rösta på en öl en gång och placeringarna ger olika poäng:
1: 3 poäng
2: 2 poäng
3: 1 poäng.

Blir större spridning på rösterna då och ens individuella åsikt ger större genomslag.

martinb skrev:Vi diskuterade precis det när vi tittat på listan. Skumt att till vissa öl så röstar 1/3 eller 1/4 två gånger på en öl, känns inte helt sunt.
Jag skulle kunna tänka mig ett ännu mer "rättvist" system där antalet poäng du kan dela ut beror direkt på hur många du röstar på.
Röstar du på tre olika fördelas poängen 3, 2, 1. Röstar du bara på två blir det 2,1 och röstar du bara på 1 så får den bara 1 poäng. Då uppmuntrar/tvingar man folk att faktiskt rösta på lite fler och inte bara på sin "favvis". Om du har möjlighet att testa så många öl som du kan göra på ett SM känns det rätt osannolikt ifall det bara är 1st som är värd att ge poäng.


martinb, ditt förslag vore helt klart tänkbart. Vi hade dock enkelhet som fokus.

Vi diskuterade olika varianter en hel del innan vi satte reglerna.
Det var definitivt uteslutet att tillåta "favorit-/kompis-röster" där man enbart ger en guld-röst och struntar i silver och brons, som har varit ett problem i andra tävlingar. Bara 10 polare ger då en rätt stor inverkan på slutplaceringen.
Som arrangör ville vi för en roligare tävling uppmuntra så många som möjligt att rösta så det blir den "stora massan" tillsammans som avgör - och faktiskt tvärtom mot vad ni önskar, minimera den enskilde individens påverkan på resultatet, men utan att (förhoppningsvis) göra tävlingen tråkig/meninglös för den enskilde.
kortfattat resonerade vi:
-En poäng per röst gör det enkelt för "allmänhetsbesökaren" och uppmuntrar fler att delta och lägga många röster, minimalt grubbleri om rangorning av sina röster
-Den som av olika anledningar inte har tre kandidater att rösta på ska kunna rösta på färre ( ex man har bara druckit 1-2st lågalkohol)
-Vill man favorisera ska man få göra det, men det ska kosta något: man ökar påverkan på favoritölet men får samtidigt en röst mindre "över" och man tvingas rösta på någon mer. (Utan denna enda regel såg vi en risk att uttalade kompisröstare skulle välja att bara ge en röst och blanka resten hellre än att ge röster till konkurrerande öl i klassen, återigen = en tråkigare tävling med mindre röster)
Användarvisningsbild
mikeyoism
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2013-12-26 21:32
Ort: Linköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Oskar_H » onsdag 2014-04-09 08:05

Fogsvans skrev:
Förresten - jag fick inte med mig mitt program hem - skulle det månne gå att lägga upp en pdf !?! (ju listan finns ju men programmet var som sagt trevligare)


Alla resultat och program i pdf finns på http://www.lhbf.net.
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2009-04-09 13:49

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav PeO » onsdag 2014-04-09 12:59

Saknar fortfarande resultatet i etikettävlningen. Kommer den listan?
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav PeO » onsdag 2014-04-09 13:43

Saknar fortfarande resultatet i etikettävlningen. Kommer den listan?
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Ägg » onsdag 2014-04-09 15:03

Varför får vi endast se röster fram till kl 14 i FV?
Ägg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: måndag 2013-12-16 02:40

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav BrittBastard » onsdag 2014-04-09 15:43

Ägg skrev:Varför får vi endast se röster fram till kl 14 i FV?


Så är det ju inte, man kan se det också. Du får kolla lite längre till vänster i tabellen så ser du totalt antal röster.
BrittBastard
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2014-04-04 08:46
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav BrittBastard » fredag 2014-04-11 10:40

En fundering; vilka var det som var där och filmade? När, var och hur kommer det publiceras?
BrittBastard
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2014-04-04 08:46
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav vetikatten » fredag 2014-04-11 10:58

BrittBastard skrev:En fundering; vilka var det som var där och filmade? När, var och hur kommer det publiceras?


Var tyvärr inte där själv men hittade det här.. http://www.nt.se/24nt/?clip=9699943
vetikatten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: tisdag 2013-06-25 09:42

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Henric megen » lördag 2014-04-12 22:45

Jag blev glad när jag läste att klassindelningen i folkets val ändrats, men när jag var på plats så upplevde jag det som att variationen på öltyper var sämre än tidigare år. T.ex så fanns det väldigt lite lageröl och suröl, öler som jag tycker är absolut roligast att provsmaka på SM.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav assistredo » måndag 2014-04-14 01:22

Henric megen skrev:Jag blev glad när jag läste att klassindelningen i folkets val ändrats, men när jag var på plats så upplevde jag det som att variationen på öltyper var sämre än tidigare år. T.ex så fanns det väldigt lite lageröl och suröl, öler som jag tycker är absolut roligast att provsmaka på SM.


Klassindelningen har ändrats fram och tillbaka genom åren men som jag ser det har det varit lite lageröl länge och suröl är det dock flera än förr då de nästan helt lyst med sin frånvaro. Vi får väl vänta tills man tröttnat lite på ipor och dubbel-dito. Hoppas du fick lite tröst av den lager jag hade med.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav mikeyoism » måndag 2014-04-14 09:38

Jag blev glad när jag läste att klassindelningen i folkets val ändrats, men när jag var på plats så upplevde jag det som att variationen på öltyper var sämre än tidigare år. T.ex så fanns det väldigt lite lageröl och suröl, öler som jag tycker är absolut roligast att provsmaka på SM.


2013 var det ca 15 lager som tävlade om jag inte missminner mig, i år var det 21st. Så proportionerligt är det nog ungefär samma som innan.
Användarvisningsbild
mikeyoism
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2013-12-26 21:32
Ort: Linköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Henric megen » måndag 2014-04-14 11:17

Säkert det? Iofs så missade jag SM 2013. Det brukar blivit dimmigt i hjärnan på SM-dagen. Men 2012 kan det inte ha varit så få lageröl med, men det var lite lättare att hitta dem då också när de hade en egen tävlingskategori. Apropå suröl så provade jag en detta SM som var rätt bra faktiskt. Men det var också den enda jag hittade.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster