Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » måndag 2014-03-10 10:57

Martin: Det är väl kul att folk har olika åsikter och att vi tillåts ventilera och diskutera dem här på detta forum! Det är dock alltid svårt att vara tydlig nog och ibland pratar man förbi varandra så jag vill därför påpeka ett par saker:

Jag ville poängtera att jag inte såg något speciellt positivt med att Åbro äger bra pubar i förhållande till deras roll som bryggeri. Jag sa ingenting om att det var dåligt att tjäna pengar på det, jag menade bara att det inte gav mig en mer positiv syn på Åbro som bryggeri.

Angående Budweiser så bedömer inte jag öl efter dess bryggtekniska egenskaper, utan efter vad den smakar, och det är väl ändå därför vi dricker öl? Vi får kanske gå tillbaka till början då jag sammankopplade uttrycket "intresse för god och smakrik öl" som SHBF och Åbro använde för att beskriva sitt samarbete och då försökte jag förklara vad jag ansåg var "god och smakrik öl".

Angående Lennarth Anemyr så handlade mina synpunkter om det faktum att Åbro köpt en plats i juryn och placerat honom där. Jag ställde mig undrande till om det verkligen är ok (det är det inte enligt mig), och sen om han verkligen var en kvalificerad person som till exempel hade funnits i åtanken att bjuda in som gästdomare även utan Åbro som sponsor. Att sen Åbro verkar vara ett riktigt bra företag som tagit hand om honom, utbildat honom och gett honom en bra chans säger jag inget negativt om, men det var inte det handlade om nu.

Slutligen så håller jag absolut med dig om att ju fler hembryggare desto bättre!
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Henric megen » måndag 2014-03-10 13:43

Alla som är upprörda över att just Åbro sponsrar är Hipsters. Haha nära, men det beror ju lite på varför man är upprörd över det. Har man en verklig åsikt om just varför så är det väl ok. Men är det bara ren besserwisserattityd som ligger bakom så är det rejäl hipstervarning.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Wessfeldt » måndag 2014-03-10 17:07

Jag tycker i alla fall det är bra. Synd bara att jag missade att det var tvunget till att vara svenska returflaskor man skulle skicka in. Men till nästa år så!

Får väl köpa en back Åbro lättöl så jag får tag i flaskor ;)


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-03-10 17:07

Är man en hipster för att man är av en annan åsikt en någon annan? Känns som att uttrycket hipster har urvattnats fullständigt. Jag vet själv inte längre vad det är för något och varför är det något negativt?

Jag tror att det här sponsoravtalet kan vara bra för föreningen. Utöver klirr i kassan ledet det örhoppningsvis till fler medlemmar och ett ökat intresse för hembryggning rent generellt. Men jag kan samtidigt förstå att det uppstår kritik. Jag har själv aldrig druckit något gott från Åbro och är tveksam till att de helt plötsligt ska kunna leverera. Sen kan det väll inte komma som en chock att det finns folk som är skeptiska till industribryggerierna?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Getingen » måndag 2014-03-10 19:18

En liten tanke, i de fall som de vinnande recepten bryggts har väl detta bara skett en gång, Oppigårds har väl nämnt att dom gärna skulle brygga Draken igen men det är lite besvärligt juridiskt då receptet inte tillhör dom eller liknande eller har jag helt fel för mig.

Det är inte så att Åbro ser en möjlighet till att möjligtvis köpa det vinnande receptet om det skulle bli succé och låta det hamna i kontinuerlig produktion?

Då har dom kanske helt plötsligt lyckats nå ut till en ny kundgrupp som vanligtvis aldrig skulle kunna tänka sig att köpa Åbro.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » måndag 2014-03-10 19:43

Henric megen skrev:Alla som är upprörda över att just Åbro sponsrar är Hipsters.

Jag önskar jag vore en hipster men jag har inga för korta chinos :(
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Henric megen » måndag 2014-03-10 19:46

Haha vi är alla lite Hipsters. :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav rick.lindqvist » måndag 2014-03-10 20:14

Getingen skrev:En liten tanke, i de fall som de vinnande recepten bryggts har väl detta bara skett en gång, Oppigårds har väl nämnt att dom gärna skulle brygga Draken igen men det är lite besvärligt juridiskt då receptet inte tillhör dom eller liknande eller har jag helt fel för mig.



Nej, så är det inte. Oppigårds har inget intresse av att brygga den - de vill göra sina egna öl. Jag och mina bryggarkamrater hade gärna sett att de bryggde den 8 dagar i veckan.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Getingen » måndag 2014-03-10 20:35

rick.lindqvist skrev:

Nej, så är det inte. Oppigårds har inget intresse av att brygga den - de vill göra sina egna öl. Jag och mina bryggarkamrater hade gärna sett att de bryggde den 8 dagar i veckan.



Okej då hade jag fel för mig, tack för klargörandet. Men det kanske är möjligt att Åbro hade resonerat annorlunda.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2014-03-10 21:49

Alla som tävlar i SM måste lämna in sitt recept.

Sedan finns ju en hel del av dessa recept i shbf's receptdatabas.

Det är ingen copyright på dessa recept, vem som helt får gå in och använda ett av dessa recept, inga hemligheter, inte konstigheter, inga konspirationer.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav PeO » måndag 2014-03-10 23:32

Jättekul med ÅBRO-samarbetet!

Men naturligtvis måste jag ha en invändning. Är det verkligen meningen att vår "Hembryggarlogga" skall förekomma på industriellt producerat öl. Jag vill se den, om den förekommer på en öletikett, som en garanti för att detta öl är hembryggt.
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav assistredo » tisdag 2014-03-11 01:18

Henric megen skrev:Haha vi är alla lite Hipsters. :)


Alltså ser ut ungefär som Vanheden i Jönssonligan med hornbågade glasögon - då vet vem som är vem på SM-dagen.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-03-17 12:17

Det här har inte direkt med Åbro att göra men funderingen uppstod när jag läste Ofiltrerats inlägg om detta. Är det bara 3 personer i juryn på SM? Jag hade fått intrycket av att det var flera personer med där. Är det någon som kan berätta lite om hur domarbedömningen går till på SM-dagen? Eller det kanske finns något publicerat dokument nånstans?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav martinb » måndag 2014-03-17 14:28

Olsvamlarn skrev:Det här har inte direkt med Åbro att göra men funderingen uppstod när jag läste Ofiltrerats inlägg om detta. Är det bara 3 personer i juryn på SM? Jag hade fått intrycket av att det var flera personer med där. Är det någon som kan berätta lite om hur domarbedömningen går till på SM-dagen? Eller det kanske finns något publicerat dokument nånstans?
Jag har för mig att det var fler än tre pers förra året. Jag vet att det har gått ut en förfrågan till domarna ifall de vill vara med och döma finalpasset.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Obelisken » måndag 2014-03-17 15:22

Det känns som att det är fel, finaljuryn brukar bestå av fler än 3 personer. Alla domare har fått frågan om de vill delta i finaljuryn.
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron