Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » fredag 2014-03-07 09:28

Fick ett brev från Åbro där det vad jag förstår påstås att de sponsrar SM och att de därmed "fått" en plats i juryn.

För det första: Man kan alltså köpa sig en plats i juryn?

För det andra: Har deras "domare" utbildning och är SHBF-domare? Dricker han någonsin ale som ju ändå är mest vanligt bland hembryggarna?

Visst är det trevligt med spons, men jag tycker inte detta känns bra.
Senast redigerad av berg fredag 2014-03-07 14:35, redigerad totalt 1 gång.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav mankan » fredag 2014-03-07 09:34

Jag tycker det känns skithäftigt.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav bjolu340 » fredag 2014-03-07 09:48

Vad är frågeställningen här? Om Åbro har någon knuten till sig som kan mycket om öl?

Skiter björnen i skogen?

Alltså visst raljeras det mycket kring industrilager här - men inte är det väl någon som på riktigt tror att ett stort bryggeri som Åbro inte vet vad de gör?

Fantastiskt roligt för SHBF att ha säkrat detta samarbetet.
Användarvisningsbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 245
Blev medlem: fredag 2012-04-13 08:29
Ort: Växjö

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav berg » fredag 2014-03-07 10:02

Frågeställningen är:

Kan man köpa sig en plats i juryn? Skall inte de bästa domarna döma i SM som döms efter SHBFs öltypsdefinitioner?

Dessutom kan jag helt ärligt säga att när det gäller annan öl än industrilager så nej, jag tror inte Åbro vet ett dugg mer än dig och mig hur man gör och det är inte ekvivalent med att brygga på kommersiell nivå.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Kenneth » fredag 2014-03-07 10:03

Det är inte något nytt.
Åbro var med och sponsrade SM 96 i Hultsfred och då hade vi den legendariske bryggmästaren Albert Wiesgickl med i finaljuryn.
Sedan gick han runt och provsmakade Folkets Val öl bland annat min mörka lager :)
"Tänk om jag fick brygga sådan här öl" sa Albert med ett lyckligt leende.
Det året vann för övrigt en best bitter SM.

Visst kan deras bryggmästare massor om öl och privat slinker det nog ner en hel del annat än Åbros egna lageröl.
Den ekonomiska verkligheten är tuff för många mindre bryggerier och för att överleva så måste man låta "marknaden" styra.
Åbro räknar jag som ett jämförelsevis litet bryggeri.

Kul att SHBF lyckats ro iland ett sådant här sponsoravtal.
Stort beröm och grattis till styrelsen!
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Extatiskt Rasande » fredag 2014-03-07 10:50

Jag tycker också det här är kul. Hoppas jag blir den som får brygga ölen.

Om det här leder till att Åbro gör fler och mer intressanta öltyper är det ju bara bra. De drivs nog både av en vilja att utvecklas som företag och kulturbärare och viljan att slå sig in på en växande marknad. Bättre att de hanterar ölboomens utmaningar så här än som vissa andra större bryggerier som mer har kört "riktig öl - inget trams" i ett försök att förlöjliga allt som inte faller inom "stor stark".

Såklart de vill ha en person med i domarkommiten och att det säkert finns stilar som de hellre ser som vinnare än andra. Men det hade väl varit svårt också för St Eriks att göra en Gueze så det finns säkert redan någon strategi för detta, medveten eller ej?
Extatiskt Rasande
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: söndag 2008-01-27 13:56
Ort: Örebro

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Lindh » fredag 2014-03-07 10:51

Jag tycker också att det är riktigt roligt att en "drake" är med som sponsor. För att få en bättre bild av domaren tycker jag ni ska se denna film som jag gillar starkt, Lennart är rätt skön snubbe verkar det som:
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav gedman » fredag 2014-03-07 11:38

Men TÄNK vad som händer om det blir en suröl i år igen.

http://captiongenerator.com/13676/bro-b ... -vunnit-SM
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Ölamatören » fredag 2014-03-07 11:39

Åbro som sponsor har jag absolut inget att invända mot. Däremot juryplatsen och det av en orsak som gäller oavsett vem som sitter i juryn.

Jag anser att INGEN i juryn skall ha eller representera någon som har ekonomiska intressen i slutresultatet av tävlingen.
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Lindh » fredag 2014-03-07 11:43

Det vore ju rätt grymt att glida in på ÅBRO med mitt DIPA-recept och säga "nu kör vi i 20 gram humle per liter då grabbar" och se deras reaktion.
Skämt åsido så tror jag att detta kommer gynna hembryggningen i Sverige och SHBF+SM får väldigt bra reklam av detta sammarbete:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/event ... 810392.ece
http://www.livetsgoda.se/artikel/artike ... xmT5Hk0NFy
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav martinj » fredag 2014-03-07 11:46

Jag tycker att det är riktigt kul att Åbro är med som huvudsponsor.
Men jag känner verkligen en viss tveksamhet till att dom skall ha en plats i juryn, precis som Ölamatören säger så kan det finnas ekonomiska intressen.
martinj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: fredag 2011-01-07 18:46
Ort: Göteborg

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav assistredo » fredag 2014-03-07 11:47

SM i Hultsfred 1996 var det första SM jag var på. Jag hade inte vågat skicka in något själv eller delta i Folkets Val.

Åbro var generösa och bjöd alla på en ofiltrerad Wiesgickel Pils (det var i en mer okontrollerad tid). Dagen efter fick alla som ville komma på studiebesök på Åbro (gratis). Bryggmästaren själv guidade. Arrangörerna hade anknytning till Hultsfredsfestivalen och SM:et ägde rum i Rockpartys restaurang Metropol. Där fick långväga gäster också övernatta i gamla militärsängar (på scenen bl.a.!).

Att den av Åbro anställde bryggmästaren skulle kunna låta Åbros ekonomiska intressen kunna styra sitt val i finaljuryn tycker jag är lite långsökt. Han ska blindprova 11 öl och säga vilket han tycker är bäst av dessa. Han är inte ensam där och även om han skulle på något sätt låta sig styras av sina preferenser så är det inte säkert att dessa sammanfaller med bara sådant som kan bryggas av Åbro. Alla domarna i juryn lär väl ha preferenser men vi får väl lita på att moralen är hög.
Senast redigerad av assistredo fredag 2014-03-07 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Getingen » fredag 2014-03-07 11:57

Åbro som sponsor och bryggeri där vinnarölen bryggs ställer jag mig väldigt positiv till.

Men jurymedlem, nja, men fullt förståeligt att Åbro vill ha lite kontroll....

Sedan undrar man ju också om Åbros bryggverk har några begränsningar eftersom dom mest brygger samma öl alltid jämfört med ett mindre hantverksbryggeri som mer eller mindre brygger allt.

Sedan undrar jag vad Åbro ser att dom vinner på det mer än lite positiv marknadsföring. Vi som har ett intresse för öl köper ju inte Åbros produkter för att dom inte intresserar oss.

Åbro har väl gjort två försök (?) att göra något mer vågat, bland annat nån kaffeöl. Men det har ändå inte känts som någon storsatsning på kvalité (i den betydelse att det ska vara smakrikt) utan bara ett litet sidoprojekt som hängt med.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav Sebastian Berg » fredag 2014-03-07 12:12

Jag ser detta samarbete på två sätt:

Det är bra om vi har 30 000 liter svenskproducerad gueze att njuta av.

Det vore en skam om integriteten i juryn kränktes av ekonomiska intressen.
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Åbro "sponsrar" SM

Inläggav angr » fredag 2014-03-07 13:51

Detta är ju fantastiskt!

Inte nog med att Monks brygger en av vinnarna i Folkets val (den starkaste klassen eller vilken blir det?) utan ett större bryggeri är bereddd att brygga totalvinnaren i Domartävlningen och i en enorm volym!

Snacka om att få ut hembryggningen till Svenska folket genom Systembolaget.
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Användarvisningsbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: onsdag 2011-05-04 23:00
Ort: Sörby, Örebro

Nästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster