Gällande stiltyperna

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Gällande stiltyperna

Inläggav assistredo » torsdag 2014-02-20 03:16

mankan skrev:
Svart Dubbel IPA -> 11C?

Ja - det är inte en "Övrig klassisk.." utan en nyskapelse/modifiering

förresten - vid SM 2013 gällde bara definitionerna för 2013 - åtminstone officiellt.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav martinb » fredag 2014-02-21 15:29

assistredo skrev:förresten - vid SM 2013 gällde bara definitionerna för 2013 - åtminstone officiellt.
Klass 10 och klass 11 dömdes bara efter 2013 iaf. Har för mig att det stod klart och tydligt att det bara var 2013 som gälldes 2013...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Olsvamlarn » söndag 2014-03-02 09:09

Sitter och registrerar öl. Hur ska man registrera en öl som är stilren men som ligger under FG-gränsen? Först tänkte jag att det är 11C men å andra sidan är det ingen modifierad öl. Ska jag lägga den i en "övriga klassiska..."?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav t_m_jansson » söndag 2014-03-02 10:03

Korrekt anmälan är 11C, övriga klassiska är inte modifierade öl avstilarna i klassen.
Hur fel ligger du i FG?

1 pinne kan ju vara mätfel.... ;)

Ligger du däremot på 1.008 i en klass som inte får gå under 1.022 kan du inte skylla på mät fel.

/ Micke

edit: ändrade OG -> FG
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Olsvamlarn » söndag 2014-03-02 14:23

Den ligger 5 pinnar under mingränsen. Inget konstigt i en kommersiell öl då det finns massor av varianter som ligger ytterligare ett par pinnar under vår öl. Är det verkligen en modifiering om det är en sån sak som skiljer? Att lägga den i 11C känns som att bädda för kommentarer som: "Varför inte klass X:Y istället?".

Hmm känns lite onödigt att skicka in den här ölen.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2014-03-02 15:34

Olsvamlarn skrev:Den ligger 5 pinnar under mingränsen. Inget konstigt i en kommersiell öl då det finns massor av varianter som ligger ytterligare ett par pinnar under vår öl. Är det verkligen en modifiering om det är en sån sak som skiljer? Att lägga den i 11C känns som att bädda för kommentarer som: "Varför inte klass X:Y istället?".

Jag skulle säga att nej, detta är inte en modifiering.
11C skall väl främst användas där modifiering var planerad och även märkbar.
Märks denna skillnad kontra typen och var det meningen att den skulle jäsa ner längre än vad typen (enligt shbf deffar) tillåter?

Samtidigt kan du inte lämna in den i "rätt stil" då man måste följa gränserna för detta, så vill du tävla med den får det nog bli 11C och i kommentarerna får du skriva "Stiltypisk enligt stil x.y, förutom att den har ett lägre FG än vad stilen tillåter med FG 1.0ab.", alternativt strunta i att tävla med den i domartävlingen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav ekstedt » söndag 2014-03-02 15:35

Olsvamlarn skrev:Den ligger 5 pinnar under mingränsen. Inget konstigt i en kommersiell öl då det finns massor av varianter som ligger ytterligare ett par pinnar under vår öl. Är det verkligen en modifiering om det är en sån sak som skiljer? Att lägga den i 11C känns som att bädda för kommentarer som: "Varför inte klass X:Y istället?".

Tidigare gick det registrera öl som inte låg rätt i FG, men det kanske inte går längre? Eller så är det kanske alkoholhalten som blir fel?

Hursom, går det inte registrera den är det nog ett vettigt val att låta bli att skicka in den. Det passar knappast i 11C.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2014-03-02 15:40

Är ute på lite svag is, men har för mig att det tidigare varit sagt att "det är svårt att styra sitt FG, så det är OK att hamna utanför här" men tror mig veta att det inte gått att ligga utanför FG-gränserna för typen även om alkohol varit innanför, då det gäller webregistreringen.

Tror dock att om det skulle tillåtas med för lågt FG bör ditt OG och därmed slutlig alkohol ändå behöva ligga innanför stilgränserna.

Vore skönt om någon från DK skulle kunna kommentera tydligare här vad som egentligen gäller då jag själv chansar lite och går på vad jag kommer ihåg från hörsägen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Dompan » söndag 2014-03-02 18:35

mankan skrev:Bra, då har vi rett ut det språkliga. Ja, 8G finns inte längre i typdeffarna från 2013 men fanns i 2012 och gällde därmed i SM 2012 och 2013.

Så åter till frågan: Svart Dubbel IPA -> 11C?

Svar ja enligt mig. Lämna in som 11C. Beskriv i kommentarsfältet att du modifierat en Black IPA genom att öka OG, FG, IBU samt eventuella andra modifieringar du gjort.

(Om man ska dra det hela till sin spets skulle man för att få en svart dubbel-ipa färga en vanlig dubbel-ipa kolsvart med sockerkulör. I detta lite speciella fall skulle den enligt min tolkning lämnas in som 11C med kommentaren att det är en dubbel-ipa modifierad med färgämne. Berätta i kommentarsfältet för domarna hur du tänkt så blir det lättare att göra en korrekt bedömning.)

Det hela beror på vad man har för intention med ölet. Dvs utgå från den grundöl som liknar mest det du bryggt och beskriv sedan modifieringarna utifrån detta.

Jag är nykläckt domare, så någon mer erfaren får väl slå mig på fingrarna om jag har fel..
Senast redigerad av Dompan söndag 2014-03-02 20:07, redigerad totalt 1 gång.
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Olsvamlarn » söndag 2014-03-02 19:58

Tack för hjälpen grabbar :) Tror jag skippar att anmäla ölen, tar med den till Folkets Val istället.

Har en ny fråga. Hur är det med samma grundöl men där batchen delats upp och den ena modiferats (t.ex. med kryddor, frukt o.s.v.)? Kan man anmäla både grundölet och den modifierade versionen. Ölen skulle hamna i helt skiljda huvudklasser, grundölet i en och den andra i 11C.

Edit: Det verkar som att FG inte är en hård kontroll så det gick bra att anmäla ölen. (Det var inte 5 pinnar under förresten, mindes fel).
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2014-03-02 22:51

Olsvamlarn skrev:Tack för hjälpen grabbar :) Tror jag skippar att anmäla ölen, tar med den till Folkets Val istället.

Har en ny fråga. Hur är det med samma grundöl men där batchen delats upp och den ena modiferats (t.ex. med kryddor, frukt o.s.v.)? Kan man anmäla både grundölet och den modifierade versionen. Ölen skulle hamna i helt skiljda huvudklasser, grundölet i en och den andra i 11C.

Edit: Det verkar som att FG inte är en hård kontroll så det gick bra att anmäla ölen. (Det var inte 5 pinnar under förresten, mindes fel).

Har du en grundöl och en modifierad variant skulle jag vilja påstå att det är två olika.

Om du vill kan du ju lämna in samma grundöl i alla underklasser, men det troliga är väl att den inte kommer att vara så stiltypisk i de flesta.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Olsvamlarn » söndag 2014-03-02 23:48

Janne gnoff Berglund skrev:Har du en grundöl och en modifierad variant skulle jag vilja påstå att det är två olika.

Om du vill kan du ju lämna in samma grundöl i alla underklasser, men det troliga är väl att den inte kommer att vara så stiltypisk i de flesta.

Tack Gnoff, det var så jag tänkte också. Har också för mig att någon vunnit två medaljer med samma öl för nått år sedan så tänkte att det säkert var ok. Hittade heller inget i reglerna om det.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Extatiskt Rasande » tisdag 2014-03-04 16:02

SPOILERALERT: Det är lite lurigt att veta vad man vågar skriva här med tanke på att tävlingen skall vara blind. Man vill ju inte att någon domare ska tänka att "det är ju den där j****n" när min öl kommer framför henom. Men jag litar till domarnas integritet samt det faktum att mängden öl och tävlande, för att inte tala om mängden ölrelaterade inlägg på nätet, gör att lilla jag med all sannolikhet försvinner i bruset. ;)

Hursomhelst:
Jag är lite konfys huruvida jag ska anmäla min öl till 9K Belgiskt och franskt specialöl eller 11C Modifierade öl.

Det är öl helt jäst med brett. 9K nämner brettjästa öl, MEN det står även i reglerna att det ska vara klassiska stilar och att referenser på klassiska exempel ska ges. Det finns såklart kommersiella exempel men de flesta är från USA eller Sverige (World Beer Cup och GABF har tex stilen "American Brett Beer" som verkar vara i princip vad som helst med brett). Jag känner inte till några exempel från Belgien eller Frankrike jästa enbart med Brett, även om de amerikanska och svenska varianterna säkert har hämtat sin inspiriation i den vallonska myllan.

För 11C däremot står det att öl som KAN placeras i en annan kategori ska placeras där.
Extatiskt Rasande
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav assistredo » onsdag 2014-03-05 03:22

Extatiskt Rasande skrev:Jag är lite konfys huruvida jag ska anmäla min öl till 9K Belgiskt och franskt specialöl eller 11C Modifierade öl.

Det är öl helt jäst med brett. Jag känner inte till några exempel från Belgien eller Frankrike jästa enbart med Brett, även om de amerikanska och svenska varianterna säkert har hämtat sin inspiriation i den vallonska myllan.

För 11C däremot står det att öl som KAN placeras i en annan kategori ska placeras där.

Jag kan citera följande ur inledningen till Öltypsdefinitioner : "...inte heller nya öltyper som håller på att bli populära - sådana öl ska lämnas in i klass 11C Modifierade öl ". Ditt öl har ju ingen existerande "klon" (kommersiell eller inte) i Belgien eller Frankrike (som även amerikanska bryggare skulle kunna brygga) som skulle kunna finnas under 9K. "...de amerikanska och svenska varianterna..." som du nämner är att hänföra till "nya öltyper" eftersom de ännu inte formellt hunnit placeras in i någon klass.

M.a.o. - det är 11C som gäller.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Salle » onsdag 2014-03-05 11:47

Hej

Det står i typdeffen att man inte "bör" använda en humle med viss karaktärestik, hur läser jag ordet bör.
Blir det poängavdrag i domartävlingen om jag ändå använder humlen ?

Salle
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014