Gällande stiltyperna

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Gällande stiltyperna

Inläggav entombed » söndag 2014-01-19 01:52

Tjo!

Har tänkt att skicka in mina första öl för bedömning men är lite osäker på hur man ska se till att vara rätt inom sin stiltyp samt hur receptet ska se ut som ska bifogas.

Exempelvis så funderade jag på att göra en Black IPA men den verkar enligt mig vara lite tokig rent stiltypiskt. IBU på 60, låter lite väl lågt och en EBC på 80-100 låter halv högt om den kan vara mörkbrun.
Men om vi säger att jag är ute efter att göra det och knappar in i beersmith mina ingredienser, hur hårt ska jag ändra saker som är standard där som alfasyra, ebc osv? Vad är det domarna utgår efter? Och hur pass detaljerad ska receptet vara?

Tack för svar!
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Gällande stiltyperna

Inläggav Lindh » söndag 2014-01-19 07:50

Du får skilja på stiltyperna i Beersmith eller liknande bryggarprogram och köra med SHBFs typdefinition istället.
Den går att få in i Beersmith så man ser hur man ligger till med värdena. Sen är det ju många kommersiella öl som inte skulle passa in i SHBFs mallar.
En västkustIPA-dubbelIPA som Omnipollo Nebuchadnezzar skulle få avdrag för dess låga EBC/låga karamellhalt om den tävlade i klassen DIPA där färgen ska vara "Bärnstensfärgad till mörkt kopparfärgad."
En Black IPA på ibu 60 låter inte orimligt men jag håller med om att man kan fundera över hur vissa av dessa värden är satta och bestämda. Problemet är att begränsa värdena så stilarna inte flyter in i varandra allt för mycket.
Jag ändrar inga alphasyra-värden i beersmith eftersom det finns så många felkällor i processen att det blir mindre viktigt tycker jag. Min digtalvåg jag mäter humle med känner ibland inte skillnad på 2-3 extra pellets och jag vet inte hur exakt den är. 2-3 gram extra i 60min-givan kan ge ett gäng extra IBU. Men pitchar man för mycket jäst kan en del av den upplevda IBUn ätas upp av jästen. Har man inte kalibrerat sina kärl exakt kan man lätt få med en liter vätska för mycket genom hela processen och därför få någon procent svagare öl, en stor kolsyrenivå i flaskjäsning kan ge upp till 0.3% mer alkohol men hur många skriver in det i Beersmith, olika batcher av basmalt kan ha olika EBC-värden men det står inte på påsen osv osv... Ölbryggning är inte en exakt vetenskap även om det lönar sig att vara så noggrann man kan. Man får helt enkelt leva med att några värden är lite flytande och svåra att ha full kontroll över.
Om du går in på http://www.shbf.se/recept/Receptdb.php och söker där så ser du ungefär hur pass mycket info som går att fylla i där.
Användarvisningsbild
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav entombed » söndag 2014-01-19 10:54

Eftersom du ska ha en ordentlig beska enligt stiltypsdefinitionen och landa på 60 IBU så är det frågan om min syn på beska är annorlunda från deras. För mig låter det nästintill omöjligt att få en ordentligt påtaglig beska med den definitionen. Speciellt när man har rätt tunga specialmalter i.
Men det kanske är upplevd beska snarare än korrekt teoretisk beska? För om man googlar runt på nätet finns det nästintill inget recept som inte ligger på över 60 IBU och du ska ha ca 5% mörk malt vilket gör att den inte orkar upp i EBC om du samtidigt ska behålla OG.
Annars får man väl torrhumla arslet av sig :)
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav ekstedt » söndag 2014-01-19 11:35

Generellt är SHBF:s öltypsdefinitioner bra, men det finns några konstigheter framförallt i de "amerikanska" ölstilarna, varav de flesta redan har avhandlats här i tråden.

Man får antingen strunta i att lämna in i dessa klasser eller anpassa sig på något sätt. Ifjol lämnade jag in en ipa och en svart-ipa där jag medvetet gjorde följande stilbrott:

* Ingen karamellmalt trots deffarnas påbud om detta.
* Ljusare färg än typgränsen, framförallt för svart-ipan.
* Beska så högt som möjligt men ändå så att jag låg på maxvärde för IBU. Dessutom har jag ställt in parametrar i ProMash så att den använder ett relativt lågt utbyte (många överskattar sin IBU kraftigt)

Båda ölen fick mellan 35-40 poäng, och jag fick inga anmärkningar på ovanstående stilbrott. Så kan det gå.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav entombed » söndag 2014-01-19 13:16

Ok, så om jag landar på 60 EBC behöver jag inte bli diskvalificerad?
Precis, hur man beräknar IBU är ju högst individuellt och känns lite svårbedömt. Jag menar om man landar på 80 IBU enligt beersmith och beskan hamnar inom vad deras ramar borde det väl vara ok. Känns lite konstigt att man kan använda de programmen och inställningarna som fungerar till sin fördel så det landar på teoretisk IBU på 60 även om det är samma humlemängd och humleschema som den på 80 IBU enligt standardinställningarna på beersmith.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav ekstedt » söndag 2014-01-19 16:38

Det viktiga tycker jag är hur domarna upplever beskan, inte vad ett program räknar ut för värde. Humleformlerna har som sagt en tendens att överskatta IBU, i synnerhet för höga värden.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav Henric megen » söndag 2014-02-09 13:12

Jag har lite huvudbry då jag för ett par år sedan lämnade in ett öl som några av dommarna tyckte jag skulle lagra i några år och ställa upp med som Barley Wine ist. Nu tänkte jag göra det och tro på fan att EBC är helt off. Min är mycket ljusare än stiltypen Barley wine enlight SHBF. Skumt att man blir rekomenderad något som inte riktigt stämmer. Men men jag kan ju alltid ställa upp med ölet under 11c Modifierade öl. Synd bara att jag redan har en tilltänkt för den kategorin, en ChampangeGraff.
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav ekstedt » söndag 2014-02-09 15:33

Henric megen skrev:Jag har lite huvudbry då jag för ett par år sedan lämnade in ett öl som några av dommarna tyckte jag skulle lagra i några år och ställa upp med som Barley Wine ist. Nu tänkte jag göra det och tro på fan att EBC är helt off. Min är mycket ljusare än stiltypen Barley wine enlight SHBF. Skumt att man blir rekomenderad något som inte riktigt stämmer. Men men jag kan ju alltid ställa upp med ölet under 11c Modifierade öl. Synd bara att jag redan har en tilltänkt för den kategorin, en ChampangeGraff.

Vad pratar vi för ursprunglig ölstil här? Dubbel-ipa?
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav Nilsen » måndag 2014-02-10 01:12

Henric megen skrev:... Men men jag kan ju alltid ställa upp med ölet under 11c Modifierade öl. Synd bara att jag redan har en tilltänkt för den kategorin, en ChampangeGraff.

Är inte 11C en av undantagsklasserna där man får deltaga med flera öl per bryggare, eller tolkar jag regel nr 6felaktigt?
SM-reglerna skrev:6. Alla huvudklasser har en underklass benämnd "Övriga klassiska…" förutom huvudklassen "Belgisk och Fransk Ale" där motsvarande underklass heter "Belgisk och Fransk Specialöl".

I dessa underklasser är det tillåtet att lämna in flera öl. För dessa klassiska öl skall bryggaren ange vilken klassisk öltyp ölet ska efterlikna. Hänvisning till litteratur skall ges, och minst ett kommersiellt exempel på en representant för den klassiska öltypen bör också anges. I huvudklassen Specialöl finns underklassen "Modifierade öl", där det också är tillåtet att tävla med flera brygder. För "Modifierade öl" gäller att det skall anges vilken klassisk öltyp ölet är baserat på, samt hur det är modifierat.
Nilsen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav DonDegen » tisdag 2014-02-11 22:01

Får man mycket avdrag för öl med bottensats i? Eller är det tillåtet med bottensats i ölen? Jag har iallafall det i alla öl jag ska skicka in o de är förjävligt goda även fast det finns en bottensats!
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav peps » tisdag 2014-02-11 22:44

DonDegen skrev:Får man mycket avdrag för öl med bottensats i? Eller är det tillåtet med bottensats i ölen?

Klart att det är tillåtet med bottensats, och det görs inga avdrag för vad som finns i botten av flaskan. Ölen hälls upp mycket försiktigt. Om ölen däremot är grumlig av någon anledning kan det ge poängavdrag beroende på vilken klass ölen tävlar i.
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Gällande stiltyperna

Inläggav Henric megen » lördag 2014-02-15 17:33

ekstedt skrev:Vad pratar vi för ursprunglig ölstil här? Dubbel-ipa?

Ursäkta sent svar, visst var det en Dubbel IPA, men stämde inte riktigt in på typdeffen heller när det begav sig. Var ett recept inspirerat av Dogfish Heads - 120min IPA.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav mankan » måndag 2014-02-17 20:27

Är det 11C som gäller för en svart Dubbel IPA i år?

Om så är fallet så antar jag att det är ett "inte" för mycket i texten samt 10C ska ändras till 11C.

Udda extraktgivare som t.ex. melass, kandisocker, muscovadosocker, majs, ris osv. betraktas normalt inte som modifiering.Om man inte använt så pass mycket av sin extraktgivare att den tydligt förändrat karaktären av den öltyp man bryggt. I så fall bör man absolut överväga att lämna in sin öl i klass 10C - Modifierade öl

Chokladmalt är inte en udda extraktgivare men förändrat karaktären jämfört en Black IPA eller Dubbel IPA har den ju definitivt gjort.

Tidigare har jag lämnat in den i 8G övriga klassiska starka specialöl utan klagomål.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav assistredo » onsdag 2014-02-19 02:19

mankan skrev:Är det 11C som gäller för en svart Dubbel IPA i år?

Om så är fallet så antar jag att det är ett "inte" för mycket i texten samt 10C ska ändras till 11C.

Chokladmalt är inte en udda extraktgivare men förändrat karaktären jämfört en Black IPA eller Dubbel IPA har den ju definitivt gjort.

Tidigare har jag lämnat in den i 8G övriga klassiska starka specialöl utan klagomål.

Först - om någon lämnat in något i klassen "8G övriga klassiska starka specialöl" utan klagomål så måste domarna varit bra på kanelen eftersom den klassen existerar inte.

Ja - att lämna in sin modifierade öl i klassen 10C - fruktlambic - är nog inte så lyckat - här står det uppenbart fel - här måste man korrigera snarast till 11C.

Sen - att bara stryka ett inte räcker nog inte - här får språkpolisen gripa in enligt följande:

"....betraktas normalt inte som modifiering DOCK INTE om man använt så mycket av sin extraktgivare..." Denna formulering är nog i och för sig korrekt men kanske inte bra med ytterligare ett inte så hela så det är nog bättre att stryka inte samt skriva ihop med meningen efter enligt följande:

"....betraktas normalt inte som modifiering. Om man använt så pass mycket av sin extraktgivare att den tydligt förändrat karaktären PÅ den öltyp man bryggt bör man DOCK absolut överväga att lämna in sin öl i klass 11C - Modifierade öl."
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav mankan » onsdag 2014-02-19 09:20

Bra, då har vi rett ut det språkliga. Ja, 8G finns inte längre i typdeffarna från 2013 men fanns i 2012 och gällde därmed i SM 2012 och 2013.

Så åter till frågan: Svart Dubbel IPA -> 11C?
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Nästa

Återgå till SM 2014