SM 2014 Linköping

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav Goblintroll » tisdag 2014-02-25 15:38

Det var så lite så.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarvisningsbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 130
Blev medlem: söndag 2012-04-29 11:31

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav gedman » tisdag 2014-02-25 16:52

beardedrabbitbrewery skrev:Stämmer det att sista inlämning av tävlande öl är den 9 mars?


Sista ANMÄLAN av ölen är den 9 mars. INLÄMNING sker senast den 17 mars i Stockholm. Läs mer här:

http://shbf.se/artikelarkiv/39-eveneman ... -tavlar-du
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav Ceder » onsdag 2014-02-26 00:31

Jag har aldrig tävlat med min öl förr, men jag är klart sugen att delta i dommartävlingen i SM, om inte annat för att få feedback. Jag har dock en kanske lite udda fråga... När dricker dommarna ölen?

Jag har koll på inlämningsdagarna, men den öl som jag ev. tänker mig delta med kommer nog troligen behöva helst en vecka till på flaska efter inlämningen för att komma till sin rätt. Undrar även om hur ölen förvaras (tempratur) efter inlämning till provning. Detta då jag inte kallkrashar behöver de ofta lite tid på flaska klarna och för att göra sig rättvisa.
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2014-02-28 13:52

Ceder skrev:Jag har aldrig tävlat med min öl förr, men jag är klart sugen att delta i dommartävlingen i SM, om inte annat för att få feedback. Jag har dock en kanske lite udda fråga... När dricker dommarna ölen?

Jag har koll på inlämningsdagarna, men den öl som jag ev. tänker mig delta med kommer nog troligen behöva helst en vecka till på flaska efter inlämningen för att komma till sin rätt. Undrar även om hur ölen förvaras (tempratur) efter inlämning till provning. Detta då jag inte kallkrashar behöver de ofta lite tid på flaska klarna och för att göra sig rättvisa.



Ett vanligt "fel" många gör är att tävla i domartävlingen mest för att få kommentarer på sin öl.
Under själva domarbedömningen har vi normalt så många öl att ta oss igenom på kort tid att vi inte hinner lägga lång tid att testa ölen eller att skriva utförliga kommentarer.
Är en öl dessutom rent felaktig i stil eller mycket orenheter och har ingen chans att stå sig i själva tävlingen finns en tendens att den får ännu färre kommentarer.

Kom ihåg att i domartävlingen bedöms ölen enligt stil, är den inte typriktig kommer den inte att få många kommentarer annat än vad som inte stämmer enligt stil.
Domartävlingen i SM är främst till för att få fram öl till semifinal i varje stil, samt ta fram medaljörerna.

Vill man få generella kommentarer eller vill man få kommentarer enligt stil, samt få utförliga sådana, är man välkommen att lämna eller skicka ölen till domarna inom shbf, kolla med DK var du kan lämna in eller skicka beroende på var du bor.
När dessa öl bedöms tar man lång tid på sig att sitta med varje öl och lämna mycket utförliga kommentarer om ölen samt om stilen och lämna förslag på förbättringsåtgärder mm.
Detta är en tjänst som är gratis för medlemmar i shbf, förutom möjligtvis kostnaden att posta sin öl.
Här räcker det dessutom med en flaska av varje, samt inte samma krav på vilken flaska, kapsyl, eventuella märkningar/etiektter etc, det räcker med en flaska och ett protokoll och man behöver inte prova den blint.
Dessa öl behöver ej heller ligga inom stil om man inte vill, man beskriver helt enkelt vad man vill att domarna kommenterar.

Kommentarer skickas inte ut mellan 1/1 och själva SM, detta för att denna tjänst inte skall användas för att få en indikation på hur bra ens öl kommer att tas emot i tävlingen, eller för att få hjälp att typa in den, det är en tjänst till medlemmarna som inte inriktar sig för att hjälpa till inför årets SM.


Räkna med att ölen i domartävlingen provas lördag 29/3 eller söndag 30/3.
Räkna också med att de hanteras olika beroende på var man lämnat in dem/hur man postat dem.
Alla öl samlas ihop i Stockholm och vissa transporteras sedan till ex Malmö och Göteborg för lokala grupper av domare.


Så det du skriver först

Ceder skrev:men jag är klart sugen att delta i dommartävlingen i SM, om inte annat för att få feedback.


så kanske du istället skall lämna in den till en "ren" domarbedömning, för att få så utförliga kommentarer som möjligt?
Vill du däremot tävla med den så skall du ju absolut göra det!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav ekstedt » fredag 2014-02-28 14:04

Gnoffs utmärkta inlägg ovan borde - i kondenserad form - läggas in i de officiella dokumenten kring domartävlingen. Med tanke på hur många öl som skickas in och vilken belastning domarna får så känns det helt missriktat att SM ska användas för att få feedback på sina öl, när det faktiskt finns en sådan medlemsfunktion.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav Ceder » fredag 2014-02-28 19:29

Tack Gnoff för ett utmärkt svar.

När jag tänker ett steg till är det naturligvis självklart att dommartävlingen på SM inte är bästa sättet att få feedback (då jag gissar att antalet deltagare är många)

Vi får se hur jag gör.
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: SM 2014 Linköping

Inläggav Obelisken » lördag 2014-03-01 11:37

Håller helt med Gnoffs angående inlämning av öl till SM.
Jag har även påpekat detta till Domarkommitten varför man ska behöva skriva en utförlig bedömning av varje bryggd som lämnas in till SM.
Jag har även föreslagit ett enklare sållnings protokoll med kryssvar som skulle underlätt dömningen oerhört. Att få råd, tips och bedömning av sina bryggder kan man ju få på annat håll tex kör vi varje höst en inlämning lokalt i LHBFs regi.
Shbf har väl även den servicen dock inte någon speciell inlämningstid på året.
Men som sagt hoppas Dommarekommitten gör någon radikal förändring inför årets dömning som underlättar för domarna. :D
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster