[Beersmith] Pre-Boil Volume

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Beersmith] Pre-Boil Volume

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2013-11-26 17:08

Räknar ni pre-boil volume i rumstemp när ni knappar in i Beersmith? Eller laknings-temp?

Jag märker idag att sifforna inte går ihop här på slutet.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav AndersG » onsdag 2013-11-27 11:41

Bra fråga faktiskt. Jag har inte tänkt så mycket på detta men när jag nu funderar så är nog de siffror jag knappar in i BS lakningstempraturen. Jag räknar inte om på något vis utan använder preboilvolymen med den temp som jag har efter lakningen. Jag brukar dock inte vara så petig med att hamna på exakta värden och ibland blir det någon deciliter extra och ibland lite mindre eftersom jag brukar avbryta lakningen om jag får för klen vört även om jag inte har kommit upp i rätt volym. Det brukar fungera ändå.
Anders
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: torsdag 2011-10-20 08:12
Ort: Linköping

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2013-11-27 18:08

Jag tänker på att isomeriseringen av alfasyror varierar med vörtens densitet. Kanske inte super-viktigt men jag gillar idén att försöka ställa in Beersmith optimalt, så att det stämmer så gott det går.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Brewsnail » torsdag 2013-11-28 09:15

Grindcrusher skrev:Jag tänker på att isomeriseringen av alfasyror varierar med vörtens densitet. Kanske inte super-viktigt men jag gillar idén att försöka ställa in Beersmith optimalt, så att det stämmer så gott det går.


jag skulle tro att det inte handlar om densiteten i sig, utan om koncentrationen av socker (som ju påverkar densiteten). Vattens densitet varierar inte så himla mycket, den sjunket med 4% när man går från 20°C till 99°C (det jag hittat stämmer med det jag kom ihåg sen en kurs i teknisk termo och fluiddynamik). Så på 10 liter får man bara 4 dl till.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2013-11-28 09:41

Brewsnail skrev:jag skulle tro att det inte handlar om densiteten i sig, utan om koncentrationen av socker (som ju påverkar densiteten). Vattens densitet varierar inte så himla mycket, den sjunket med 4% när man går från 20°C till 99°C (det jag hittat stämmer med det jag kom ihåg sen en kurs i teknisk termo och fluiddynamik). Så på 10 liter får man bara 4 dl till.


Du har helt rätt, men socker-koncentrationen blir lite annorlunda om man har 25 eller 26 liter i kastrullen med sg på 1.034. Det är ju ingen gigantisk skillnad, och IBU-skalan är väl ändå relativ till till många andra småfaktorer och variabler som ger missvisningar för hembryggaren vad jag förstått, men ändå. =)
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Brewsnail » torsdag 2013-11-28 09:59

Jo absolut. Skulle tro att mäsktemperaturen spelar in (längre sockerkedjor vid högre T, färre molekyler, alltså en lägre koncentration vid samma densitet). Vilka salter som finns kommer nog också påverka en hel del.

Ekvationerna funkar nog egentligen bara bra som en referens, så att man med erfarenhet kan se att det värdet med den ekvationen blir på det sättet, men dit har jag nog inte kommit än =)
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » söndag 2014-11-02 18:05

Lyfter upp en gammal tråd.
Jag kliar mig själv i huvudet här.

Bortkok 5liter/h. Kok 75 minuter.
Totalt bortkok 6,25liter.
Batch volume 20liter, "0 loss to trub and chiller" så 20 liter avser i tunnan efter kok.
4% volymökning vid kok.

26,5liter * 1,04 = 27,56liter.

Beersmith säger 27,05liter av någon korrupt anledning. WTF?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav svensson.lu » söndag 2014-11-02 19:50

20*1,04+6,25


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » söndag 2014-11-02 19:56

Givetvis. Tack!
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » söndag 2014-11-02 22:00

Jag tror visst efter lite betänketid att min herre narras en trött far till kolik-son... lätt byte! :wink:

Om mitt bortkok är 5l/h, jag ska koka i en timme, och vill ha 20 liter efter kokslut, då ska jag ju koka 25liter. Alla dessa 25 liter kommer ju att expandera 4% när jag nått kokpunkten.


Jag har kontrollräknat nu.
Om jag tar bort 4% expansion vid kokpunkt ur min Equipment profile och räknar själv, med förlust till deadspace och maltbädd från beersmiths föreslagna mäskvatten + lakvatten, så når jag min egen uträknade preboil: 26,25liter.
Måttet är alltså nu i rumstemperatur, gånger 1,04 blir det 27,3liter.

Om jag däremot fyller i 4% volymöknings inställningen, räknar på samma sätt ut volymerna (beersmith ändrar lakvatten-mängden!) och samma förlust till deadspace och maltbädd, då ger receptet 28,33liter vatten i pre-boil. Brew-sheeten skriver dock ut 27,05liter, vilket varken är receptets teoretiska kokvolym, eller en 4% justering av exemplet ovan.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav svensson.lu » måndag 2014-11-03 10:21

Jag har ett visst disigt minne av tiden med spädbarn och magproblem, så jag förstår dig i den aspekten. Dock så blir det lite rörigt när det gäller det andra. ;) Du får hojta till om jag missförstått dig!

Grindcrusher skrev:Om mitt bortkok är 5l/h, jag ska koka i en timme, och vill ha 20 liter efter kokslut, då ska jag ju koka 25liter. Alla dessa 25 liter kommer ju att expandera 4% när jag nått kokpunkten.


Kok sker för det mesta vid 100 grader och vid den temperaturen väger 1L vatten ungefär 0,96kg dvs bortkok sker vid kokpunkten och resulterar i en minskning av volymen med 0,96L (i rumstemperatur) per bortkokad L. Du kan inte ta bort det bortkokade vattnet först och göra volymsjusteringen sen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » söndag 2014-11-09 21:59

Jag har mätt 25liter kallt vatten, kokat det i en timme, och efter kylning har jag 20 liter kvar.
Bortkoket blir ju således 5liter per timme. Jag mäter därför 5 liter extra när jag brygger för att kompensera för den förlusten.

Men hela volymen expanderar ju 4% när den värms upp till kokpunkten, även de 5 extra litrarna.

Om jag förstår dig rätt så menar du att om jag mäter en liters bortkok vid kokpunkten så är den litern egentligen 4% mindre, eftersom en liter i förlust vid ca100C är 0,96liter.
Jag mäter dock alla volymer i rumstemperatur.

Beersmith verkar räkna helt kocko när man fyller i 4% volymexpansion.

Hädanefter kör jag 0% när jag beräknar mina volymer, och 4% när jag knappar fram receptet (för att rå rätt IBU). Volymökningen vid mätning av preboil korrigerar jag för själv.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav svensson.lu » måndag 2014-11-10 15:33

Ja det viktiga är ju att det funkar för dig! Sen att man kan räkna vid både aktuella och normaliserade förhållanden är väl upp till var och en bara man håller koll på vad som är vad.

Mina kommentarer var bara syftade till att du skulle få lite klarhet i dina beräkningar.

Själv lakar jag tills jag har min preboil volume i grytan och läser sedan av volymen igen vid slutet av koket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Pre-Boil Volume i Beersmith

Inläggav Grindcrusher » måndag 2014-11-10 15:50

Jag fattar, vi tänker lika men jag blev bara tillfälligt förvirrad. Hehe.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst