Beersmith 3, socker och graviteter

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Beersmith 3, socker och graviteter

Inläggav Erik12 » lördag 2021-04-24 11:51

Har en fråga om att använda diverse sockerpreparat i BS, under min senaste bryggning där jag använde en del hemgjord invert#3 märkte jag att den gravitetsökning som beersmith räknat på inte stämde alls. Jag har gjort om mitt bryggsystem lite och håller på att fininställa alla parametrar, och hade ~5dl för lite vört innan kok och även lite hög densitet, men mitt OG hamnade på 1.055 vilket var ganska prick på det beräknade, även med socker tillsatt i koket. Jag har varit väldigt noga med att väga mängden socker som användes vid koket av sirapen, samt vikt på färdig produkt för att få korrekt sockerhalt på den.
Detta tyder ju då som sagt på att sockret i koket inte alls ger den ökning som BS räknat på, är detta en bugg i programmet, att den inte riktigt fixar att räkna ut detta, eller har jag inverten listad som fel sorts ingrediens? Provade att pilla lite i programmet och om jag listade inverten som "adjunct" ist för "sugar" så gav den ett OG som verkade mer i linje vad jag hade kunnat hamna på om min innan-kok densitet stämt. Är det så enkelt att jag ska lista den som "adjunct" helt enkelt, eller är det nåt annat som spökar?
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster