Brewfather IBU och Vattenprofiler

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brewfather IBU och Vattenprofiler

Inläggav Jäste » måndag 2020-12-28 12:55

Hej!
Är fortfarande en rookie inom bryggning och tänkte lära mig om vattenbehandling i Brewfather. Nytt program för mig. Har lagt in min egna vattenprofil samt en målprofil. Även ett färdigt recept från Verdant. Har nu två funderingar:

1. IBU:n landar enligt receptet på 6, vilket är väldigt lågt väl? Ska man trycka på lite extra på första givan och komma upp lite högre? Lite osäker eftersom det är ett färdigt recept. Jag är för novis för att veta vad IBU 6 innebär i beska men enligt info på nätet verkar ipor ligga högre.

2. När vattnet beräknas per automatik mellan de angivna profilerna så får jag fram justeringen, men några siffror är ändå röda? Ska jag justera upp dessa manuellt så de blir gröna eller ska jag köra på angivet?

Tänker också justera PH med mjölksyra.

brewfather IBU.JPG

brewfather vatten.JPG
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Brewfather IBU och Vattenprofiler

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-12-28 13:41

1. Det är väldigt lågt. Du får nog kolla inställningarna och se att allt stämmer när det kommer till koktid, kokvolym, hop utilization, mängden humle och alphasyra. Om du kör ett hopstand ska du även lägga in det eftersom det kommer öka IBU.

2. Anledningen till att det ändå är rött är för att du förmodligen även lagt in NEIPA-profilen som brewfather jämför med. Programmet tycker att en NEIPA ska ha mer än 100 ppm Cl och mindre än 100 ppm SO4. Om du satt upp en profil som kommer att överstiga/understiga de referensvärdena kommer det därför bli rött. Ingenting att bry sig om egentligen.

När det kommer till pH så finns även det som en funktion nere i vattenrutan. Jag skulle rekommendera att kontrollmäta med en pH-mätare. Många tycker att brewfather räknar ut deras pH perfekt men jag upplever att det brukar diffa 0.1-0.2 mot det faktiska värdet. Om programmet tycker du ska ha 5ml lactol kan du ha i 4ml för att sedan se om det behövs mer.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Brewfather IBU och Vattenprofiler

Inläggav Jäste » måndag 2020-12-28 19:59

Hej och tack för svar!
Jag har skalat receptet utifrån mitt bryggverk, och det verkar stämma med de parametrar du nämner. Dock är det bara en 5 g giva för beskan. Där kan man ju dra på lite mer känns det som. Men då frångår man ju receptet så att säga. Jag läser mig till att man bör upp till 20-25 iaf...

Ph-mätare är på väg från Maltmagnus, även lite grejor för vattenbehandling.

Klurar även på fliken lakvatten i vattenbehandlingen. Om den avaktiveras läggs alla vattenbehandlingsmängder på mäskningen, vilket borde ge ett felaktigt PH-värde om jag mäter ca 15 min in i mäskningen. Eller tänker jag fel? Verkar krångligt att behandla både mäsk och lakningsvattnet med olika mängder om man kan behandla totalen direkt.


Hur gör ni som vattenbehandlar?
Bilagor
Brew.JPG
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Brewfather IBU och Vattenprofiler

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-12-28 20:07

Om du avaktiverar vattenbehandling i lakvattnet kommer pH sjunka. I de flesta fall är detta vad du vill så jag skulle rekommendera i att klicka av den fliken.

Gällande humlen. Du har bara en humlegiva som ger beska där. Jag skulle antingen slänga i mer magnum på 60 minuter eller ha fler (och tunga) givor längre in på koket. Sen verkar det som att du inte satt någon tid för hopstand. Om du lägger in det i inställningarna för de givorna kommer du få ett högre IBU-värde. Oavsett kommer det inte räcka. Du måste ha i mer humle i koket. Om du har mycket av de amerikanska humlesorterna över skulle jag lägga i dem vid 15 och 5 minuter.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Brewfather IBU och Vattenprofiler

Inläggav Jäste » måndag 2020-12-28 23:41

Okej Hövdingen, tack för svar. Jag fattade inte att man var tvungen att gå in och justera på vissa recept som finns tillgängliga i databasen. Trodde det skulle räcka med att skala dem. Om jag nu ska sätta hopstand tiden själv så blir ju recepten bara riktlinjer (om det inte finns anteckningar). Just detta recept finns ju på tuben så det går säkert att se hopstandtider där. Gissar på 20-30 min hopstand. Ny på Brewfather så jag får väl laborera lite. Men det ställer ju uppenbarligen lite krav på kunskap om att justera recept, även om det finns "färdiga". Det verkar himla smidigt när man väl fattar vad man håller på med iaf :D
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Brewfather IBU och Vattenprofiler

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-12-29 03:37

Det kan vara rester från någon gammal uppdatering som inte uppdaterats då. Är själv ingen humleperson men om jag väl måste göra en hopstand brukar den bli på 20 minuter. Något att ha som utgångspunkt iaf.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster