[Grainfather] Beräkning av förjäsbarhet

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Grainfather] Beräkning av förjäsbarhet

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-12-16 14:37

Jag bryggde en råg-IPA förra helgen och konstaterade att den hade jäst färdigt igår. OG var 15,8°P (1,065) och FG 3,8°P (1,015) vilket enligt "mitt" (100 * (OG – FG)/(OG – 1.0)) sätt att räkna på blir en skenbar förjäsbarhet på ~81%, vilket är en bra bit över max (76%) av vad Wyeast American Ale II 1272 ska klara enligt tillverkaren. Enligt receptet på Grainfathers sida skall dock en (skenbar?) utjäsning på 74% ge ett FG på 1.013 om OG är 1.065. Jag har skickat en fråga till Grainfather angående hur de räknar ut det, men kan väl lika väl fråga här om det är någon som vet vilken metod som skulle kunna ha använts.
edit: måste ifrågasätta beräkningsformeln jag angav ovan - eller vet någon varför ska man subtrahera med 1? Låter man bli blir resultatet nämligen ~76%, vilket känns rimligare.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: [Grainfather] Beräkning av förjäsbarhet

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-12-17 10:45

edit: måste ifrågasätta beräkningsformeln jag angav ovan - eller vet någon varför ska man subtrahera med 1? Låter man bli blir resultatet nämligen ~76%, vilket känns rimligare.

Hade jag tänkt efter en sekund hade jag insett att det är då man anger värdena i Öschle man subtraherar med 1...
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster