Förluster och trub loss i Beersmith

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav ecmik » tisdag 2016-05-24 15:32

Får fasiken inte riktigt grepp om volymerna runt trub loss i Beersmith trots 40+ bryggningar i programmet (säger kanske mer om mig än om Beersmith..). Har för mig att det funkade okej förr, men de senaste 10-15 gångerna får jag aldrig riktigt till det i slutändan..

Skulle nån kunna hjälpa mig att räkna lite och jämföra med sig själv?

Brygger så jag får 12.5 L i jäshinken (min batch size) för att fylla mina 11L fat. För att slippa hålla på i den ökända saftsilen för mycket så försöker jag maxa min kokvolym och lämnar hellre kvar vört i kastrullen när det börjar "tjocka till sig". Kokvolymen är runt 19.5L.

Jag har en boil off på 3.4 L/h ungefär. Vilket leder till dryga 16 L efter kok och kanske 15.5 L efter kylning. Låter det sedimentera ordentligt innan jag häller över vörten till jäshinken genom saftsilen, men det är här det magiska dyker upp. Redan vid 8-10L-strecket börjar det tjocka sig och jag får kämpa i den för***ade saftsilen för att få ihop ens 12L.

Detta innebär med andra ord 3.5L trub loss vilket lämnar mig frågande: Har ni andra liknande mängd förluster efter kok? Eller räknar ni på nåt annat sätt i BS?

Receptet innehåller 58g humlepellets, så det är väl inga enorma mängder direkt.

Tacksam om nån ville slå ett getöga! :)
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav Rocksolid » tisdag 2016-05-24 18:28

Kör en humlekokpåse, helst om du syr en själv av IKEA's tyg. Då tjocknar det inte upp lika fort, iaf inte tills du kommer till proteinböset.

Har själv en hopspider med en jättestor påse, på så vis får jag bra cirkulation genom påsen då humlen inte blir komprimerad i den.
Kanonsmidigt att lyfta ur den efter kylning och låta den rinna/droppa av innan det slängs. Antingen om du lägger påsen på ett grill/kylskåpsgaller eller som jag, hänger påsen ovanför (krok i taket).

Det borde hjälpa lite i alla fall :)
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav ecmik » tisdag 2016-05-24 18:59

Rocksolid skrev:Kör en humlekokpåse, helst om du syr en själv av IKEA's tyg. Då tjocknar det inte upp lika fort, iaf inte tills du kommer till proteinböset.


Okej! Alltså sy den så den passar på saftsil-ställningen? Eller trä den i hinken som BIAB typ?

Rocksolid skrev:Har själv en hopspider med en jättestor påse, på så vis får jag bra cirkulation genom påsen då humlen inte blir komprimerad i den.


Jag har faktiskt ett torrhumlingsfilter i rostfritt.. Är det ungefär som en "hop spider"?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav Rocksolid » tisdag 2016-05-24 21:53

Faktum är att IKEA's tyg är bättre än den bomullssil man får (fick) med vid köp av saftsil. Men jag tänkte mer på att du ska ha det under koket.

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... hop-spider

Här har du en hopspider (man kan bygga en egen ganska lätt). Du har påsen i den i mitten och fäster den runt ringen. Sen häller du ner humlet i påsen.
Skulle ju egentligen kunna ha den som en BIAB, men då kanske protaflocen får svårt att jobba och kylspiralen kanske du inte vill ha i påsen, även om det kan funka.

Torrhumlingsfilter i rostfritt tror jag har alldeles för stora hål, så du får du ut en massa humle i koket ändå, men det beror väl på vilken sort du har.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav ecmik » tisdag 2016-05-24 22:21

Tack för tipset! Kanske ska börja fundera på att separera humlen direkt faktiskt..

Jag har ett sånt där filter 300 micron, det ska hålla ute humlepartiklar när man torrhumlar i fat så det är nog inga problem med den saken. Är mer orolig för utbyte och humleoljornas spridning, och att en massa andra goa grejer som protafloc ska fastna i filtret..

Jag gillar ändå när allt virvlar fritt omkring i koket, känns naturligt och gött på nåt sätt. :) Att inte nån har kommit på nån riktigt bra lösning än!

Det närmsta perfekt jag kommer på är att koka 4-5L för mycket, sedimentera i 45 min och sedan hälla genom saftsilen tills det börjar tröga sig, och sen stanna å va nöjd med mängden vört man får ut. Minimalt med krångel, men jag skulle tyvärr behöva en större kittel!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav Falkens » onsdag 2016-05-25 07:20

ecmik skrev:Det närmsta perfekt jag kommer på är att koka 4-5L för mycket, sedimentera i 45 min och sedan hälla genom saftsilen tills det börjar tröga sig, och sen stanna å va nöjd med mängden vört man får ut. Minimalt med krångel, men jag skulle tyvärr behöva en större kittel!


Jag tänker som du här... :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav ecmik » onsdag 2016-05-25 09:21

Falkens skrev:Jag tänker som du här... :-)


Stabilt Min kokvolym i min 20L kittel är nu 19.5L, så jag är precis på håret... Men det funkar! Kanske får byta upp mig till en 25:a nån dag!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav Falkens » onsdag 2016-05-25 11:44

Jag brukar sluta jaga de sista litrarna utan ser till att få ut så mycket utan att slabba med en massa extra så som filter eller silar. Om det går åt 3-4 liter pga. det så får det göra det helt enkelt. Kör med en hopspider i stället för att ha så mycket "bös" i den i stället

Får väl brygga igen bara :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav Bee » onsdag 2016-05-25 13:24

Jag brukar ta slasket och hälla i en PET, sen häller jag av den klara vörten i en ny, fryser in och använder den till förkultur.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav ecmik » onsdag 2016-05-25 16:57

Bee skrev:Jag brukar ta slasket och hälla i en PET, sen häller jag av den klara vörten i en ny, fryser in och använder den till förkultur.


Smart! Då är det ju inte helt bortkastat! Späder du lite för att sänka SG:t och kokar den på nytt innan jästen ska odlas upp eller?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav Bee » onsdag 2016-05-25 17:04

Jag tar även överproduktion av vört från mäskningen så den blandas med den kokta.
När vörten tinats, mäter jag SG, korrigerar det och kokar kort.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Förluster och trub loss i Beersmith

Inläggav ecmik » onsdag 2016-05-25 22:26

Som sagt, smart! Sjukt onödigt att slänga pengar på DME när man inte behöver.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster