Beersmith IBU

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Beersmith IBU

Inläggav HåkanBråkan » fredag 2015-10-30 16:50

Eftersom humle har olika alfasyra kompenserar man ju mängden upp och ner för att träffa rätt IBU, detta funkar ju bra i Beersmith på alla givor tidigt i koket, men hur är det med 0 min givan och torrhumling finns det någon funktion för att räkna ut mängden för dom också beroende på alfasyran, eller har det ingen betydelse på dom givorna.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Beersmith IBU

Inläggav Jacon » fredag 2015-10-30 16:54

På 0-givan väljer jag alltid steep/whirlpool och anger hur många minuter de ligger i innan grönölet når 80°C. Torrhumling ger om inte ingen så i alla fall ytterst lite alfasyra.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg

Re: Beersmith IBU

Inläggav HåkanBråkan » fredag 2015-10-30 17:06

Jacon skrev:På 0-givan väljer jag alltid steep/whirlpool och anger hur många minuter de ligger i innan grönölet når 80°C. Torrhumling ger om inte ingen så i alla fall ytterst lite alfasyra.

Innebär det att jag inte behöver kompensera mängden humle i 0 givan och för torrhumlingen beroende på alfasyran
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Beersmith IBU

Inläggav Jacon » lördag 2015-10-31 22:27

Jo, 0-givan ger bitterhet ner till 80°C ungefär. För mig tar det ca 10-15 min att komma ner dit om jag bara låter grönölet stå efter kok, utan att kyla direkt. Kyler du på en gång så går det förmodligen rejält mycket fortare och du kan förmodligen strunta i att kompensera. Har du beräknat 40 ibu så kommer ölet ändå inte vara 40 ibu i slutändan eftersom att en hel del beska försvinner under jäsningen. Allt beror ju så klart på vad man brygger. Om du brygger ett normalbeskt öl kanske det inte spelar så stor roll så vida du inte slänger i 500 g i 10 l. Då kommer det garanterat bli beskt.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster