[Beersmith] volymer och temperaturer

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Beersmith] volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 06:26

Jag fick en fråga på bloggen som jag inte kan stoppa huvudet i sanden för längre. Med men min senaste bryggning bestämde jag mig för att mäta alla volymer och SG väldigt noggrant genom hela processen för att trimma in min Beersmith-profil bättre. Det som stör mig med volymberäkning är expansionen av vätska vid olika temperaturer och att dessa korrigeras för ibland i Beersmith:

10c: Inmäskningsvatten och lakvatten - eller vad kranvattnet råkar ha
78c: Preboil volume - jag mäter efter mashout och inte vid 66c, se kommentar nedan
100c: Postboil volume - som bestämmer slutvolymen till mitt boil off-värde
20c Batchsize - Beersmith drar plötsligt dragit bort 4%

Efter lite googlande (ja jag gör sånt innan jag startar en ny tråd här) så hittar jag Beer Smiths grundares (Brad Smith) syn på saken specifikt vid preboil volume:
I'm assuming it is after draining the mash - I've not done a temperature adjustment to the volume for this calculation, though at 150F (66c) the difference should be small.
I min hjärna är det ca 2% som vätskan svällt under detta förlopp vilket är 1,2 liter i mitt system och i mina ögon inte försumbart när jag försöker göra en så exakt profil som möjligt.

De värdena som påverkas är grain absorbtion (där preboil volume styr), boil off rate (där preboil och postboil vulme styr) och till viss del loss to trub and chiller för att få rätt mängd inmäskningsvatten till förväntad batchsize när boil off rate är korrekt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav martinb » torsdag 2015-08-13 08:21

Glöm ej humleabsorbtionen! Där har vi en volymtjyv av rang!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 09:04

Absolut, men den går in under loss to trub&chiller och är inte temperaturberoende vilket var fränst mitt spörsmål med denna tråd. Jag fattar inte hur det är tänkt riktigt i programmet.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Falkens » torsdag 2015-08-13 09:57

Någon fråga du lyft till Brad Smith för att "utveckla" så att säga :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 10:06

Han har ju redan kommenterat och sagt att han inte tagit någon hänsyn till detta mer än från färdigkokat 100c till jäshink 20c.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Falkens » torsdag 2015-08-13 10:21

Sant men om man ser det som missvisande så känns inte programmet 100% det var så jag tänkte
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-08-13 10:28

Hehe. Sorry för att jag slängde ur mig frågan så vårdslöst.. Nä jag är rätt säker på att denna diskussion har gjort Brad tokig mer än en gång. Kommer fortsätta att mäta mina volymer via beersmiths tanke. Aktuell temp på volymen.
Gäller att ha 2% förlusten efter mäskning i huvudet dock. Som du säger, vill med trimma in min Bm helt. Jag har ställt min grain absorption till 0,7000oz istället. Verkade stämma på cl efter mäskning. Men ska tänka om det saknades 1.2 med kallmått..
Sen vet jag att grabbarna på braumeister forumet vägrar skriva in sin trub lost. Då detta höjer upp vattnet för mycket och OG blir fel. Enligt dom. Kanske bättre att ha dom i bakhuvudet med..
Dock kommer jag göra en kall mätning i anteckningarna hela vägen..
Ska uppdatera dig med lite mer brygg info på din blogg idag, fyller på min kommentar där. Missade tex att malten inte va 10,5kg utan snarare 12,3kg..
Tack för ett förklarande
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 10:44

Nej det är jag ska ska tacka för att du lyfte ämnet. Spännande det här med loss to trub, den tråden på bm-forum har jag missat, länk?

Jag räknade ut min grainabsorbtion till 0.55 sist men det var med 50% vete som är skallöst, får mäta igen nästa bryggning när den nu kan tänkas bli...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-08-13 10:57

Lindh skrev:Nej det är jag ska ska tacka för att du lyfte ämnet. Spännande det här med loss to trub, den tråden på bm-forum har jag missat, länk?

Jag räknade ut min grainabsorbtion till 0.55 sist men det var med 50% vete som är skallöst, får mäta igen nästa bryggning när den nu kan tänkas bli...

Ibland skriver jag för fort. Men ibland får jag rätt med visste att det var problem med Trub i vilket fall.
Dock räknade jag hela mitt recept igår utan någon lost, när jag sen fyllde i 5l lost. Då slänger beersmith på mer vatten men ingen malt. Hade alltså hamnat fel i OG med trubloss ifyllt.. Right?

"But be aware of an odd Beersmith behavior: when you adjust Trub loss, Beersmith adjusts the volumes of water; holds OG the same, but does not increase your grain bill; and assumes increased mash efficiency - which will could lead you to an OG miss. If you're still dialing in your process and want to make adjustments, it is better to put all your losses into bottling/fermenter loss and keep track of the losses "in your head" (i.e., .5 liters loss to trub, 2 liters loss for starter, 1 liter loss in fermenter, etc.) to end up with the bottling volume that you want (bottling volume is batch size minus the losses you put in for bottling/fermenter losses). <br /><br />For the wort absorbed into the hops, Beersmith doesn't try to estimate that. If you're doing a recipe that has a TON of hops, you might need to try to estimate it and put it in with your other losses, but for most recipes, that absorption will be minimal (less than 2%)."

Edit länk..
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?t=
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 11:09

Din länk lirar inte...

Hittade det här dock: https://forum.braumeisters.net/viewtopi ... 531&p=5161

Kan inte jämföra med egna värden just nu men generellt tycker jag de verkar ha väldigt låga masheff och inte justera något med brewhouse eff.
Min plan var att mäta allt så noga jag kan, skriva i allt i alla fält jag kan och sedan kunna få vettiga värden. Tyvärr känns det inte som om Beersmith är tillräckligt genomtänkt på de olika parametrarna för att det ska bli exakt utan halvnöra verkar duga.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-08-13 11:19

https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?t=982
Inlägg 15 har länk till mitt kopierade..
Slut lirat för den länken tydligen..
Jo jag håller med dig. Kommer fortsätta nu när man har en sjysst grund att bygga på.. Bara andra bryggningen på Bm igår, tredje till helgen antagligen..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Falkens » torsdag 2015-08-13 11:59

Följer med stort intresse... stör mig på att man inte kan skapa BS så man slipper ha delar i huvudet. Saker som är av stor vikt
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 12:13

Jag kommer inte kunna brygga på några månader så jag får svårt att testa dessa värden mer tyvärr.
Men en tanke är att använda batchsize som volym i bryggverk efter kylning. Då är förvisso trub kvar som bör vara hyffsat konstant men då påverkas inte batchsize av mängden humle.
Jag hade önskat en genomgång över hur verje ruta är beräknad och vilka som påverkar varandra.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-08-13 12:51

Jag är glad att du hann mäta upp och fixa med siffrorna så väl du gjorde. Jag slapp hela grunden och har fin liret kvar. Jag kanske kommer på nåt vettigt innan du bryggt igen. Talar isf om detta. Fått så mycket hjälp och respons av dig sen jag började brygga. Hade vart skönt att ge tillbaka lite. Hehe..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » fredag 2015-08-14 10:26

Skrev in mina data i excelfilen "braumeister volume calculator" som jag hittat på nätet. Stämmer ner på decimalen med alla volymer även på 77c/100c/20c jämfört med mina uppmätta värden. Det är ju rätt enkla data egentligen, bara svårt att veta hur beersmith fungerar under huven...

Ser när jag labbar med kalkylatorn att batchsize och brewhouse eff. är postboilvolume inkl trub/hop gånger OG. Den tanken är intressant nör man som jag lämnar 2-3 liter vört för att slippa saftsil.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Nästa

Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster