[Beersmith] volymer och temperaturer

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Grindcrusher » lördag 2015-08-15 08:50

Jag delar er irritation.

Har valt att köra 0% volym-expansion eftersom jag mäter mina volymer i rumstemp. När jag kollar preboil tar jag tempen och knappar in i ett excel-ark som ger mig motsvarande volym i rumstemp. Jag tappar teoretiskt ca 2% mindre mäskvatten till malten än vad BS beräknar, men det kvittar för mig eftersom jag kompenserar volymen efter effektiviteten innan kok. IBU-beräkningen blir också olika beroende på om BS räknar med expansionen av vätskan men det är ju ändå en relativ och högst spekulativ beräkning.

Beersmith räknar väl helt enkelt med att alla volymer mäts kokande om man kör 4%. Jag mailade honom om det i våras och tycker att ni ska göra detsamma, så hoppas vi på tydligare och bättre funktion i nästa version. Dessutom irriterande otydligt att "loss to trub" är rent volym-mässigt och inte tar hänsyn till OG. Jag sätter 0 och räknar på volym efter kok. Prickar numer i princip alltid OG +/- en eller två pinnar.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Falkens » tisdag 2015-08-18 19:05

Det verkar som att man måste tänka mycket utanför boxen vad gäller beersmith, det är trist tycker jag. Jag känner att jag skulle vilja kunna lita på det så pass att man inte ska behöva lägga till eller dra bort i huvudet varje gång.

Ser fram emot när du gör en "BeerSmith for dummies" Lindh (nä, det är inte ledande på något vis *skratt*) Där man går igenom fält för fält, del för del... kanske något för hembryggaren?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Lindh » tisdag 2015-08-18 19:48

Det ser jag också fram emot, men jag fattar inte hur alla fält fungerar riktigt. Finns en del konstiga uträkningar som spökar för mig fortfarande...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith, volymer och temperaturer

Inläggav Falkens » tisdag 2015-08-18 20:26

Lindh skrev:Det ser jag också fram emot, men jag fattar inte hur alla fält fungerar riktigt. Finns en del konstiga uträkningar som spökar för mig fortfarande...


Spökar för dig?? :shock: Inte undra på att det spökar för mig då :wink:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Föregående

Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster