[Beersmith] appen någon som har koll?

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Beersmith] appen någon som har koll?

Inläggav Robbix » tisdag 2015-02-24 22:03

Kör med BS i mobilen men har inte riktigt blivit klok på om man kan räkna ut vattenbehandling på något sätt. Det finns ju olika inställningar kring vatten men kan den på något sätt tex. ta mitt Göteborgsvatten och ge förslag på tillsatser för att likna London?

Alternativt vart finner man en bra uträknare?
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Kenneth » tisdag 2015-02-24 22:29

Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Robbix » onsdag 2015-02-25 08:32

Tack Kennteh! Labbar lite med mitt vatten där och försöker nå ett vatten lämpligt för en Pale Ale.

Brygger ju med en BM20 numera och för att inte cykla rätt ut i skogen så undrar jag...

Är det totala mängd vatten jag fyller min BM med innan jag börjar mäska tex. 23Liter plus lakvattnet tex. 5L som ska beräknas på eller lämnas lakvattnet utanför beräkningarna? Anar att man räknar på mäskvattnet för att även kunna pricka PH...

Kenneth skrev:Kolla in denna länk: http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Ölofsson Brewing » onsdag 2015-02-25 10:28

Räkna på din totala mängd färdigt öl, eller din batch size. Tillsätt salterna efter mäsken är färdig.

Här är en del vattenprofiler till Beersmith jag gjort utifrån John Palmers böcker och diverse forskning på nätet:
https://drive.google.com/file/d/0By31fw ... sp=sharing

Du måste fortfarande skaffa en vattenrapport från ditt lokala renings/vattenverk och föra in din vattenprofil du utgår ifrån. sedan kan du använda beersmiths water tool för att kalkylera additions för just ditt vatten.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarvisningsbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Robbix » torsdag 2015-02-26 11:37

Ska man inte tillsätta när man når mäsktemperaturen? Har gjort detta innan. Vattenrapporten har jag och har testat att vattenbehandla "light" alltså justerat ph innan men känner att jag vill djupdyka (höhö) i vattenbehandling nu. Tack för länken!

Ölofsson Brewing skrev:Räkna på din totala mängd färdigt öl, eller din batch size. Tillsätt salterna efter mäsken är färdig. Här är en del vattenprofiler till Beersmith jag gjort utifrån John Palmers böcker och diverse forskning på nätet:
https://drive.google.com/file/d/0By31fw ... sp=sharing

Du måste fortfarande skaffa en vattenrapport från ditt lokala renings/vattenverk och föra in din vattenprofil du utgår ifrån. sedan kan du använda beersmiths water tool för att kalkylera additions för just ditt vatten.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Ölofsson Brewing » fredag 2015-02-27 11:52

Vad jag hört så är det bättre att tillsätta sina vattenbehandlingssalter när mäsken är klar och koket ska gå igång. just för att maltbädden inte ska binda upp för mycket av salterna så att salterna åker ur vörten med maltresterna när mäskningen är klar.

PH justeringar av vattnet däremot ska ju göras till mäsken.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarvisningsbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Bee » lördag 2015-02-28 00:26

Det känns lite som en filosofisk fråga. Vill man efterlikna ett vatten i processen eller krydda vörten?

Själv tillsätter jag i mäsken, då det är så jag lärt mig och alltid gjort. Jag har inte läst vattenboken och är än så länge nöjd med de profiler jag använder och resultatet av dessa.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Leon » lördag 2015-02-28 10:51

Jag läste att kalsium är bra för mäskningen, så jag har haft i mina ca 12g kalsium i mäsken. men jag är ingen expert :)
Användarvisningsbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: torsdag 2015-01-08 14:26
Ort: Örebro

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav ekstedt » lördag 2015-02-28 16:27

Ölofsson är inne på rätt spår. Vill man justera mäsk-pH måste man förstås tillsätta salterna till mäsken. Är man enbart ute efter att påverka ölets smak (förstärka beska med sulfater exempelvis) så är det enklare att tillsätta vid koket. Vill man härma en viss vattenprofil ska man vattenbehandla allt bryggvatten.

En längre utläggning ges här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Brewsnail » lördag 2015-02-28 19:56

Ölofsson Brewing skrev:Vad jag hört så är det bättre att tillsätta sina vattenbehandlingssalter när mäsken är klar och koket ska gå igång. just för att maltbädden inte ska binda upp för mycket av salterna så att salterna åker ur vörten med maltresterna när mäskningen är klar.

PH justeringar av vattnet däremot ska ju göras till mäsken.


Saltbalansen påverkar pH, men Cl/SO4 balansen kan man gärna justera i koket
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Robbix » söndag 2015-03-01 08:40

Kommer fortsätta att ha i allt i mäsken iaf tills jag läst på ytterligare. Blir till att köpa lite mer litteratur inom kort.

Är det någon av er som vattenbehandlat lakvattnet för att justera ph? Detta har jag ej gjort och nu när jag endast lakar med runt 5L i min BM så känns det ännu mindre nödvändigt. Finns det några ölstilar där jag bör överväga att även justera ph i lakvattnet framtiden?
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Beersmith appen någon som har koll?

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-01 14:12

Justerar alltid lakvattnet till under 6 i pH. Vill man undvika skalkärvhet är det en god idé.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster