Kveik och Torrhumling

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Kveik och Torrhumling

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2023-08-28 12:35

Jag använder Kveik sedan en tid tillbaka. Jäser vid 35 grader och det fungerar nog bara bra. Men min fundering är ur jag skall göra vid torrhumlingen som jag i princip alltid vill göra. Det känns fel att göra det vid 35 graders så jag har sänkt temperaturen till 25 grader då jäsningen avtagit och kör i humle då men det kanske är fel? Vilken temperaturprofil skulle ni föreslå? (Jag brygger Hazy IPA oftast)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Kveik och Torrhumling

Inläggav Bosse Dalenius » söndag 2023-09-10 11:17

Bosse Dalenius skrev:Jag använder Kveik sedan en tid tillbaka. Jäser vid 35 grader och det fungerar nog bara bra. Men min fundering är ur jag skall göra vid torrhumlingen som jag i princip alltid vill göra. Det känns fel att göra det vid 35 graders så jag har sänkt temperaturen till 25 grader då jäsningen avtagit och kör i humle då men det kanske är fel? Vilken temperaturprofil skulle ni föreslå? (Jag brygger Hazy IPA oftast)


Ingen ???? :(
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Kveik och Torrhumling

Inläggav aletorp » söndag 2023-09-10 12:17

Jag har vid flera tillfällen torrhumlat direkt i serveringsfatet som då har haft "flytande stigrör". Torrhumlat i rumstemperatur några dagar sedan in i serveringskylen. Orsaken till att jag gjorde detta var att jag då hade problem med kallkrasch. Numera sänker jag temperaturen till 15C efter jäsningen och sedan torrhumlar några dagar innan kallkrasch.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster