Hjälp en nybörjare med recept utifrån humle

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Hjälp en nybörjare med recept utifrån humle

Inläggav rocky » fredag 2021-11-19 13:02

Hej!
Jag började brygga öl ganska nyligen och har gjort kanske 4 satser hittills, endast med färdiga receptkit från Humlegården. Har gjort pilsner och saison.

Nu har jag några påsar med humle i frysen och vill kombinera någon/några av dessa med malt och jäst, och behöver hjälp med recepttips.
Kan tänka mig det mesta förutom stout och liknande mörk öl.

Jag brygger 10 liter åt gången p.g.a endast 17-liters kastrull (biab), men 20 liters recept går bra då jag helt enkelt halverar recepten.

Humle jag har:
70 g Citra USA, 12,4%
40 g East Kent Goldings
50 g Tettnanger 7,8%
25 g Saaz
60 g Magnum
Även en utgången (2012) 90 g Northern Brewer kottar (kanske är bäst att slänga?)

(bonusfråga: finns det någon försäljare som skickar malt/jäst fraktfritt, eller billigare än hundringen?)

Tacksam för tips!
rocky
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2021-11-19 12:52

Re: Hjälp en nybörjare med recept utifrån humle

Inläggav SGP » fredag 2021-11-19 13:47

Magnum är en bra bitterhumle så den passar utmärkt att använda vid 60 minuter för nästan allt.

Det typiska användningsområdet för East Kent Golding är en brittisk bitter. Pale ale malt, lite ljus och mörk karamellmalt, måttlig mängd bitterhumle vid 60 minuter och en bra giva EKG vid 10 minuter eller så. Ölstilen bitter är trots namnet sällan särskilt bitter. Jäs gärna med engelsk ale-jäst. Undvik S-04.

Tettnanger och Saaz är utmärkta för sena givor i en lager. 100% pilsnermalt, tysk eller tjeckisk jäst. 20-30 IBU Magnum beroende på hur mycket beska du gillar.

Med Citra får du en bra amerikansk pale ale eller IPA. Testa laga en SMASH (single malt and single hops) med 100% pale ale malt och Citra. Ta lite till beskan och lägg i mer precis i slutet av koket. Får du nåt över kan du torrhumla med det senare. Vanlig US-05 funkar bra som jäst eller nästan vilken ale-jäst som helst.

Har du haft humlen i frysen så är NB kanske inte i toppskick men den är inte nödvändigtvis helt förstörd. Det är bara att testa. Åtminstone som bitterhumle i en brittisk bitter kan den nog funka.

Det är mina förslag i alla fall.
Senast redigerad av SGP fredag 2021-11-19 13:55, redigerad totalt 1 gång.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hjälp en nybörjare med recept utifrån humle

Inläggav Olof Fager » fredag 2021-11-19 13:52

Du hade kunnat använda Magnum till beska och portionera ut Citran mot slutet av koket. Jäs som en lager (om du inte mäter SG: W34/70 på elva grader 5 dagar och sedan 18 grader resten tills två veckor total tid) och flaskjäs 2v. med en 'på bit bitsocker' per flaska för lite högre kolsyra. Kommer bli en trevlig och fräsch modern lager.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hjälp en nybörjare med recept utifrån humle

Inläggav Djonk » söndag 2021-11-21 15:42

rocky skrev:bonusfråga: finns det någon försäljare som skickar malt/jäst fraktfritt


Ja, https://www.brewgoat.se/ om det är en order på över 750:- som väger mindre än 20kg. Om du inte köper massor av jäst behöver du antagligen köpa någon annan utrustning för att komma under viktgränsen. De fyller t.ex. jästankar med malt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster