Hjälp att tyda ett recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Wormdrink79 » måndag 2021-08-02 21:50

Jag är nybörjare i dessa sammanhang. Ska brygga en London Bitter (recept av Greg Hughes)

Till att börja med står det.
OG:1044 FG:1012 Vatten:32 liter.
Så långt allt väl.
Till mäsken 11 liter. Till kokning 27 liter.

Vill helst mäska i all vätska med en gång då jag kör allt i samma gryta.
Hur mycket vatten ska jag ha?

Sammanlagd mängd malt: 4,396 kg.

Tack för hjälpen.
Wormdrink79
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-04-21 09:14

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-08-02 23:16

Kör du du BIAB? 20l-batch? Jag använder program för att räkna ut hur mycket vatten jag ska mäska med, men gissningsvis då typ 27-30 liter från början då några liter försvinner vid mäskningen och ytterligare några vid kokningen och sen lite till som bös i grytan efteråt.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav skyking » tisdag 2021-08-03 01:34

Min grundregel är att inte räkna för mycket på hur mycket vatten som går åt. Det viktiga är lite att se till att du har tillräckligt med vatten förberett så du inte står där med byxorna nere om det skulle behövas mer vatten.

Jag kör iofs inte själv BIAB, men tycker att man bör kunna mäska i med minimalt med vatten: all malt skall vara under ytan, mer vatten än så behöver du inte när du mäskar. Blir saknas det vätska när du plockar ur baggen så kan du antingen använda vätska föra att laka ur mer ur påsen eller bara toppa upp i ditt kärl.