Hjälp att tyda ett recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Wormdrink79 » måndag 2021-08-02 21:50

Jag är nybörjare i dessa sammanhang. Ska brygga en London Bitter (recept av Greg Hughes)

Till att börja med står det.
OG:1044 FG:1012 Vatten:32 liter.
Så långt allt väl.
Till mäsken 11 liter. Till kokning 27 liter.

Vill helst mäska i all vätska med en gång då jag kör allt i samma gryta.
Hur mycket vatten ska jag ha?

Sammanlagd mängd malt: 4,396 kg.

Tack för hjälpen.
Wormdrink79
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-04-21 09:14

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-08-02 23:16

Kör du du BIAB? 20l-batch? Jag använder program för att räkna ut hur mycket vatten jag ska mäska med, men gissningsvis då typ 27-30 liter från början då några liter försvinner vid mäskningen och ytterligare några vid kokningen och sen lite till som bös i grytan efteråt.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav skyking » tisdag 2021-08-03 01:34

Min grundregel är att inte räkna för mycket på hur mycket vatten som går åt. Det viktiga är lite att se till att du har tillräckligt med vatten förberett så du inte står där med byxorna nere om det skulle behövas mer vatten.

Jag kör iofs inte själv BIAB, men tycker att man bör kunna mäska i med minimalt med vatten: all malt skall vara under ytan, mer vatten än så behöver du inte när du mäskar. Blir saknas det vätska när du plockar ur baggen så kan du antingen använda vätska föra att laka ur mer ur påsen eller bara toppa upp i ditt kärl.

Oavsett hur du gör så är det inte så blodigt kritiskt heller. Uppgifterna du gerär lite motsägande, exakt vad säger receptet? Säger det att du skall mäska med 11 liter och tillsätta 27 liter till lakningen och att det skall bli 32 l sötvört att koka? Vill du tillsätta allt vattnet vid mäskningen så gör det bara - vattnet för mäskning OCH lakning. Du förlorar förvissa lite effektivitet med BIAB, men det är inget att få panik över - behövs det justeras något så är det bara till att justera receptet till nästa gång du brygger.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Wormdrink79 » tisdag 2021-08-03 07:17

skyking skrev:Min grundregel är att inte räkna för mycket på hur mycket vatten som går åt. Det viktiga är lite att se till att du har tillräckligt med vatten förberett så du inte står där med byxorna nere om det skulle behövas mer vatten.

Jag kör iofs inte själv BIAB, men tycker att man bör kunna mäska i med minimalt med vatten: all malt skall vara under ytan, mer vatten än så behöver du inte när du mäskar. Blir saknas det vätska när du plockar ur baggen så kan du antingen använda vätska föra att laka ur mer ur påsen eller bara toppa upp i ditt kärl.

Oavsett hur du gör så är det inte så blodigt kritiskt heller. Uppgifterna du gerär lite motsägande, exakt vad säger receptet? Säger det att du skall mäska med 11 liter och tillsätta 27 liter till lakningen och att det skall bli 32 l sötvört att koka? Vill du tillsätta allt vattnet vid mäskningen så gör det bara - vattnet för mäskning OCH lakning. Du förlorar förvissa lite effektivitet med BIAB, men det är inget att få panik över - behövs det justeras något så är det bara till att justera receptet till nästa gång du brygger.


Ja men sweet! Då tänker jag inte oroa mig så mycket över mängden vatten. Tänker att det bli ett kok på drygt 27 liter.
Ja, det skulle ju vara sweet och kunna laka ur påsen, skulle dock behöva ett större kokkärl för att värma lakvatten.

Men som du skriver, jag blir också förvirrad av receptet. Det står att man ska mäska med 11 liter och koka i 27 liter. Siffran 32 liter står högst upp i receptet men det framgår inte riktigt vad dom 32 litrarna avser.

Tack för svaret!
Wormdrink79
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-04-21 09:14

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Djonk » tisdag 2021-08-03 09:08

Känns som att du kan strunta i vad 11L betyder och bara mäska direkt med 32L så borde du hamna nära 27L efteråt.

Två saker håller jag inte med skyking om: du kan få lika bra effektivitet/utbyte med BIAB som andra metoder och man vill helst ha i så mycket mäskvatten som möjligt för att få det. Ett förbehåll är visserligen att det kan bli ganska högt pH om du inte använder mjölksyra eller liknande.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Wormdrink79 » tisdag 2021-08-03 09:46

Tack för bra svar.
Känns som jag kommer göra som du skriver att mäska i 32 och se vad det blir av det. Är som sagt ny i detta så PH:t får komma med tiden. Nu kör jag bara och lär av mina misstag. Har skrivit ner mina missar från förra batchen och förbättrar mig hela tiden.

Tack för er tid och input! Det hjälper en noob :)
Wormdrink79
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-04-21 09:14

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Perwaste » onsdag 2021-08-04 09:00

Wormdrink79 skrev:Jag är nybörjare i dessa sammanhang. Ska brygga en London Bitter (recept av Greg Hughes)

Till att börja med står det.
OG:1044 FG:1012 Vatten:32 liter.
Så långt allt väl.
Till mäsken 11 liter. Till kokning 27 liter.

Vill helst mäska i all vätska med en gång då jag kör allt i samma gryta.
Hur mycket vatten ska jag ha?

Sammanlagd mängd malt: 4,396 kg.

Tack för hjälpen.


I den boken utgår Hughes från att man gör någon form av lakning. Därav anges det volym för mäskningen, och resten skall användas för lakningen. Men det går ju lika bra med BIAB.

Det är den totala vattenåtgången som är 32 liter. Det som blir kvar efter att malten tas ut skall bli ca 27 liter, och det stämmer ju om det är runt 5 kg malt. Sedan är hans recept räknande efter satsstorlek ned i hinken på ca 23 liter.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hjälp att tyda ett recept

Inläggav Wormdrink79 » onsdag 2021-08-04 09:22

Perwaste skrev:
Wormdrink79 skrev:Jag är nybörjare i dessa sammanhang. Ska brygga en London Bitter (recept av Greg Hughes)

Till att börja med står det.
OG:1044 FG:1012 Vatten:32 liter.
Så långt allt väl.
Till mäsken 11 liter. Till kokning 27 liter.

Vill helst mäska i all vätska med en gång då jag kör allt i samma gryta.
Hur mycket vatten ska jag ha?

Sammanlagd mängd malt: 4,396 kg.

Tack för hjälpen.


I den boken utgår Hughes från att man gör någon form av lakning. Därav anges det volym för mäskningen, och resten skall användas för lakningen. Men det går ju lika bra med BIAB.

Det är den totala vattenåtgången som är 32 liter. Det som blir kvar efter att malten tas ut skall bli ca 27 liter, och det stämmer ju om det är runt 5 kg malt. Sedan är hans recept räknande efter satsstorlek ned i hinken på ca 23 liter.


Aha, såklart! Make sense, det låter bra. Tror jag fått grepp om det nu.

Tack för hjälpen!
Wormdrink79
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-04-21 09:14


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron