infusionsmäskning

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: infusionsmäskning

Inläggav Saint » fredag 2021-06-18 07:59

Vill bara visa att det finns ett enkelt alternativ om lyxvillan vill slippa lösa problem. Har bazooka i botten på mitt kokkärl och rostfri maltkorg. Kanske inte får kristallklar vört (oklart varför det är viktigt) men helt ok.
Grytan är på 36 liter och den storleken gör att den tappar typ 1 grad/h utan att isoleras. Skulle jag isolera så håller den nog konstant. Får ut 19-20l utan att laka vid varje bryggning med 5-6kg malt.

Lyxvillan är väl förtjänad att höra alternativen
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: infusionsmäskning

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-06-18 10:45

Tack för er input guys, jag har isolerat en jäshink på 30liter. Igår testade jag att fylla i 18l 80° vatten men utan malt(test) och efter 1h höll vattnet 78,5° så jag antar att det är bra nog åt mig.
Har även gått upp i dimension, fick lite saker av en rörläggare som hjälpte mej med lite rostfria grejer tror det är 1/2 gängor ut från mäsk kärlet samma som i bazookan vad det verkar... och sen en kulventil och nån siliconslang med innerdiameter 12mm (hoppas den tål värmen)

Allt detta började med att jag fick en humle planta när jag installerat en bevattning.
så självförsörjande på "Näs" hittar inget recept på den men när jag tidigare brygde delmalt på den så saknade jag beskan......men är osäker på hur mycket och när jag ska ösa i mina torkade kottar.
har försökt läsa på div forum men förstår inte riktigt det här med oljehalt o annat i humlen


Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: infusionsmäskning

Inläggav ekstedt » fredag 2021-06-18 11:55

lyxvillan skrev:Allt detta började med att jag fick en humle planta när jag installerat en bevattning.
så självförsörjande på "Näs" hittar inget recept på den men när jag tidigare brygde delmalt på den så saknade jag beskan......men är osäker på hur mycket och när jag ska ösa i mina torkade kottar.
har försökt läsa på div forum men förstår inte riktigt det här med oljehalt o annat i humlen


Ett allmänt bra tips för egenodlad humle är att enbart använda den i sena givor, och låta någon beprövad bitterhumle stå för den huvudsakliga beskan. Det är väl trots allt ändå de aromatiska egenskaperna hos din egen humle som är det viktiga?

/Fredrik
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: infusionsmäskning

Inläggav lyxvillan » lördag 2021-06-19 08:41

Ja så kan det ju va... Dess smak är åt äpple, citron ich hållet och kommer från vad jag tror är Sveriges största ekologiska humleodling.
Får kanske höra med dem. Tänkte att den kunde funka som bitter med pga hög alfasyra och oljehalt men där brister min kunskap

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Föregående

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster