Längre eftersmak?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » tisdag 2021-06-01 18:10

martinb skrev:
C-land skrev:Ok! Hur menar ni med sockerlag i primärhinken? Kanske är en dum fråga men bildas det verkligen kolsyra i flaskan efter butlejering då, eller när ska sockerlaget i?
Man gör en sockerlag på Xg/l färdig öl, tillsätter den i primärhinken, eller en hink man tappar om till. Sedan fyller man flaskorna och det blir kolsyra.
Ok! Hur mycket ska man ha till 10 L färdigjäst öl isf?
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-06-01 18:24

Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » tisdag 2021-06-01 20:23

Hövdingen skrev:https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Tack! Bra länk!
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Rotsac » tisdag 2021-06-01 23:27

C-land skrev:Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!

Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.


(Man kan editera föregående inlägg som är stora).

Se upp med:

-Till "flytdosan" så behövs en mjuk silikonslang, så att den kan vrida sig på rätt sätt.
Det rörliga röret som slangen fästs i gör att dosan sakta landar som en månlandare på botten, normalt med insuget en bit ovanför bottensatsen.
Detta fungerade alldeles utmärkt i en 30-Liters plasthink med kran.

-Slanglängden ska provas ut med vatten för den största mängd öl man kommer att brygga.

-Silikonpluggen man monterar i kranens inlopp bör ha ett hål som passar t.ex. ett avsågat jäsrör, eller liknande, som man fäster silikonslangen på.
Eller så tar man en stump hård slang, och någon lämplig bit slang son "överbryggar".
Eller så kan man använda något lämpligt ur "John Guests" digra sortiment.

-Jag avråder från metallstumpar av mässing, eller stål som är förzinkat, förkromat, etc.

-Det finns ett filter till "flötet" jag tipsade om. Både det och filtret kostar en slant, men det är dock rostfritt.
Numera finns det enklare och billigare prylar i form av en plaststump som flyter.
Den anpassar sig dock inte på samma sätt genom vridning, så resultatet närmare botten av hinken blir antagligen mindre ren på det sättet, skulle jag tro.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Längre eftersmak?

Inläggav SGP » onsdag 2021-06-02 07:43

När det gäller priming har jag upptäckt att ett enda kryddmått socker per 50cl flaska räcker alldeles utmärkt. Jag skopar i sockret direkt i flaskan eftersom jag brukar lägga ölet på fat och då det blir bara ett fåtal flaskor extra. Jag vill därför inte röra ner sockerlag i hela batchen.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » fredag 2022-01-21 15:38

Hittade denna tråd igen, och efter lite pillighet så lyckades jag bra sist. Smaken jag inte gillade är borta. Om det beror på jästen vet jag inte men bytte till Nothingham Ale Yeast. Jag körde endast kalciumsulfat i mäsken och jäste sedan på 14° i 3 dagar sedan 18° resterande. Använde Dansukker mini bitar samt flaskfyllare. Man kan alltid bli bättre såklart men denna blev bra. Blev en session-IPA på 4,8%, stämde bra med BeerSmith. Nästa steg blir bryggverk och sedan fat hade jag tänkt. :)
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Föregående

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron