Längre eftersmak?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Längre eftersmak?

Inläggav C-land » lördag 2021-05-29 12:10

Har bryggt några satser under det senaste året och börjar få kläm på det. Dock tycker jag att eftersmaken ofta blir lite tunn i de flesta öl, med undantag för en California Common som fick en rejält bra maltig eftersmak. Men när det kommer till IPA så undrar jag om det finns några knep? Upplever eftersmaken som lite vattnig och "citronig".

Använder BIAB metoden, ofta SafeAle jäst. 10 L åt gången.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Perwaste » lördag 2021-05-29 21:30

Gör du dina egna recept eller brygger du efter andras recept?

Oavsett andras recepts smaker etc så är det du som ska vara nöjd, så som du vill ha det. Det kan vara en idé att brygga om någonting du gjort, där det iofs blivit bra, men du saknar maltigheten. Trsta då att skifta över lite basmalt mot specialmalt. Kanske Wienermalt istället, eller liknande. Eller leta efter en jäst som framhäver malten mer. Men ändra bara en sak i taget så du vet vad som ger utslag, eller inte.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » lördag 2021-05-29 21:45

Perwaste skrev:Gör du dina egna recept eller brygger du efter andras recept?

Oavsett andras recepts smaker etc så är det du som ska vara nöjd, så som du vill ha det. Det kan vara en idé att brygga om någonting du gjort, där det iofs blivit bra, men du saknar maltigheten. Trsta då att skifta över lite basmalt mot specialmalt. Kanske Wienermalt istället, eller liknande. Eller leta efter en jäst som framhäver malten mer. Men ändra bara en sak i taget så du vet vad som ger utslag, eller inte.
Har gjort både efter recept (t ex Stigbergets West Coast, jämfört båda och de är lika men eftersmaken är den samma som alla andra öl jag gjort. Jag vattenbehandlar på ett "enkelt" sätt med kalciumsulfat och kalciumklorid men inget mer meck. När det kommer till IPA vill man ju gärna ha en lång fruktig eftersmak, eller tänker jag fel?

California Common batchen blev bra så maltiga öl är nog inte problemet utan det är mer IPA som blir tråkig i smaken. Första klunken bra, sen faller det bort.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Karl R » måndag 2021-05-31 09:12

Tja

Vänta med mineraltillsättningar tills du är hemma i de andra aspekterna. Saltning kan lyfta ett öl från bra till jättebra. Men det kan också förvirra rätt mycket innan dess.
Sen, det du far efter kan vara en hel massa olika grejer. Men spontant
* se över maltnotan
* fundera på kolsyrenivån
* vart får du in syre?

Alltså, jag säger inte att jag har rätt i dessa punkter ovan, vill bara visa på att det finns en del grejer att tänka igenom.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » måndag 2021-05-31 09:24

Karl R skrev:Tja

Vänta med mineraltillsättningar tills du är hemma i de andra aspekterna. Saltning kan lyfta ett öl från bra till jättebra. Men det kan också förvirra rätt mycket innan dess.
Sen, det du far efter kan vara en hel massa olika grejer. Men spontant
* se över maltnotan
* fundera på kolsyrenivån
* vart får du in syre?

Alltså, jag säger inte att jag har rätt i dessa punkter ovan, vill bara visa på att det finns en del grejer att tänka igenom.
Bra tips! Kolsyrenivån kan spöka lite för mig. Primar med carbonation drops, en tablett per 33cl flaska. Tycker det skummar väldigt mycket vid upphällning samt att ölen smakar något bättre när ölen fått stå några minuter. Skummet smakar lite som den eftersmaken jag vill få bort, det där "cintroniga" jag nämnt tidigare. Svårt att sätta fingret på smaken.

Syre får jag nog in vid flyttning från kastrull till jäskärlet då jag häller ner det via en saftsil. I övrigt ska det nog inte vara några problem. Möjligen vid butlejering men försöker få ölet att rinna längs kanten ner i flaskan försiktigt.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Karl R » måndag 2021-05-31 11:54

Ja, alltså om du övergår till t.ex priming med liten ml-spruta i varje flaska, så kan det vara en förbättring.

Just i det läget med saftsil kan det väl vara befogat att syresätta, så det kan väl vara. Men visst.

Längs flaskans innerkant vill du helst inte att ölet ska rinna, utan använd hellre en flaskfyllare. fyller på underifrån.

svårt att pinpointa det citroniga såhär. Men det kan mycket väl vara allt från bristande rengöring till något annat. Men att se över rengöringen kan vara en idé, om inte annat för att utesluta det senare.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » måndag 2021-05-31 12:28

Karl R skrev:Ja, alltså om du övergår till t.ex priming med liten ml-spruta i varje flaska, så kan det vara en förbättring.

Just i det läget med saftsil kan det väl vara befogat att syresätta, så det kan väl vara. Men visst.

Längs flaskans innerkant vill du helst inte att ölet ska rinna, utan använd hellre en flaskfyllare. fyller på underifrån.

svårt att pinpointa det citroniga såhär. Men det kan mycket väl vara allt från bristande rengöring till något annat. Men att se över rengöringen kan vara en idé, om inte annat för att utesluta det senare.
Ok! Jag har en flaskfyllare men tyckte den va knepig att använda. Ska ta mig en titt på det igen.

Hur mycket socker bör man ha isf om man använder en ml spruta? Tidigare primade jag med kryddmått men det blev slabbigt och en del öl pyste då.

Jag desinficerar hela tiden, och försöker vara extremt noggrann men det ultimata hade kanske varit att brygga utomhus.

Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.

För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Rotsac » måndag 2021-05-31 13:16

C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?


Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?
"Bränner" den?

Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.

Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska

Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-38-med-fjader

[url]https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-12-med-fjader

För att ha järnkoll på kolsyran, och notera vad respektive jäst, vid olika F.G. och sockermängder skapar för tryck vid en viss temperatur:
https://shop.humle.se/utrustning/matning/tryckmatare-for-bygelflaska

Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/humlefilter/humlefilter-till-clear-beer-draught-system
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » måndag 2021-05-31 13:59

Rotsac skrev:
C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?


Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?
"Bränner" den?

Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.

Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska

Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-38-med-fjader

[url]https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-12-med-fjader

För att ha järnkoll på kolsyran, och notera vad respektive jäst, vid olika F.G. och sockermängder skapar för tryck vid en viss temperatur:
https://shop.humle.se/utrustning/matning/tryckmatare-for-bygelflaska

Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/humlefilter/humlefilter-till-clear-beer-draught-system



Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!

Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav erno » måndag 2021-05-31 20:11

C-land skrev:
Rotsac skrev:
C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?


Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?
"Bränner" den?

Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.

Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska

Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-38-med-fjader

[url]https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-12-med-fjader

För att ha järnkoll på kolsyran, och notera vad respektive jäst, vid olika F.G. och sockermängder skapar för tryck vid en viss temperatur:
https://shop.humle.se/utrustning/matning/tryckmatare-for-bygelflaska

Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/humlefilter/humlefilter-till-clear-beer-draught-system



Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!

Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.
Testade carbonation drops för några år sedan när jag var lite lat. Hade fram till dess alltid primat med sockerlag på strösocker. Upplevde en lätt syrlig smak och tänkte att det var något spök med jäsningen. När även nästa batch primad med carbonation drops hade samma smak trots noggrann rengöring av all utrustning gick jag tillbaka till strösocker. Inga problem sedan dess.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » tisdag 2021-06-01 10:00

erno skrev:
C-land skrev:
Rotsac skrev:
C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?


Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?
"Bränner" den?

Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.

Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska

Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-38-med-fjader

[url]https://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/fyllare/flaskfyllare-12-med-fjader

För att ha järnkoll på kolsyran, och notera vad respektive jäst, vid olika F.G. och sockermängder skapar för tryck vid en viss temperatur:
https://shop.humle.se/utrustning/matning/tryckmatare-for-bygelflaska

Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/humlefilter/humlefilter-till-clear-beer-draught-system



Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!

Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.
Testade carbonation drops för några år sedan när jag var lite lat. Hade fram till dess alltid primat med sockerlag på strösocker. Upplevde en lätt syrlig smak och tänkte att det var något spök med jäsningen. När även nästa batch primad med carbonation drops hade samma smak trots noggrann rengöring av all utrustning gick jag tillbaka till strösocker. Inga problem sedan dess.


Ja ok! Jag primade med 3 krm per flaska och då vågade jag inte ge bort en öl för det fanns risk att de pyste. Lite pinsamt helt enkelt. Så gick över till carbonation drops och sedan dess har inte en flaska pyst. Frågan är om 3 krm är för mycket? Kanske endast 2?
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-06-01 10:47

Lättast är sockerlag direkt i primhinken. Då är det läst att fördela sockret jämt, allt läser sig i vätskan och du råkar inte spilla socker utanför flaskan. Huruvida 3 krm räcker eller inte kan jag inte svara på. Jag måter socker i gram och inte volym.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Längre eftersmak?

Inläggav Djonk » tisdag 2021-06-01 12:23

Håller inte med om att det är lätt att fördela sockret jämnt i hink, dessutom leder det till mer disk och risk för oxidation som kanske är C-lands egentliga problem med sin IPA. Ett första steg tycker jag borde vara att använda flaskfyllare och kanske skippa torrhumling och se om det fungerar bättre.

Ett enkelt och billigt alternativ till carbonation drops är minisockerbitar till 33cl och vanliga till 50cl. (Ja, 3krm riskerar att bli för mycket i 33cl)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Längre eftersmak?

Inläggav C-land » tisdag 2021-06-01 15:57

Djonk skrev:Håller inte med om att det är lätt att fördela sockret jämnt i hink, dessutom leder det till mer disk och risk för oxidation som kanske är C-lands egentliga problem med sin IPA. Ett första steg tycker jag borde vara att använda flaskfyllare och kanske skippa torrhumling och se om det fungerar bättre.

Ett enkelt och billigt alternativ till carbonation drops är minisockerbitar till 33cl och vanliga till 50cl. (Ja, 3krm riskerar att bli för mycket i 33cl)
Ok! Hur menar ni med sockerlag i primärhinken? Kanske är en dum fråga men bildas det verkligen kolsyra i flaskan efter butlejering då, eller när ska sockerlaget i?

Låter vettigt med mindre sockerbitar i, och 3 krm kanske är för mycket. Ska testa med sockerbitarna + flaskfyllare i kommande brygd. Ska uppdatera vad som händer. Burkar dock inte torrhumla så mycket längre, anser det blir grötigare och mer partiklar. Men kommande recept (Lindh APA) ingår det torrhumling så ska ge mig på det igen. Tack för tipsen iaf!
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Längre eftersmak?

Inläggav martinb » tisdag 2021-06-01 17:07

C-land skrev:Ok! Hur menar ni med sockerlag i primärhinken? Kanske är en dum fråga men bildas det verkligen kolsyra i flaskan efter butlejering då, eller när ska sockerlaget i?
Man gör en sockerlag på Xg/l färdig öl, tillsätter den i primärhinken, eller en hink man tappar om till. Sedan fyller man flaskorna och det blir kolsyra.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster