Framställa jäst av öl.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Framställa jäst av öl.

Inläggav bransta » onsdag 2021-03-31 16:12

Har läst att man kan framställa jäst från en öl man gillar på systemet. Man skulle blanda 1 dl öl med spraymalt i magnetomröraren, tyvärr fick det ingen jäs effekt alls?
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav SGP » onsdag 2021-03-31 16:16

Om ölen är pastöriserad och/eller filtrerad finns troligen inga (levande) jästceller kvar. Finns det sedment i flaskan kan det vara värt att prova men då ska man också tänka på att vissa bryggerier använder en annan jäst för efterjäsningen i flaskan så det kanske inte blir önskat resultat i alla fall.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav bransta » onsdag 2021-03-31 16:19

Tack för svar, då lägger vi ner den tanken.
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav Kenneth » torsdag 2021-04-01 08:46

Det går utmärkt att odla jäst från (vissa) ölflaskor.
Det gäller bara att veta att det finns jäst i dem.
Till exempel de öl som det står "Bottle conditioned" (engelska) eller "Sur lie" (belgiska eller franska).
De flesta trappistöl har jäst som man kan odla och brygga på.
En hel del engelska ales, till exempel Fullers´ IPA, 1845 och Vintage och några till.
Även en del svenska mikrobryggerier har jäst kvar i flaskorna.

Belgiska wit-bier har ofta jäst som fungerar att brygga på.

Det fanns en svensk hemsida som innehöll rätt mycket information om vilka öl som hade jäst i sig, men jag hittar inte den på nätet längre :(
Har för mig att den var gjord av Anders Lundquist som var kassör i SHBF på slutet av 90 talet.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav Djonk » torsdag 2021-04-01 14:17

Kan lägga till Chimay och Westmalle till listan, fungerar fint men man bör ju använda just bottensatsen. Häll upp ~3/4 av ölet och drick, sen får man snurra runt det som är kvar till att bottensatsen har släppt. Kan också vara en bra idé att använda mer än en flaska för att förbättra chanserna och helst det svagaste ölet i sortimentet.

Tyvärr är det ganska vanligt att använda en annan jäst för flaskjäsningen, även bland belgiska bryggerier. Man kanske tror att det ska bli en wit men så är det lagerjäst man har fått liv i. Bäst att smaka förkulturen eller göra en liten testbryggning först.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-04-01 14:55

Om jag minns rätt är det ingen av trappistbryggerierna som använder annan stam för flaskjäsning, annat än Orvall som använder brett.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav ekstedt » torsdag 2021-04-01 18:55

Hövdingen skrev:Om jag minns rätt är det ingen av trappistbryggerierna som använder annan stam för flaskjäsning, annat än Orvall som använder brett.


Helt riktigt. De enda bekräftade fallen jag känner till där en ny jäst tillsätts vid flaskning är Hoegaarden och S:t Bernardus. Det är också vanligt bland tyska veteölsbryggerier att centrifugera bort originaljästen och tillsätta en lagerjäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav MCMLXXXII » fredag 2021-04-30 09:43

Djonk skrev:Chimay


Jag kan varmt rekommendera att odla på denna. Resultatet från min bryggning med jäst odlad från den blå (fyra flaskor) blev över all förväntan.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Framställa jäst av öl.

Inläggav Kenneth » onsdag 2021-05-05 19:45

Bryggde en Weissbier idag på jäst från två flaskor Ayinger Bräuweiss.finns på tillfälliga nyheter på bolaget.
Jästen var lite trött men efter två dagar satte den igång.
Typisk veteölsjäst.
Överjäst som ligger på ytan och är lite "slemmig".
Väntar med spänning på resultatet.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster