Recepthjälp Stout

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Recepthjälp Stout

Inläggav arer » lördag 2021-03-13 14:25

Hej
hade tänkt brygga denna
https://www.seriouseats.com/recipes/201 ... ewing.html

Har tre frågor
1. Vatten jag kan använda råvatten med ph 5,3 eller det som kommer efter kalkfiltret med ph 8,5. Vilket passar bäst, har läst att stouter ska ha hårdare vatten?
2. Jag tänkte köpa maltextrakt/spraymalt för en eventuell komplettering om effektiviteten inte blir tillräckligt hög. Ska jag köpa ett extrakt som är gjort på pale ale-malt eller spelar det ingen roll, behöver ju även använda något till förkulturen kan jag använda samma extrakt där eller ska jag använda olika typer
3. Det står att jag ska flytta ölen till en sekundär jäsning efter 3 veckor "and age in a cool dark place for another 3 to 6 weeks" vad är kallt 0 grader/5 grader/10 grader/15 grader
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Re: Recepthjälp Stout

Inläggav Djonk » lördag 2021-03-13 18:16

1. svårt att svara på, knappa in hela vattenrapporten och receptet i t.ex. Bru'n Water för att få ett hum om det landar på något vettigt värde. Sen är det personlig preferens också.

2. kör på vanligt ljust extrakt tycker jag.

3. låt det ligga kvar istället och lagra kortare tid om du ställer det nära nollan. Skulle inte tro att du vinner mycket på att låta det stå mer än 3 veckor till även om det skulle stå i rumstemperatur.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Recepthjälp Stout

Inläggav arer » söndag 2021-03-14 20:26

Hej tack för svar

Enligt rapporten är det (efter filtret)
Alkalinitet (mg/HCO3) 111
Hårdhet 5,8 dH´
Kolsyra <5 mg/l

Vet inte om det hjälper något tror att dessa värden sjunkit något eftersom detta var efter installation med helt ny filtermassa
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Re: Recepthjälp Stout

Inläggav Djonk » måndag 2021-03-15 01:16

Du behöver mer detaljer än så. Har du inte det skulle jag i alla fall gissa på att det filtrerade vattnet är ett säkrare kort.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Recepthjälp Stout

Inläggav Saint » onsdag 2021-03-17 09:18

Tycker att du absolut ska använda det filtrerade vattnet. Jag har Ph8,2 ur kranen och det kommer att sjunka drastiskt efter de rostade malten.
Sedan tycker jag (trots otaliga bråk på detta forum) att du inte ska stirra dig blind på att följa receptet till punkt och prickar. Ta bort eller tillsätt det som passar dig bäst. Det är väl ändå din öl du ska brygga?

Tex hade jag tagit bort lite av rostade korn då för mycket har en tendens att ge "slicka på grillgaller" smak. Ökat lite på choklad istället. Sedan hade jag ökat receptet med 1-2kg Amber.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Recepthjälp Stout

Inläggav ekstedt » onsdag 2021-03-17 11:05

1. Det är som sagt lite bristfällig information om de olika vattentyperna. Vattnets pH är ej intressant, utan det är balansen mellan dH och alkalinitet som styr mäsk-pH. Mellan tummen och pekfingret ser dock ditt filtrerade vatten bra ut för en stout.
2. Maltextraktet här är komplement till basmalten, så vilket ljust maltextrakt som helst funkar.
3. Jag personligen håller inte på med så här långa processer i jäshinken, och det ska ej behövas. Låt det jäsa i två veckor, sedan tappar du flaska eller fat och låter eventuell lagring ske där.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster